Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Una exposició reivindica “l’essencialitat, equilibri i coresponsabilitat” de l’escola pública

    Actualitat
    Una exposició reivindica “l’essencialitat, equilibri i coresponsabilitat” de l’escola pública

    Joan Domènechoctubre 26, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha inaugurat aquest dimarts una exposició que porta el suggerent títol de Portes obertes a l’escola pública, i que es podrà visitar al Palau Robert (Barcelona) fins al 18 d’abril. “L’escola és la primera i més important de les institucions d’un país. Per això sempre hem de trobar espais per reflexionar a partir d’exposicions com la que inaugurem avui”, ha dit Gonzàlez-Cambray en l’acte d’inauguració. A l’acte hi ha assistit també el seu predecessor, Josep Bargalló, que de fet va ser qui, com a conseller, li va fer l’encàrrec a Joan Domènech (mestre jubilat, autor de diversos llibres sobre educació i expresident de la Federació de MRP) el novembre de 2020.

    L’exposició transita per diverses sales, segons diu Domènech, plantejant més preguntes que respostes. “El seu caràcter no és descriptiu, sinó interrogatiu”, comenta. En què pensem quan pensem en l’escola? Per què vaig a l’escola? L’escola pot ser neutral davant la societat?  Aquestes preguntes assalten al visitant mentre recorre les sales per on repassa amb petits tasts, com un menú degustació, la història del moviment per l’escola pública, l’enorme diversitat d’expressions i experiències que la defineixen, o com les reflexions i els debats que l’acompanyen, ja que, com explica Domènech, “una cosa és parlar de l’escola pública que tenim i una altra del model d’escola pública que volem”. Algunes de les parets també projecten un audiovisual amb imatges a temps real gravades en cinc centres educatius de tipus divers i en moments (aula, pati, entrades i sortides) diversos.

    Joan Domènech, comissari de l’exposició, davant la seva entrada | Foto: VS

     

    El titular d’Educació ha repassat els principals canvis de transformació que ha protagonitzat l’escola pública fins a arribar al moment actual: “Ens trobem en un moment històric revolucionari. L’escola ha d’ajudar a assolir les competències bàsiques i, sobretot, ha d’ajudar a aprendre a aprendre, perquè el nostre alumnat continuarà aprenent més enllà de la seva etapa d’escolarització”.

    Sis àmbits i una invitació a la reflexió

    L’exposició s’organitza en sis àmbits: El dret a l’educació; L’accés al coneixement, a la cultura i a uns valors; Un espai i un temps per a la infància i la joventut; L’escola davant la societat; L’escola pública en el sistema; i Pensar l’escola del futur. I surt de la premissa, que la ciutadania es va fer seva a començaments del segle XX, segons la qual “tothom pot ser educat i tothom té dret a ser-ho”.

    S’hi diu que la història de l’escolarització a Catalunya ha anat acompanyada del dret a fer-ho en les millors condicions possibles. Fa la síntesi de les propostes de l’Escola Pública amb el de l’Escola Nova sorgides totes dues a principis del segle XX, esbossada en el curt període de la República (Consell de l’Escola Nova Unificada)  i concretada com a projecte de qualitat a partir dels anys 70. Afegeix l’arrelament al territori, en llengua i continguts, amb una visió universal, plural i de respecte a  les cultures compartides en el present. La Nova Escola Pública Catalana ha estat la concreció que els anys de la democràcia han ajudat a construir.

    Un joc per a adults i infants ajuda a debatre sobre els temps educatius a l’escola i el ‘fora escola’ | Foto: ©LaPerspectiva.es

    Una essencialitat amb peus de fang

    L’última de les sales és una àgora pensada perquè les visites de grups hi puguin romandre una estona per compartir i reflexionar globalment. Les seves parets estan buides, “amb la idea que no tot està escrit”, comenta el comissari de l’exposició. Però a partir del gener s’aniran omplint, ja que el Palau Robert organitzarà debats al voltant de l’educació, i les idees-força que en surtin aniran empaperant aquest espai.

    L’àgora, amb alguns escrits als bancs i les parets buides que s’aniran omplint a mesura que passin els mesos | Foto: ©LaPerspectiva.es

     

    “El fil conductor de l’exposició és l’essencialitat de l’escola pública, però quan grates una mica veus que té els peus de fang, i per això reivindicar aquesta essencialitat és clau”, diu Domènech, per al qual hi ha dos missatges clau a l’hora de parlar del model d’escola pública: “L’equilibri i la coresponsabilitat entre tots els agents educatius que la componen”. Malgrat aquesta reivindicació de la pública, aclareix, la mostra no va contra ningú. “Simplement defensem que valors com els de la pluralitat, democràcia, accés universal, inclusió, no discriminació, etc., qui millor els pot acomplir són els centres educatius de titularitat pública, però qualsevol tipus d’escola s’ha de poder acostar a aquest model”.

    El Diari de l’Educació ha fet una modesta aportació a l’exposició amb la cessió d’alguna foto, com aquesta de Guillem Espun

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació escola pública palau robert
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    «Es pot començar a aprendre ciència computacional a 1r de primària, abans fins i tot de saber llegir i escriure»
    Next Article
    Opinió
    Els jocs del Calamar no són jocs d’infants
    Joan Domènech

    Mestre. Exdirector de l'Escola Fructuós Gelabert. Membre de l'equip impulsor del Congrés d'Educació Pública de Catalunya.

    Related Posts

    Actualitat
    Torre Pacheco, infància i educadores espantades per la violència racista i les represàlies

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Per un embat republicà cap a una escola nova

    juliol 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}