20 contes per treballar les emocions amb els infants

Sovint ens calen eines per poder abordar quelcom tant complex com les emocions. Els contes poden ser un bon aliat. A partir del conte els infants poden verbalitzar emocions i sentiments, sempre difícils d'expressar.

Nati Bergadà
 
 
 

Treballar les emocions amb els infants, a l’escola i a casa, és molt important. Com a mestre/a, pare o mare cal que ensenyis als teus fills o alumnes a gestionar les pròpies emocions: controlar la ràbia, conèixer la por, acceptar els errors, tenir empatia, tenir una bona autoestima… Perquè si saben fer-ho tindran eines per afrontar els reptes vitals i professionals que es trobaran en el seu dia a dia, avui i en el futur.

Sovint, però, ens calen eines per poder abordar quelcom tant complex com les emocions. I en aquest sentit, els contes poden ser una eina molt útil per fer-ho. A partir del conte els nens/es poden verbalitzar allò que és tan difícil d’expressar: les seves emocions i sentiments.

El conte pot ser un molt bon punt de partida per iniciar debats interessants amb els teus alumnes o amb els teus fills. Una porta oberta a parlar de com se senten i com gestionar-ho en cada moment.

Aristòtil deia que “educar la ment sense educar el cor, no és educació en absolut”. Així doncs brindem als nostres fills i alumnes, l’educació del cor que es mereixen. En aquest article trobaràs 20 contes que et poden ser útils i que, ara que ve Sant Jordi, pots regalar als teus fills o recomanar als pares dels teus alumnes.

1. El peix irisat. Marcus Pfister. Editorial Beascoaimgres

El peix Irisat, gràcies a les seves escates de mil colors, és l’animal més bonic de l’oceà. Tot i això, es troba sol. Per què els altres peixos no volen jugar amb ell? Un llibre amb il·lustracions meravelloses que ens ensenya la importància de saber compartir. Un conte molt útil per treballar les emocions i l’empatia.

 2. El pirata de les estrelles. Albert D. Arrayás. Babulinka Books

Aquesta és l’aventura del pirata Ulisses el Barba-Roig. Un pirata que tenia tanta gana que un dia va decidir menjar-se totes les estrelles. Però com s’ho farà per arribar al cel? I què en dirà la lluna de quedar-se tota sola? Una divertida i delicada història amb sirenes, remolins de vent, balenes gegants, cofres amb tresors i moltes estrelles. El conte ve acompanyat d’exercicis d’educació emocional per aprofundir al màxim en l’objectiu del llibre.

30b8f0a6cf1ac6187a55f778ad2a74213. El monstre de colors.  Autora i il·lustradora Anna Llenas. Editorial Flamboyant

El Monstre de Colors no sap què li passa. S’ha fet un garbuix d’emocions i ara li toca desfer l’embolic. Una història senzilla i divertida que introduirà a petits i a grans en el fascinant llenguatge de les emocions.

Aquest conte ens ajuda a treballar i identificar les diferents emocions a partir dels colors i dona peu a fer petites reflexions de com ens sentim i quines emocions hem experimentat.

4. La gran fàbrica de les paraules. Autora: Agnes de Lestrade. Il·lustradora: Valeria Docampo. Editorial Sleepyslaps

Hi ha un país on la gent gairebé no parla. En aquest estrany país, s’han de comprar i empassar les paraules per poder-les pronunciar. En Dídac necessita paraules per obrir el seu cor a la bonica Aura. Però, quines triar? Perquè, per a dir el que vol dir a l’Aura, cal una fortuna! No es pot pas equivocar… Un text poètic de l’Agnès de Lestrade, il.lustrat amb el talent i la imaginació de la Valeria Docampo. Un regal pels ulls i les orelles! Una oda a la màgia de les paraules i una bella història d’amor.

