Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un espai i un temps per pensar en l’educació pública

    Redacciófebrer 4, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    “Només es pot saber alguna cosa en continuïtat amb el saber dels altres, i només es poden portar a terme noves pràctiques i descobriments en cooperació amb el fer dels altres”

    Célestin Freinet

    Potser es tracta d’un segrest. Les proves externes, la burocràcia, el futur acadèmic, les pressions socials o el món de l’economia, el podrien tenir retingut. Recuperar-lo en aquest cas seria tan fàcil com abonar un rescat. Conec mestres que han pagat amb la seva salut per intentar oferir els infants un temps lliure de pressions. No és pas una qüestió trivial.

    Necessitem temps per parlar de temps. El Congrés d’Educació Pública ens ha de permetre imaginar noves distribucions horàries adaptades a les necessitats dels infants del segle XXI. Perquè no oblidem que els nostres centres educatius van ser dissenyats al segle XIX, en un context social i polític totalment diferent. Necessitem polítiques educatives actuals, compromeses amb la millora educativa en tots els nivells, i en aquest sentit el debat sobre el temps és imprescindible.

    Volem escoles generoses, tal com diu en Jorge Larrosa, que regalin temps als infants per estudiar el món. I que també regalin temps als docents per estudiar com aprenen els infants. Per poder-los preguntar què senten i què pensen sobre el seu aprenentatge i oferir a cadascú el que realment necessita per aprendre més i millor.  Per respectar el seu punt de partida i capacitar-los per arribar tant lluny com s’imaginin, somniant en gran.

    Perquè allà on posem el temps, posem el valor. I l’escola pública ha de posar en valor l’aprenentatge lent, pacient i rigorós. Ha de fomentar espais de metacognició i autoaprenentatge, on l’aprendre a aprendre agafi el protagonisme. On es plantegin aprenentatges significatius, que connectin les idees de forma transversal per entendre la complexitat del món.  Necessitem temps per plantejar-nos el per què de la nostra tasca, abans del què i el com, i per entendre el currículum com una inspiració i no una imposició. Acabarem així amb l’escola de l’activisme i l’artificialitat que exigeix un ritme frenètic i estressant.

    Demanem també posar l’accent en la cooperació, tant a petita com a gran escala. Sabem que aquest és el camí que portarà més lluny el sistema educatiu, tot i que és més lent i reclama temps. El treball en xarxa dels docents possibilita crear un nou capital professional, fruit de la suma de totes les competències individuals, que ha de poder revertir en la millora del treball pedagògic als claustres i a les aules mitjançant la generació d’estructures de transferència del coneixement.

    Resulta urgent doncs repensar el temps des d’una mirada polièdrica i construir-ne una nova definició pels nostres centres educatius.

    Per això cal un Congrés d’Educació Pública i potser també per moltes altres raons.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Primer Congrés de l'Educació Pública
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El català, la clau que obre la porta de les cases
    Next Article
    Actualitat
    Els faig pensar perquè no puguin ser adoctrinats
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}