Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Trump i els ignorants

    Alfons Formarizdesembre 10, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les eleccions americanes del 5 de novembre van ser seguides amb molta expectació. “La victòria de Trump reflecteix un gir a la dreta dels Estats Units i l’acceptació d’una manera de fer política basada en insults, amenaces i mentides que ha crescut en l’última dècada”, escrivia la periodista Maria Ramírez l’endemà de les eleccions a elDiario.es. Des d’aquesta perspectiva, que evidentment no tothom acceptaria, la majoria d’analistes es feien la pregunta quins sectors de la població – gènere, color de la pell, procedència, edat, estudis… – havien afavorit l’elecció d’aquest candidat, atesa tant la forma de presentar-se com la perspectiva política de la seva futura presidència. Comentaré la variant nivell d’estudis, seguint una enquesta a peu d’urna que recollia el mateix diari digital.

    En un altre article, La demografía de las elecciones de EEUU, en gráficos, també de l’endemà de les eleccions, Raúl Sánchez i Marta Barandela afirmaven que “els resultats reflecteixen una gran escletxa per nivell d’estudis. Les persones amb menor nivell educatiu, en particular les blanques, van donar suport de forma majoritària Trump”. Aquest suport “de forma majoritària” va ser d’un 54%. Cert, majoria, però no gaire folgada, no sembla “una gran escletxa per nivell d’estudis”. Està molt arrelat i publicitat el mantra que els votants contraris a les opcions “progressistes” (o, simplement, a “les meves” opcions) són persones ignorants o sense estudis, imatge sovint estesa entre la població amb estudis i que té com a conseqüència l’afirmació que a la política conservadora o “als polítics” en general els interessa un poble ignorant. No és difícil trobar a les xarxes: “El poder ens vol ignorants i submisos”, o “L’èxit d’un manipulador depèn del grau d’ignorància dels seus seguidors”; i als diaris de diversa tendència podem llegir: “Los políticos no quieren un pueblo ilustrado, quieren un pueblo tonto” o “Al poder li interessa la ignorància del poble: com més ignorant són els súbdits i més por li tenen, molt millor per al príncep que governa”.

    Contemplant l’escàs interès de tots els partits polítics – i de les administracions públiques resultants de les majories sorgides a les urnes – en la potenciació i transformació dels centres i de les entitats de formació en competències bàsiques de persones adultes, podríem modificar el mantra que els poders ens volen ignorants per els poders no tenen gaire interès en potenciar una formació bàsica de persones adultes. És semblant, però el primer, “ens volen ignorants” posa l’accent en l’efecte, i el segon “no es potencia la formació en competències bàsiques de persones adultes” ho posa en una de les causes.

    La manca d’estudis superiors ha estat determinant en els resultats

    La manca de formació en competències bàsiques és un dels factors, repetit amb contumàcia històrica i present en l’actualitat, dels futurs abandonaments escolars prematurs, cicle pervers que preocupa per les seves  conseqüències i és observat amb indiferència en una de les seves concauses: l’escassa i en gran part decebedora oferta adulta en formació en competències bàsiques per a la vida. Però tornant a l’objecte de l’article, cal dir que històricament la barrera cultural tendeix més a afavorir l’abstenció que a magnificar la diferència de vot entre les opcions polítiques. Es podria argüir que l’abstenció pot perjudicar a opcions concretes i influir en els resultats, no ho assenyalen les anàlisis periodístiques de les eleccions nord-americanes. En canvi, sí ressalten que la manca d’estudis superiors ha estat determinant en els resultats. I, tanmateix, considerem que no ha estat “la gran escletxa”.

    A les eleccions americanes un 41% dels votants, homes i dones amb estudis superiors també van votar Trump, que el diari citat descrivia com a “delinqüent condemnat, mentider compulsiu, que menysprea l’ordre institucional, un mascle que s’oposa a les idees feministes”. Si acceptem aquesta descripció, ¿com es pot explicar que aquest percentatge important de persones amb estudis superiors, un 41%, l’hagin votat? ¿Amb estudis superiors es pot veure a l’aspirant a la presidència, les seves afirmacions, promeses, projectes, mesures polítiques a emprendre de forma tan oposada?

    Poden existir vàries explicacions: la primera, la més lògica, que els votants de Trump amb estudis, ateses les seves fonts d’informació, els seus interessos personals, les seves identitats profundes prèvies, les seves experiències negatives i positives, etc., el van considerar en el seu conjunt el candidat més vàlid, lluny dels qualificatius anteriors o malgrat creure que algun d’aquests qualificatius podien ser certs. ¿Podríem concloure que els estudis acadèmics de per sí no són tan determinants, no asseguren la competència d’un pensament crític operatiu, sinó que les vivències i els rèdits possibles esperats de l’elegit són tant o més determinants?

    Per experiència professional he pogut compartir opinions amb persones amb dificultats lectoescriptores i, també, reunions amb universitàries. Més d’una vegada, al meu entendre, m’han semblat tant o més consistents les opinions de les primeres, “ignorants”, que es basaven en la intel·ligència natural i les seves experiències vitals, en comparació a algunes valoracions de persones dels àmbits acadèmics. Això sí, embolcallades les segones amb llenguatge i arguments dialècticament elaborats en contraposició amb la forma d’expressar-se les altres. I totes, com les meves, construïdes més aviat a partir de les idiosincràsies que ens ha anat creant la vida, on els títols acadèmics han aportat la seva part més o menys rellevant, però no determinant. Això explicaria que un 44% dels i de les votants nord-americanes sense estudis superiors hagin votat l’alternativa a Trump. 44%, percentatge no menor. Cal encoratjar tothom a estudiar, però no sempre els estudis ens condueixen per si sols a un pensament crític, contrastat amb la realitat, i amb el qual podríem anomenar un pensament que tendeixi o es qüestioni de forma permanent les nostres creences profundes, els prejudicis que arrosseguem i les fonts d’informació que acostumem a consultar, sense caure en el relativisme.

    Cal encoratjar tothom a estudiar, però no sempre els estudis ens condueixen per si sols a un pensament crític

    Una segona explicació: continua sent una quimera suposar que els valors que intenta comunicar l’acadèmia – de forma implícita o explícita – es mantindran i dirigiran els nostres criteris i accions durant tota la vida. Cal una formació continuada en aquelles competències bàsiques personals, emocionals, ciutadanes o socials per encarar amb criteris fonamentats els nous entorns i situacions vitals, diferents, disruptives, els canvis econòmics, tecnològics, polítics o socials, amb més o menys incidència personal. La formació acadèmica i els seus valors (tàcits o manifests) rebuda fa 20 o 40 anys no sempre serà suficient per encarar els nous reptes. Sovint amb l’entorn familiar o d’amistats és suficient per assumir raonadament les noves circumstàncies, però també caldria poder tenir a l’abast suficients ofertes formatives – en competències bàsiques per a la vida – que ajudessin a enfocar les noves realitats amb punts de vista contrastats.

    Al marge. Mentre escrivia aquest article pensava en la quantitat de persones amb estudis superiors que donen suport a les polítiques genocides del govern d’Israel dins i fora del país, embolcallades aquestes polítiques amb el dret a la defensa i el nom de “guerra”, quan a l’altra banda no hem vist mai ni tancs ni un exèrcit com a tal.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Eleccions opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els Premis Educaweb reconeixen la innovació i la inclusió en l’orientació acadèmica i professional
    Next Article
    Actualitat
    Mor Josep Gassó i Espina, president de Fundesplai
    Alfons Formariz

    Mestre d'educació de persones adultes

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}