Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    València aposta per una alimentació escolar sostenible

    Miquel Giménez - eldiariocvfebrer 6, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes participen a la campanya 'descobrim les llegums'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    València, capital mundial de l’Alimentació el 2017 i una de les ciutats signants del Pacte de Milà sobre polítiques d’alimentació urbana sostenible, camina cap a l’alimentació escolar sostenible. Almenys, pel que fa a les escoles municipals. Així doncs, en tres menjadors escolars de València –els dels col·legis públics municipals Santiago Grisolía, Fernando de los Ríos i Benimaclet– s’ha posat en marxa un projecte pilot que pretén iniciar aquesta transició cap a l’alimentació sostenible, apostant per la proximitat a l’origen dels aliments.

    D’aquesta manera, el Centre d’Estudis Rurals i d’Agricultura Internacional (Cerai) –una ONG “de caràcter laic, progressista i independent especialitzada en el desenvolupament rural i pesquer sostenible sota l’enfocament de la sobirania alimentària”– ha posat en marxa una iniciativa pionera de cara a fer possible aquesta transició: ‘La sostenibilitat al plat’. Per a això, expliquen, és necessària la complicitat de tots els actors implicats: el professorat, les empreses de càtering, els monitors, les famílies i, especialment, l’alumnat. L’objectiu, sensibilitzar-los sobre la necessitat d’apostar per una alimentació sostenible, basada fonamentalment en criteris de proximitat.

    “Al menjador escolar solem trobar aliments de fora de temporada, que han recorregut molts quilòmetres abans d’arribar al plat, que vénen envasats i precuinats, etc. En la mesura que els substituïm per aliments locals, frescos i de temporada estarem apostant per la salut de l’alumnat i del planeta”, explica Sarai Fariñas, tècnica de Cerai responsable del projecte, que també crida l’atenció sobre la necessitat de desmitificar el consum massiu de carn.

    Així, apunta, es tracta de decidir què menjar i com menjar: “Tenim l’horta, amb productes de primera qualitat, propers i a uns preus assumibles, a menys de dos quilòmetres dels nostres col·legis”.

    Precisament, el cost és un dels factors importants per al desenvolupament d’aquest programa. Per a això, es realitzarà un estudi de viabilitat, tenint en compte el cost d’aquests productes respecte als que actualment s’utilitzen: “Hem de veure quina possibilitat hi ha d’ajustar els preus al cost actual del servei”. “De moment, hem trobat a les empreses que porten la restauració en aquests tres centres molt receptives i col·laboradores, els ha encantat el projecte i estan conscienciades”, apunta Sarai Fariñas, que considera: “Hem tingut molta sort”.

    Fase de diagnòstic

    ‘La Sostenibilitat a Plat’, que es va presentar diumenge passat a València al mercat ‘De l’horta a la plaça’ de la mà d’Abel Esteban, coordinador de Menjadors Sostenibles de la Cooperativa Garúa de Madrid, i de representants de les tres escoles implicades, es troba actualment en fase de diagnòstic i formació a través de xerrades i tallers en què també es pretén recollir les propostes de professors, alumnes, famílies, personal de cuina, monitors, etc., que puguin servir per millorar el sistema.

    Posteriorment, es posarà en marxa en cadascun dels tres centres un consell alimentari escolar, on s’abordarà la creació d’una estratègia alimentària sostenible a l’escola: quin tipus de menjador volem. La creació d’aquests consells, prevista per a octubre, és el final d’aquesta fase del projecte: “Nosaltres els oferim les eines per poder implementar els menjadors sostenibles, s’estableixen les bases. A partir d’aquest moment, el següent pas no depèn de nosaltres, sinó de l’ajuntament i de les empreses de càtering”.

    Fariñas es mostra esperançada que aquesta transició pugui continuar, de manera que es proporcioni als alumnes una alimentació amb productes ecològics i de proximitat, tal com ja passa en alguns llocs de Catalunya, el País Basc o l’Aragó. De moment, el primer pas s’està donant.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Conversa
    Next Article
    Actualitat
    27 de febrer a València: debat sobre polítiques educatives i presentació del diari
    Miquel Giménez - eldiariocv

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}