Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Visca l’escola democràtica!

    Jaume Carbonellmaig 29, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Paulo Freire conversa amb Henry Giroux
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Paulo Freire conversa amb Henry Giroux | www.henryagiroux.com

    El nou analfabetisme del segle XXI

    Sosté Giroux que aquest nou analfabetisme cívic, o el que també denomina dictadura de la ignorància, prové actualment de la confluència de dos moviments que es complementen mútuament com pot visualitzar-se als Estats Units de Trump i al Brasil de Bolsonaro: el neoliberalisme i el feixisme. Tots dos operen i penetren en tots els àmbits: econòmic, social i cultural, conformant els nous valors educatius. El primer es basa en un fonamentalisme del mercat on la competitivitat individual ofega qualsevol indici de responsabilitat i acció col·lectiva, amb la progressiva penetració de la cultura empresarial a les aules i la privatització del sistema educatiu. El segon és una readaptació del feixisme històric que abandera el supremacisme blanc per combatre la immigració, l’ultranacionalisme populista, i la restricció o repressió de la llibertat d’expressió i del pensament divergent. Tots dos discursos contribueixen a minar l’Estat del Benestar, amb el consegüent augment de la pobresa i la desigualtat social. D’altra banda, la crisi econòmica ha comportat una crisi d’idees que afavoreix el desenvolupament i implantació cada vegada a més països del feixisme neoliberal.

    Quins són, més en concret, els rostres d’aquest analfabetisme que troba en la ignorància l’instrument de poder? Les retallades socials caminen paral·leles a les retallades en la llibertat d’expressió, es posen traves al pensament crític i els exàmens reforcen el caràcter selectiu, disciplinari i de control ideològic i social, al mateix temps que maten la imaginació de l’alumnat. D’altra banda, assistim a una espectacularització de l’emoció en detriment de la raó i a una normalització de les fake news, de les mentides més grolleres, així com a la manipulació i a la pèrdua de significat del llenguatge. Són temps, també, que propicien la desmemòria, l’estupidesa com a virtut, la cultura més tecnocràtica i instrumental, les visions hiperpresentistes –sense aprenentatge del passat ni horitzó de futur–. I són temps líquids i accelerats amb una sobreexposició de la informació, convertida en flaixos veloços i desconnectats que no permeten el cultiu d’un pensament profund, i encara menys una comprensió de la realitat. Tot això s’assenta en les dues grans estratègies pròpies dels sistemes autoritaris: el foment de l’odi cap a les persones considerades estranyes i diferents, i la por, les diverses pors personals i col·lectives. Perquè a totes les dictadures pensar és perillós.

    L’alfabetització crítica i democràtica

    Per Giroux l’escola pública és una de les institucions clau on es dirimeix la lluita per la democràcia, per la defensa de l’educació com a bé comú i per la defensa dels Drets Humans, amb tot el que això comporta de dignificació de les persones i de justícia social. És el lloc on poden generar-se espais de debat per a la lliure confrontació d’idees, perquè l’alumnat pugui formar-se el seu propi judici crític i on poden donar-se oportunitats per desentranyar les relacions de poder actualment existents i per establir noves relacions contra-hegemòniques per enfortir la democràcia participativa en el si de l’aula i del centre. Aquest activista cultural aposta per les escoles com a esferes públiques democràtiques amb la tasca d’educar als estudiants en el llenguatge de la crítica, la possibilitat i la democràcia: “Hem de començar a definir-nos com a ciutadans crítics els sabers dels quals i accions col·lectives suposin unes visions específiques de la vida pública, la comunitat i la responsabilitat moral”.

    L’educació crítica articula la crítica als continguts del currículum amb les consegüents pràctiques pedagògiques alternatives: per relacionar el coneixement amb la vida quotidiana; per tenir consciència i capacitats per entendre les forces que modelen la vida de les persones i poder intervenir en elles; per saber llegir el món econòmicament i socialment. Per Giroux l’educació és profundament política; i encara que refusa manifestament el dogmatisme i l’adoctrinament, tan arrelat en el feixisme neoliberal, assenyala que el poder tracta de donar-li la volta i denúncia al professorat: “Quan s’acusa uns professors d’adoctrinament és perquè es considera que parlen de coses que són importants”.

    Hi ha alguns vocables que formen part de l’ADN d’aquest teòric de l’educació crítica: responsabilitat social, compromís ètic i polític, resistència i esperança. I fins el dia d’avui ha tractat de ser summament coherent amb ells. Per això tanca les seves conferències amb consells metafòrics com aquest: “Que el foc continuï cremant i que la llum ens continuï il·luminant. L’impossible és el mínim que podem demanar”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Govern obre la via legal per a la incorporació d’escoles concertades i municipals a la xarxa de la Generalitat
    Next Article
    Actualitat
    ‘Els tres pistons’, un projecte integrador en el qual res ni ningú desafina
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}