Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Wagensberg dixit

    Jordi Badiellajuliol 19, 20172 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat 18 de juliol, convidat per l’Agrupació Escolar Catalana (AEC), Jorge Wagensberg va conversar, davant de 140 directius de centres educatius, amb Josep Maria Lluró al Món Sant Benet.

    Escoltar Jorge Wagensberg és com assistir a un concert. La música del seu pensament és una de les més refinades d’occident i escoltar-la enmig del furor del tancament de curs fou assistir a la revelació d’allò que és veritablement important en la vida dels mestres.

    Al llarg de l’obra divulgativa del Dr. Wagensberg, les idees sobre educació sovintegen. Les seves conferències, fàcilment accessibles per internet, són una bella font d’inspiració, així com els passatges dels seus llibres que aborden la qüestió. També, és clar, els seus aforismes: “Ensenyar a comprendre no consisteix a ensenyar comprensions, sinó camins per trobar-les”, fa l’aforisme 589 del seu darrer llibre, Només es pot tenir fe en el dubte, publicat en castellà,  el mes passat, per Tusquets.

    En la conversa que esmentava, enmig de la seva música, tan singular, les idees del professor, sempre suggerents, sempre seductores, van planar per la sala. Heus-ne aquí un resum en 10 punts:

    1. La paradoxa i la contradicció són la millor manera de començar una classe.
    2. El sentit de l’humor crea un ambient que convida a la crítica.
    3. Abans dels 10 anys, ens hauríem de centrar a ensenyar a parlar, a escriure, a conèixer el llenguatge: el lingüístic, el musical, el matemàtic…
    4. Per conèixer el món cal sortir de l’escola, descobrir la literatura, l’art…
    5. Fixeu-vos que els científics no tenen els seus mestres penjats a la paret, com fan els filòsofs, els literats… El respecte d’un bon científic per un altre és trencar la seva idea.
    6. Quan tenia 11 anys, vaig llegir L’expedició de la Kon-Tiki i això em va obrir el món del viatge.
    7. Conversar és observar, jugar als escacs… Aprendre sempre és conversar.
    8. El millor conversador d’un nen de 4 anys és un altre nen de 4 anys.
    9. Un nen és adult, com a mínim museogràficament, als 10 anys.
    10. A l’escola:
      • En els més petits s’ha d’intervenir un mínim, quasi gens.
      • Quan llegeixen, ja se’ls pot recomanar bones lectures i parlar-ne.
      • La tercera fase consisteix a conversar i ensenyar a conversar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Planificació familiar i orientació sexual als barris més vulnerables
    Next Article
    Actualitat
    La Diputació de Barcelona impulsa un programa per facilitar el retorn als estudis
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}