Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Vicis privats a les universitats públiques?

    Albert Corominasoctubre 20, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Percebo l’amor al diner en la base de la desintegració de la universitat nord-americana”.

    Robert M. Hutchins, The university of Utopia (1953)

    Fa uns mesos es va fer públic que professors d’una universitat pública catalana havien gastat, entre 2009 i 2014, a través d’una fundació de l’al·ludida universitat, uns 800.000 € en activitats (com ara viatges, hotels, dinars o compra de DVDs) que no tenien cap relació aparent amb la docència ni amb la recerca. La mateixa fundació havia fet despeses immòdiques, inclòs el lloguer d’un veler i festes d’inici i de final de curs per al seu personal. El rector, en una compareixença parlamentària motivada per aquests fets, va dir que no s’oposaria a un canvi en el model de gestió de moltes entitats d’aquest tipus que, d’acord amb les seves paraules, en el seu moment es varen crear per guanyar flexibilitat, però que en molts casos s’hi havia hagut d’anar molt amb compte. La Sindicatura de Comptes ha assenyalat fets similars en altres moments i en altres universitats.

    Com poden passar coses així i per què passen? Si més no, hom pot apuntar-ne tres causes.

    Les lleis: obstacle o garantia?

    En primer lloc, segueix molt estesa la visió de la llei com una amenaça i un obstacle, i no com un instrument de protecció de drets, per la qual cosa, saltar-se-la, sovint és ben vist socialment, considerat com a quelcom meritori i digne de ser enaltit (el frau fiscal, per exemple, pot arribar a generar mostres públiques de comprensió i de solidaritat). És, en part, una herència del sinistre règim franquista que, quaranta anys després, marca encara molts dels comportaments a la nostra societat.

    País de xauxa

    La llei de reforma universitària de 1983 establí el dret del professorat a cobrar per treballs en el marc de contractes amb empreses o institucions i s’ha mantingut en totes les lleis universitàries posteriors. Així es fomentava la relació de les universitats amb l’entorn i l’obtenció de recursos per a universitats i professorats, que n’estaven força mancats. Pocs anys després, Espanya era el país europeu en què hom podia enriquir-se més fàcilment i més ràpidament, com va dir, memorablement i significativament, el ministre socialista Carlos Solchaga. Un medi propici per relaxar controls i perquè una part del professorat considerés que els diners generats amb els contractes eren seus i els podia gastar com considerés oportú. Però el que preveia la llei de 1983 és que aquests diners es podien cobrar en una nòmina, respectant els límits establerts i les regulacions fiscals corresponents, i no gastar-se’ls directament en esbarjos i facilitar així l’elusió d’impostos.

    Gestió privada de la cosa pública

    Mentrestant, sota l’impuls de la primera ministra anglesa Margaret Thatcher i del president americà Ronald Reagan, el neoliberalisme, i en particular el concepte de New Public Management (NEP: no s’ha de confondre amb la New Economic Policy de Lenin, en els primers anys de l’URSS), anava guanyant terreny. En síntesi, la NEP (ara superada per la NEG, New Economic Governance) consisteix a introduir conceptes i pràctiques de la gestió privada en el sector públic, titllat de rígid i feixuc. En l’ambient creat per aquest discurs, diverses administracions públiques han generat entitats de propietat pública i dret privat. Recordem, per exemple, que l’actual govern municipal de la ciutat comtal ha portat a la fiscalia el cas de Barcelona Regional, S. A., creada per l’ajuntament de Barcelona, per actuacions portades a terme per la seva filial Barcelona Strategical and Urban Systems (BSUS).

    El control públic, exercit per les persones elegides democràticament per la ciutadania, es dilueix a mesura que s’intercalen estrats entre l’entitat pública i la societat o fundació que duu a terme les activitats. Que aquestes pràctiques agilitin la gestió o en redueixin els costos és dubtós (cada entitat, pel sol fet d’existir, genera uns costos fixos corresponents a locals i estructures de direcció i d’administració), però és clar que faciliten les irregularitats, siguin per acció o per omissió.

    Quant a les universitats, tot i que gaudeixen d’un marge molt ampli en llur gestió (a diferència dels ajuntaments, per exemple, no estan subjectes a intervenció i reten comptes a posteriori) sovint han considerat convenient, en aquest ambient de desprestigi de la cosa pública i d’exalçament de la privada, constituir societats o fundacions, en particular per a gestionar la formació permanent o, en alguns casos, els contractes de la universitat amb entitats públiques i privades. Fins i tot es dóna el cas de fundacions d’universitats públiques que han creat centres docents, de dret privat, adscrits a les mateixes universitats, en els quals s’imparteixen títols oficials a preus molt superior als públics. Totes aquestes entitats es regeixen per normes menys estrictes que les de les administracions públiques i, en tenir personalitat jurídica, objectius i òrgans de govern propis, el control per part les universitats que en són responsables es complica i, així, és més fàcil que s’hi produeixin anomalies i que s’hi celebrin actes, irregulars o no, impropis d’una universitat pública com aquells a què s’ha fet referència més amunt.

    Una qüestió moral

    En comparació dels grans escàndols de corrupció que s’han fet habituals en el nostre entorn, irregularitats com les esmentades poden semblar insignificants però no hi caben la tolerància ni la resignació, perquè, per sobre de tot, es tracta d’una qüestió moral.

    No és possible que tots els membres d’unes comunitats tan nombroses com les universitàries es comportin exemplarment, però les universitats públiques han de ser exemplars. Cal que controls interns, consells de govern i consells socials zelin escrupolosament el compliment estricte de la legalitat i eradiquin les irregularitats, sense excepcions ni vacil·lacions. I que es reverteixin decisions organitzatives adoptades en circumstàncies molt diferents de les actuals i que han mostrat llurs limitacions i perills.

    I cal que les universitats fomentin la transparència i, sobretot, un canvi cultural que propiciï el rebuig actiu de les pràctiques incorrectes a les universitats mateixes i a les entitats en què participen.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió privatització privatització universitat pública Universitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    7 activitats estupendes que no són aprenentatge servei
    Next Article
    Actualitat
    El propòsit i les pràctiques de l’educació local
    Albert Corominas

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}