Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un curs per a la revolució

    Jaume Funessetembre 8, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 15, després de l’onze i els recomptes de les multituds de la “be baixa”, comença per als nois i noies l’escola. Un curs més de degradació a l’espera de? O un curs per intentar educar el millor possible? Entre retallades i revolucions pendents el pitjor del que està passant és que va desapareixent l’escola que necessitem i es consolida l’escola de sempre; es va injectant permanentment en les venes educatives (en la opinió pública, en les pràctiques docents) formes de fer escola pretèrites, per a mons que ja no existeixen, generadores de danys especialment entre les infàncies amb menys oportunitats vitals.

    Uns dies abans de tancar per vacances llegia la columna d’un dels filòsofs educadors, especialment estimats per la conselleria d’Ensenyament, a favor de “l’escola tradicional”. Com que compartim pàgines de diari no vaig trobar estètic contestar els seus arguments. Però vaig quedar força xocat per l’ostentació ideològica. T’ho podies prendre com un divertimento. Així, argumentava, per exemple, que fins i tot els que volem una altra societat hem de recuperar l’escola de sempre perquè ha estat capaç de formar a una bona “corrua de revolucionaris”. Mandela, Gandi o el Che són demostracions, segons el columnista, que l’escola tradicional ha tingut èxit.

    No podia, però, somriure. Em sorgia l’angoixa de saber que els seus arguments són, envernissats, els de les autoritats educatives. Governen i aspiren a governar per a recuperar una escola com cal. Tornen a les essències, de tota mena. Per a ells, la bona escola sempre serà l’escola tradicional.

    Però no és que estigui massa tranquil pels discursos de la que podríem anomenar l’altra banda. Sento moltes radicalitats polítiques contra castes i governs de Madrid, però l’escola de què a vegades parlen està tant en gris i té tants buits que tampoc confio gaire que alguna cosa canviï si manen. Són radicalitats sense pedagogia, escoles que teòricament no exclouen però ancorades en el pronom feble. Són discursos de política general amb paraules que a vegades sonen millor però que no diuen com es fa des d’avui l’escola del segle XXI. Discursos, diuen, sobre “els problemes de la gent” que no s’han parat a escoltar un infant, a explicar a uns pares perquè cal aprendre d’unes altres maneres, a descobrir com funciona una classe.

    No, no començo el curs incitant a la depressió. Invoco la necessitat de no oblidar que educar i ensenyar és una qüestió de pedagogies i que ha d’estar clar a quines ens apuntem per a quan tot canviï. L’escola que tenim no és que no serveixi perquè ens imposen unes o altres assignatures amb les quals no estem d’acord, sinó perquè l’escola que necessitem no hauria de tenir cap assignatura. L’escola que tenim no funciona tant sols perquè el nombre d’alumnes desborda a qualsevol mestre sinó perquè l’organització dels centres que necessitem no està al servei de les necessitats dels infants i adolescents d’avui.

    La complexitat d’educar en el món actual, la tensió de l’educador o educadora que vol continuar sent una oportunitat positiva per als seus alumnes, la necessitat de dubtar i innovar cada dia, no les podem descarregar en somnis que no concreten ni en poders que, quan tornin a manar, faran el mateix. Compartim “revolucions” però no podem deixar de banda que, per als educadors i educadores, segueix sent l’hora de la construcció i la defensa de noves pedagogies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleDret a l’educació: eina de futur per al canvi i la transformació social (part I)
    Next Article
    Actualitat
    França aplica la reforma de la jornada escolar malgrat resistències
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}