Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un aniversari amb molts bons desitjos i encara més deures per seguir millorant

    Redacciómaig 8, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’acte el va conduir el president del consell assessor, Jaume Carbonell, mentre que Pilar Gargallo, mestra i presidenta de la Federació dels Moviments de Renovació Pedagògica; Carme Ortoll, mestra d’escola rural i exdirectora general d’educació infantil i primària; Lourdes Martí, periodista, exdirectora de Cuadernos de Pedagogía i avui professora de català d’institut; i Belén Tascón, presidenta de la Fapac i membre de l’assemblea groga, van ser les encarregades de fer, cadascuna a la seva manera, una breu radiografia de l’educació avui a Catalunya. I, com que es tractava de vincular aquest anàlisi a la tasca informativa i de punt de trobada de la comunitat que té aquest diari, entre totes –després dels ànims, les felicitacions i els desitjos de llarga vida al diari, naturalment molt benvinguts– van acabar configurant una llarga llista de deures per la redacció… que després encara va ser ampliada pel públic assistent.

    Gargallo va centrar la seva intervenció en la necessitat que el sistema faci, primordialment, una tasca de compensació de les desigualtats educatives. “Tots els alumnes porten una motxilla quan entren al sistema, i ens hem de centrar en aquesta motxilla per compensar les desigualtats, i per això hem de generar oportunitats en clau d’equitat i vetllar pel desenvolupament integral de les persones des d’una visió més holística i humanística”. Avançar en els models d’escola inclusiva i d’educació 360 és clau, segons la presidenta de la FMRPC, per compensar les desigualtats.

    Carme Ortoll també va parlar d’escola inclusiva, però sobretot de sistema inclusiu, com un dels aspectes que el diari ha de seguir abordant. A banda de donar més visibilitat a diferents tipologies d’escola (i en concret a l’escola rural), d’obrir el zoom i posar les llums llargues per entendre que els infants que avui estan naixent possiblement coneixeran el segle XXII, o de tornar a posar en primer pla “com des de l’educació potenciem les característiques més humanes de les persones, com potenciem el treball de la convivència i les relacions socials”.

    L’exdirectora general també va fer èmfasi en la necessitat d’escriure sobre “la feina silent que fan els docents, que són el nucli, mirada i eix de l’educació”. Una idea similar a la que a continuació expressaria Lourdes Martí, la qual bàsicament va confessar que, com ara com a docent a les barricades, s’ha trobat amb un escenari que no havia ni imaginat, ni molt menys descrit, quan exercia de periodista. “En els primers dies d’institut em pensava que em moria, allò que jo havia escrit no parlava del que m’estava passant a mi”, va confessar Martí, per a la qual hi ha una distància massa gran entre la teoria i la pràctica. Va recordar també una frase que li va dir una companya, professora de Socials, molt estimada pels alumnes si bé fidel al mètode d’ensenyament més tradicional: “Yo a los pedagogos los metía en clase conmigo y al que saliera vivo le remataba yo”. Cap dels diversos pedagogs presents a l’acte va replicar.

    Per la seva banda, Belén Tascón va demanar al diari un augment d’anàlisi crític, davant “la forta entrada en els últims anys de les polítiques neoliberals en l’educació pública, a Catalunya i a Europa”, i que es tradueix en la “desinversió estructural que hi ha l’escola pública” i en el fet que “en aquests moments el sistema no respecta el principi d’igualtat d’oportunitats”. “Hem de pensar fora del marc o acabarem fent sempre el mateix”, va dir Tascón. “A Catalunya encara no hem assolit el nivell d’inversió en educació pública que teníem l’any 2010, i ara el sistema té més alumnes i major complexitat”, va afegir la presidenta de Fapac, que també va  explicar per què no han signat el Pacte contra la Segregació (“sense tocar el fals dret d’elecció de centre ni la doble xarxa pública-concertada no estarem anant a l’epicentre del problema”), o la seva oposició als plans de regular els temps del migdia del Departament d’Educació.

    El públic assistent, també amb una notable presència de membres del consell assessor i de col·laboradors d’opinió del diari, van acabar de rematar la llista. Moltes felicitats i tot seguit les demandes: més mirada panoràmica a l’educació (arts, esports, etc,); més crítica a la política educativa; més tocar els temes que preocupen els mestres… De tot plegat en prenem bona nota. I recordem que, per ajudar-nos a millorar, necessitem també el vostre suport, en forma de subscripció. Moltes gràcies!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    5 anys del diari
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els alumnes, protagonistes de l’aprenentatge?
    Next Article
    Opinió
    Cinc anys del Diari de l’Educació
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}