Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un manifest demana frenar el batxillerat i la selectivitat competencials

    Redaccióabril 26, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Examen de selectivitat | Arxiu
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Reclamem que les reformes educatives no es basin en propostes de persones o entitats suposadament expertes, que de vegades estan al servei d’objectius contraposats amb els de l’educació. I que s’evitin els canvis poc meditats i de conseqüències incertes, difícilment reversibles en el camp educatiu, i possiblement negatives per a les persones afectades. Creiem, a més, que la definició dels objectius, dels continguts i de les formes del nostres sistema educatiu han de ser el resultat d’un procés participatiu”.

    Aquest darrer punt del manifest Per una educació al servei de les persones, del saber i de la cultura, sintetitza el que demanen els seus impulsors: frenar la reforma del batxillerat i la selectivitat de la que s’ha començat a parlar amb força els darrers mesos. “Amb l’argument que l’ESO és competencial i el batxillerat no, es tractaria de canviar el batxillerat i les proves d’accés a la universitat, com a pas intermedi cap a suprimir-les. Més endavant canviaria la universitat. Però no es veu per què una etapa obligatòria i una altra que no ho és, amb objectius ben diferents, ha de ser homogènies (…) Si el problema és que l’alumnat de l’ESO centrada en les competències no té prou coneixements per cursar el batxillerat, més aviat caldria canviar l’ESO que no pas el batxillerat”, raona l’escrit.

    El manifest, obert a adhesions, l’han impulsat un grup d’integrants del Seminari Ítaca d’Educació Crítica, entre els quals Rosa Cañadell (professora jubilada i activista), Albert Corominas (professor emèrit de la UPC), Josep Barceló (mestre de primària i activista) i Xavier Díez (mestre, historiador i escriptor), i neix amb una quarantena de firmes de docents i intel·lectuals, entre els quals les de la professora de la UPC Vera Sacristán, el professor i escriptor Andreu Navarra, l’exportaveu de la Ustec Ramon Font, o el professor i activista Jordi Martí Font.

    Cañadell, Corominas i Nico Hirtt (físic belga i cofundador de l’associació Appel pour une école démocratique, que també firma el manifest) van publicar fa més o menys un any El Menosprecio del Conocimiento (Icaria), assaig en el qual defensen que el neoliberalisme ha llençat una ofensiva sobre l’educació consistent a descafeïnar-la amb l’objectiu de crear ciutadans servils a la voluntat del mercat. Aquesta ofensiva es tradueix en la imposició de l’aprenentatge per competències i eslògans com “aprendre a aprendre”.

    D’aquesta idea parteix el manifest, en el qual es denuncia que l’administració educativa de Catalunya, “emparant-se en el prestigi que té a casa nostra el moviment de renovació pedagògica”, se suma a aquesta tendència mundial i “pretén foragitar de l’escola els coneixements, desplaçats per unes suposades competències que, sense aquests, són buides o només útils per a l’exercici de feines de baixa qualificació”. I afegeix que aquests canvis de metodologies “no han estat resultat de cap debat amb el professorat, sinó d’una imposició, sovint canalitzada a través d’organitzacions privades com ara Escola Nova 21, Telefónica, Google o La Caixa, amb el suport d’alguns mitjans de comunicació”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    batxillerat coneixements PAU Selectivitat Seminari Ítaca d'Educació Crítica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Soc educadora infantil i treballo en una escola bressol
    Next Article
    Entrevista
    «Seria un èxit que el Ministeri i les CCAA consensuessin els mínims del nou currículum»
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Opinió
    Palaus del poble

    març 27, 2025

    Actualitat
    Més de 400 docents de filosofia de Catalunya creen una plataforma per reivindicar la tercera hora a 1r de Batxillerat

    març 14, 2025

    3 comentaris

    1. Josep on abril 28, 2021 8:21 pm

      Acabo de llegir a Twitter una reflexió que considero encertada: si per fer l’ESO competencial necessitem canviar el batxillerat, és perquè en realitat l’ESO competencial NO funciona.

      La resta, subterfugis per defendre allò indefensable. Volem convertir l’escola dels pobres en el que l’escola franquista era per a les dones: un ensinistrament emocional amb quatre sabers rudimentaris per a poder seguir missa. Ara el mateix, però per poder consumir des de les plataformes de la xarxa. Els rics poden pagar-se el capital cognitiu de la seva butxaca: a l’elit tant li té en què es converteixi l’escola.

      Una pena.

      Reply
      • guifrebondia@gmail.com on maig 5, 2021 7:56 am

        Els rics volem que els nostres fills sàpiguen administar el nostre patrimoni,i per fer-ho és necessari el cap ben desenvolupat i coneixements validada. Les competències no em serveixen per res si no és té coneixements. Una cosa porta a l’altra.

        Reply
    2. Albert R.T on maig 5, 2021 7:52 am

      Amb l’educació emocional i competencial han arribat tots els mals de l’escola. Sense continguts ni coneixements no hi ha competències possibles.
      Estic a favor de fer el coneixement més aplicat, però sense teoria no hi ha practica, i sense pràctica la teoria es queda en només acumulació de coneixement. No pot ser que adolescents de 4t d’ESO no sàpiguen llegir ni escriure, però sí desgranar un munt de circumstàncies emocionals per trobar excuses per no fer res. Vivim una dictadura de la pseudopedagogia postmoderna. Innovació no sempre és anar a millor.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}