Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Un hort terapèutic per teixir vincles entre alumnes d’ESO i pacients amb lesions medul·lars

    Èlia Ponsabril 20, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L’hort terapèutic La iniciativa millora el benestar emocional dels pacients amb lesions medul·lars i dany cerebral | Foto: Vall Hebron
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Hospital Vall d’Hebron i l’escola Thau han construït un hort terapèutic on hi treballaran conjuntament pacients amb lesions medul·lars i dany cerebral adquirit i alumnes de tercer de l’ESO del centre. La iniciativa pretén millorar el benestar emocional dels pacients alhora que potencia el vincle entre el món educatiu i el sanitari.

    «Els pacients tenen la necessitat de fer un tipus de rehabilitació fora d’un ambient tan medicalitzat com és un hospital i en contacte amb la natura, i l’hort els ajuda de diferents maneres», explica Sandra Ponce, infermera supervisora d’hospitalització de l’Hospital de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats i una de les impulsores de la iniciativa.

    Per una banda, segons destaca la infermera, el projecte els ajuda en la seva pròpia rehabilitació, ja que fan exercici, caminen i treballen amb les mans. D’altra banda, l’hort els ajuda a socialitzar, fet que millora la seva autoestima. «Els pacients estan acostumats que els cuidem. Ells encara no se senten preparats per cuidar dels seus fills o néts, i el fet de cuidar de l’hort els empodera i els anima a seguir amb tot el procés de recuperació», expressa.

    A més, el contacte amb la natura i el fet de dur a terme una activitat a l’exterior millora el seu estat d’ànim. «Per alguns pacients amb lesions medul·lars, és el primer cop que surten de les quatre parets de l’hospital des del seu ingrés. Tornar a sentir la terra mullada, el sol… surten de la seva rutina i això els ajuda molt», afirma Ponce.

    L’hort terapèutic s’incorpora dins un pla integral de Neurorrehabilitació per als pacients amb dany cerebral, del qual forma part la robòtica, la realitat virtual, la fisioteràpia, la teràpia ocupacional, la neuropsicologia i la logopèdia. Pel que fa a l’escola, l’activitat s’emmarca dins del seu projecte ‘Fent Verd’, que propicia el contacte dels seus alumnes amb l’entorn natural més proper i té com a lema «El cor verd d’una escola, un pulmó per a la ciutat».

    | Vall Hebron

     

    Des del 2018 ja hi havia un hort terapèutic al costat de l’Hospital de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats, com a resultat d’un projecte presentat per Sandra Ponce al concurs ‘Jo Innovo’, una iniciativa de Vall d’Hebron per incentivar la innovació entre els seus professionals, que poden presentar projectes per millorar els serveis i l’atenció dels pacients. La iniciativa de l’hort terapèutic, que va classificar-se com a finalista, va ser proposada pels mateixos pacients, quan se’ls va preguntar quines activitats podien fer per millorar la seva rehabilitació. Amb la pandèmia, però, el projecte va quedar interromput, fins que ara s’ha reactivat amb la col·laboració de l’escola Thau.

    En una primera trobada, els alumnes de l’escola Thau van construir diversos elements de jardineria per l’hort terapèutic amb material reutilitzat com palets de fusta: un banc, dues jardineres per plantar-hi heures, un hort urbà adaptat per a pacients amb mobilitat reduïda per espinacs i maduixes, dues cases i una menjadora per a ocells i un hort per a plantes aromàtiques.

    Els alumnes van ensenyar als pacients com trasplantar i tenir cura de l’hort i els van explicar quines eren les plantes aromàtiques que podien trobar a l’hort. «La seva espontaneïtat i frescor ajuda molt als pacients i els aporta molta alegria. És molt emocionant veure’ls junts. Els alumnes els fan moltes preguntes, els empenyen les cadires de rodes i entre tots comparteixen vivències i experiències. Això els fa prendre consciència d’altres realitats que potser no coneixien», assenyala Ponce.

    Així, periòdicament, els alumnes faran activitats de jardineria a l’hort terapèutic conjuntament amb els pacients de l’Hospital, els quals visitaran l’hort dos cops per setmana. La col·laboració entre Vall d’Hebron i l’escola Thau Barcelona quedarà reforçada per unes xerrades per part dels professionals sanitaris perquè els nois i noies coneguin la realitat dels pacients que han patit lesions medul·lars o que tenen seqüeles neurològiques.

    «És una molt bona iniciativa de caràcter educatiu i social, carregada d’optimisme i d’energia positiva, que estableix una vinculació innovadora i il·lusionant entre dues institucions que comparteixen vocació de servei i de millora del present», destaca Agustí Olivares, director de l’escola Thau Barcelona.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola Thau vall hebron
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La nova llei d’FP crearà més competència entre els centres
    Next Article
    Actualitat
    El sistema educatiu no detecta ni la meitat dels infants amb trastorns d’aprenentatge
    Èlia Pons
    • X (Twitter)

    Periodista

    Related Posts

    Entrevista
    Ada Parellada: “Els mateixos valors que es transmeten a les aules s’han de transmetre a l’hora de dinar”

    febrer 7, 2025

    Opinió
    Elogi de la joventut compromesa. El cas Enric Aragonès

    febrer 4, 2025

    Opinió
    Deu consells que cal tenir en compte abans d’escollir escola

    febrer 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}