Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Venen els Reis

    Elisabet Abeyàdesembre 18, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Portada de 'Cavall Fort' dibuixada pel Cesc el 1963
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Portada de ‘Cavall Fort’ dibuixada pel Cesc el 1963

    Si tens desitjos modestos i amb poques coses en tens prou, la publicitat s’encarregarà de fer-te veure que el món està ple d’objectes que necessites: joguines sofisticades, aparells electrònics, equipaments esportius de marques de moda… Moltes  botigues i grans magatzems posen a l’abast dels infants catàlegs extensíssims amb fotografies de joguines i un apartat perquè l’infant posi una creueta a allò que li agrada més, sovint amb una llegenda que diu “me pido”, com si fos obligatori demanar alguna cosa i especialment d’aquell catàleg d’aquella botiga.

    Si alguna família aconsegueix superar aquest obstacle i aïllar els infants d’aquests afanys comercials il·limitats, cosa dificilíssima, sempre apareixen els adults propers, carregats de bones intencions, que per tenir algun tema de conversa amb els menuts els diuen: Ja has fet la carta als Reis? Què els demanes? I els nins i nines han de respondre alguna cosa. L’entorn social els demana que demanin. Demanar  és adaptar-se al medi.

    Ara ja no n’hi ha prou amb demanar joguines als Reis. He vist cases on fan tres llistes: una per al Pare Noel, una per al Tió i una per als Reis, i allà on no arribi un potser hi arribarà l’altre, i a més a més també hi ha la possibilitat d’anar a cercar els regals que han deixat a casa dels avis o d’altres familiars.

    D’altra banda, això de les cartes ja ha estat substituït per llistes. Ha quedat enrere allò de “Estimats Reis Mags”. Ara una carta als Reis o al Pare Noel s’assembla a la llista del súper.

    “No tenen whatsapp els Reis Mags?”, deia fa poc una nina de sis anys a la seva mare, ja que pensava que això de fer una carta i tirar-la al correu estava molt passat de moda.

    Enmig de tot aquest remolí, per netejar una mica la consciència de tots plegats, sorgeixen les campanyes de recollida d’aliments i de joguines per consolar els qui no en tenen. Però, anem a pams, els infants de famílies amb pocs recursos, no necessiten menjar tot l’any? No necessiten jugar tot l’any?

    Si fóssim sincers, en comptes d’alimentar un consumisme sense mesura a les nostres famílies i de recollir engrunes per als qui no es poden permetre satisfer les necessitats més bàsiques, treballaríem seriosament per fer extensiva la solidaritat al llarg de l’any  i per posar fre al consumisme que no és beneficiós ni per als infants, ni per als adults, ni per al planeta Terra.

    El que realment els infants necessiten és un espai per jugar, lliure de cotxes, i alguns companys per compartir el seu temps, com ens va mostrar magistralment l’artista Cesc el 1963.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    I amb neu… hi anem? (10 propostes per fer amb els alumnes aquest hivern)
    Next Article
    Actualitat
    El còmic com a recurs didàctic per apropar la Història als adolescents
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}