Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un centenar d’instituts tornaran a tenir menjador el curs vinent

    Víctor Saurafebrer 18, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'Institut Vall d'Hebron
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els pressupostos de la Generalitat de 2020 incorporen una partida d’1,8 milions d’euros que, si s’acaben aprovant, es destinaran (mani qui mani el mes de setembre) a un pla pilot per reintroduir el servei de menjador a la secundària, en concret a 103 dels 619 instituts públics que hi ha a Catalunya (l’escola concertada mai va perdre el menjador en temps de crisi i retallades). Poca cosa més se sap sobre aquest pla, anunciat pel conseller Bargalló durant la presentació dels pressupostos, perquè el Departament d’Educació no vol donar-ne més detalls fins que estiguin aprovats. Però sí que se sap que es prioritzaran els centres d’alta i màxima complexitat, i aquells que estiguin situats en zones que obliguen el seu alumnat a realitzar llargs desplaçaments abans de tornar a casa per dinar. Per tant, les raons d’equitat i de salut seran les que determinaran l’elecció del primer grup d’instituts que recuperaran el menjador.

    El pla va tornar a sortir al Parlament ahir, durant la compareixença que els promotors del projecte Educació a l’Hora van fer davant la Comissió d’Educació. Elena Sintes (Fundació Bofill) i Jaume Aguilar (Federació de Moviments de Renovació Pedagògica) van explicar als parlamentaris les línies mestres d’aquesta proposta, que ja es va presentar en roda de premsa el mes de juliol, i davant la comunitat educativa el mes d’octubre en un acte organitzat al CCCB. La major part dels partits presents a la comissió (JxCat, ERC, PSC, Comuns) van donar suport a la proposta, només Cs va posar-hi alguna objecció, com per exemple si realment és pressupostàriament viable que els instituts tornin a tenir un espai físic de menjador, tenint en compte que molts ja no tenen ni cantina. Segons va explicar Bargalló durant la presentació dels pressupostos, els 1’8 milions es destinaran precisament a obres d’adequació d’aquests espais.

    Horari lectiu fins les 16 hores

    La idea del pla no consisteix únicament a recuperar l’espai físic del menjador, sinó a reformular els horaris, en línia amb el Pacte per la reforma horària que afecta pràcticament qualsevol vessant de la societat (i que, en síntesi, consisteix a europeïtzar els hàbits i rutines dels catalans). Per tant, en el cas dels instituts que recuperin el menjador, l’hora de dinar serà segurament entre 12 i 14h, que és la considerada més saludable, fet que farà que l’horari lectiu no finalitzi fins a les 16 hores. D’aquesta manera s’evitarà que alumnes que han entrat a classe a les 8 del matí hagin d’esperar a dinar a les 15 hores (o més tard si viuen lluny de l’institut), com passa actualment en la major part dels centres públics de secundària.

    En el cas de Barcelona ciutat, amb aquesta finalitat equitativa de garantir un àpat saludable a l’alumnat més vulnerable, el programa Institut a temps complet ja permet que alguns instituts d’alta complexitat ofereixin menjador gratuït als seus alumnes, a banda d’activitats extraescolars durant les primeres hores de la tarda. La principal diferència és que aquest dinar té lloc quan acaba la jornada lectiva, és a dir, entre 14.30 i 15 hores.

    Alguns sindicats de docents han expressat els seus recels (o, directament, la seva oposició) a la iniciativa de la Fundació Bofill i la FMRP. Ahir, Sintes i Aguilar van insistir que la seva proposta va molt més enllà del “molt pobre” debat sobre jornada partida/compactada. Segons Elena Sintes, l’horari actual de la major part d’instituts catalans és “inaudit en el context europeu, en cap altre lloc hi ha un sistema educatiu que permeti un horari que situa el dinar a les tres de la tarda en una etapa de creixement i desenvolupament”, mentre que la proposta, va argumentar, “beneficia tothom, també als docents, si bé posa per sobre de tot l’interès superior de l’infant”.

    Petició de suport al Parlament

    Per Sintes, el pla pilot del Departament de restitució dels menjadors a la secundària no ha de ser una finalitat en si mateix, sinó “part d’un projecte de transformació educativa del centre amb criteris d’equitat”. “No es tracta només d’incorporar l’espai de migdia, que està molt bé, sinó que això permeti una transformació real del que és l’educació a secundària”. El mateix, va afegir, pel que fa a la possible reducció del temps de migdia a la primària, considerat actualment excessivament llarg. Si passar de dues hores i mitja a una hora i mitja “només serveix per tancar abans el centre educatiu tornem a tenir el mateix problema, hi ha d’haver garanties d’obertura amb activitat educativa accessible per a tothom”.

    Compareixença de Sintes i Aguilar (a l’esquerra de la imatge) | Foto: Fundació Bofill

    Malgrat que la qüestió del temps del migdia (reintroducció del menjador a secundària i reducció d’aquesta franja horària a la primària) és, probablement, la més cridanera d’Educació a l’hora, la proposta la Fundació Bofill i la FMRP va molt més enllà. Incorpora criteris de flexibilitat en la primera hora del dia (tothom entra quan vol, mentre famílies i mestres interactuen, sobretot a infanti); demana que l’esbarjo de secundària tingui la consideració de temps lectiu (com passa a primària); preveu que els centres romanguin oberts fins a les 18 hores i que les extraescolars que s’hi organitzin formin part del projecte educatiu; i introdueix la possibilitat que part de les hores lectives es puguin fer fora del centre, com a crèdits de lliure elecció.

    En aquest sentit, la proposta Educació a l’hora ja incorpora una petició expressa al Departament d’Educació perquè, abans de finalitzar l’actual legislatura (és a dir, ben aviat), desenvolupi “una normativa i regulació dels horaris escolars per tractar les demandes de canvi a partir de criteris comuns d’equitat i qualitat educativa. Recomanem iniciar la implementació de la proposta a través d’un pla experimental amb municipis i centres interessats en aquest nou horari. Així com establir convenis entre el Departament i Ajuntaments amb un finançament suficient, perquè des del món local es pugui garantir unes activitats educatives de qualitat i amb criteris d’equitat”. Els compareixents van demanar als parlamentaris que instin el Departament a assumir i fer realitat aquestes demandes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    temps del migdia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Joves i xarxes socials: com construir una identitat digital segura i responsable?
    Next Article
    Actualitat
    Un espai de lleure educatiu per a infants sords
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Entrevista
    Ada Parellada: “Els mateixos valors que es transmeten a les aules s’han de transmetre a l’hora de dinar”

    febrer 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}