Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Una oportunitat per repensar la comunicació a la classe d’anglès

    Opinió
    Una oportunitat per repensar la comunicació a la classe d’anglès

    Grup de Formació Compartida de Blanquerna – URLjuliol 12, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La comunicació és l’eix sobre el qual giren els elements que descriuen un procés d’ensenyament-aprenentatge efectiu i afectiu: ens comuniquem per saber com estan els infants, per garantir el seu benestar emocional, per fer preguntes, per generar idees i projectes compartits. És a través de la comunicació que escoltem les famílies, i compartim les alegries i neguits amb les companyes.

    El confinament ha significat replantejar-nos com ens comuniquem. El filòsof Byung-Chul Han es qüestiona com funciona una comunicació sense comunitat. L’escola fa comunitat, i la comunicació és intrínseca a la comunitat. Quan la comunitat es desdibuixa i l’escola no pot ser presencial, com ha de ser aquesta comunicació?

    Els autors d’aquest article som mestres d’anglès i membres del Grup de Formació Compartida de la FPCEE Blanquerna, Universitat Ramon Llull*. Participem en aquest Grup perquè volem trobar-nos amb altres professionals que, des de contextos sovint diferents, es troben amb dificultats docents semblants. I, a partir de la reflexió conjunta, aprendre els uns dels altres.

    D’un dia per l’altre vam veure com el curs havia canviat de format. Havíem de convertir la por i la frustració inicial en una oportunitat per repensar de quina manera aprenem i ensenyem. En qüestió d’hores, vam haver de canviar la metodologia d’un currículum presencial a un currículum a distància seguint la nostra intuïció i habilitats, aprenent a configurar dintre del marc de les noves tecnologies, sessions dinàmiques i engrescadores. A la vegada, calia poder atendre la diversitat de manera eficient, mantenir unes pràctiques docents coherents, i sentir-nos a prop malgrat la distància física.

    Pel que fa a les eines de comunicació, d’una banda, vam haver de revitalitzar eines que ja teníem però que potser només utilitzàvem d’una manera i aprendre a reenfocar-les; de l’altra, va caldre substituir l’ús d’eines que eren clau a l’aula física.

    Les eines de comunicació revitalitzades, les definim sobretot en termes de personalització i d’un acompanyament sostenible. Ara, més que mai, l’acompanyament ha de tenir en compte les particularitats de cada família i alumne. La realitat és que l’escola ha entrat a les llars on les famílies han d’acompanyar els infants i hem hagut d’aprendre a adaptar-nos-hi. Ha calgut trobar maneres efectives per comunicar-nos amb les famílies i oferir-los eines i estratègies per acompanyar els seus infants. L’empatia, la confiança i l’escolta entre l’escola i les famílies han estat elements clau en aquest sentit.

    Pel que fa a les eines que ha calgut gairebé substituir, es tracta de totes aquelles que permeten al mestre d’anglès mantenir una comunicació no verbal amb l’alumne (gestualitat, expressió facial, posició a l’aula o contacte físic) i que representen un percentatge elevadíssim de comunicació a l’aula. A causa de les limitacions evidents que suposa la pantalla, aquestes eines han esdevingut més que secundàries i, al seu torn, han guanyat pes aquelles que tenen a veure amb els detalls de la comunicació (para)verbal: l’entonació, el volum i, sobretot, l’ús estratègic de les diferents llengües de l’escola. La proximitat que una mestra d’anglès aconsegueix a l’aula amb una mirada, l’ha poguda aconseguir fent ús de l’alternança de llengua i utilitzant el català per fer-li un comentari afectuós o adreçar-se a la seva família. Aquest ús més fluid de les llengües, que anomenem transllenguatge, ha ajudat a mantenir la relació pedagògica.

    Tenim la certesa que aquesta situació excepcional de confinament ha provocat grans actualitzacions de caràcter pedagògic que duien anys enquistades i que, pel fet d’haver de trobar solucions ràpides en un moment de crisi, finalment s’han resolt, sovint per unanimitat dels claustres escolars. Les mestres hem après a comunicar-nos també de manera diferent entre nosaltres i hem pogut compartir amb més assiduïtat projectes i iniciatives rellevants per l’aprenentatge. En definitiva, hem pogut replantejar les nostres pràctiques, mantenir les que generen una bona resposta, integrar-ne de noves i obrir noves vies per una millor cohesió en el claustre.

    En definitiva, les mestres hem fet tot el possible per compensar la falta de contacte presencial de l’escola i les dinàmiques que s’hi generen, tenint cura i molt de tacte. Esperem amb moltes ganes la tornada presencial, però sabem que gràcies a la pandèmia, hem tingut l’oportunitat d’aprendre a comunicar-nos d’una nova manera.


    * Els membres d’aquest grup que hem participat en aquest article som Cristina Corcoll López  (FPCEE Blanquerna), Susana Gálvez (Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia, Fundació Collserola, Barcelona), Ada Garcia-Galceran (St.George’s School, Girona), Núria Hernàndez Castillo (Escola Pia, Caldes), Ferran Rodríguez (Escola Piaget, Barcelona), Caterina Sugrañes Ernest (FPCEE Blanquerna) i Noelia Vargas Alonso (Escola Vila Olímpica, Barcelona).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les escoles cooperatives constitueixen la seva organització patronal
    Next Article
    Actualitat
    L’estudi sobre el cost de la plaça escolar certifica l’infrafinançament i els desequilibris del sistema educatiu
    Grup de Formació Compartida de Blanquerna – URL

    Related Posts

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025

    Opinió
    El dilema del currículum català de batxillerat

    desembre 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.