5. Emocionari. R. Valcárcel, Rafael/ Núñez Pereira, Cristina. Editorial Palabras aladas 

imgres-1

L’Emocionari és un conte que ajuda a conèixer les pròpies emocions i a dialogar sobre els sentiments. És un suport pedagògic elemental. Permet desenvolupar la intel·ligència emocional del nen, que serà la clau de la seva autoacceptació i d’un desenvolupament psicoevolutiu sa. Per ser capaços de crear la nostra pròpia felicitat cal que aprenguem a integrar en el desenvolupament psicològic el coneixement de les emocions. Descobrir, identificar i diferenciar les emocions mitjançant aquest Emocionari és una forma d’educar els més petits perquè sentin sense temor, perquè es descobreixin a si mateixos i perquè acabin convertint-se en adults autoconscients amb habilitat sensitiva per afrontar els reptes de la vida.

6. El nen gris. Lluís Farré Estrada\Gusti (il·lustr.) Editorial La galera.

Excel·lent àlbum il·lustrat que explica la història d’un nen que, quan neix, és totalment gris i insensible a la realitat que l’envolta. Fins que no li passa un fet excepcional, no descobrirà la importància de les emocions. Premi Hospital Sant Joan de Déu 2006 – Premi Serra d’Or 2007 – Premi Junceda 2007 (Il·lustració) – The White Ravens List 2007

devegades7. De vegades… Emma Dodd. Editorial Cruïlla

“De vegades està content. De vegades està trist. De vegades és amable. De vegades és maleducat… Però l’elefantet sap que la mare sempre l’estimarà.”

8. Laberint de l’ànima. Anna Llenas. Fanbooks. Grup 62

La teva ànima té tants rostres, pensaments i sentiments com estats en què et puguis trobar. Alguns d’ells són amables, lluminosos i d’altres ben obscurs. Aquest llibre és una col.lecció de 58 emocions i estats de l’ànima que et convida a retrobar-te amb cadascun d’ells en un viatge al teu interior.

9. Quatre petites cantonades de no res. Jérôme Ruillier. Editorial Joventut 3448

És un conte per treballar la diversitat, però que alhora ens pot ser molt útil per treballar les emocions. És una història entre un grup de rodons i un quadrat. El quadrat és diferent i li agradaria ser com els rodons per poder entrar a l’escola, però la porta és rodona i el quadrat no pot passar. Primer els rodons, situats en cercle, pensen una solució, però no la troben. Quan finalment es posen a pensar com si fossin quadrats, es saben posar al seu lloc i troben la solució. El que ha de canviar no és el quadrat sinó la porta.

10. El punt de Peter H. Reynolds. Editorial Serres

La classe d’art s’ha acabat, però la Vashti continua enganxada a la cadira davant del paper en blanc. La seva professora l’anima a dibuixar quelcom, el que sigui! Però la Vashti no pot dibuixar. Ella no és cap artista! Per demostrar-li-ho, clava el llapis al paper, molt enfadada.”Ja està”, li diu. El que la Vashti no sap és que aquell petit punt serà el començament dun viatge interior ple de sorpreses, que l’ajudarà a descobrir l’artista que duu a dins. El Punt és una preciosa faula sobre l’esperit creatiu que tenim tots al nostre interior. Peter H. Reynolds ens llença un repte a tots aquells que tossudament ens entestem a dir que no sabem o no podem expressar-nos artísticament, i ens anima a “fer la nostra marca”.

imgres-211. T’estimo (quasi sempre) Autora i il·lustradora Anna Llenas. Editorial estrella Polar

Per què un mateix tret d’una persona fa que de vegades ens agradi i d’altres ens molesti? En Lolo i la Rita són amics malgrat les seves diferències. Acceptar-les sovint no els és fàcil. Però qui els va dir que ho seria? Un conte per a nens i grans que ens parla de tolerància i de l’acceptació d’allò que és diferent, mostrant el màgic efecte dels pols oposats.

12. El buit. Anna Llenas. Barbara Fiore

La Júlia té un gran forat i no li agrada gens. Per això, tracta d’omplir-lo i tapar-lo de moltes maneres diferents per tal que desaparegui. Ho aconseguirà? La vida és plena de trobades. I també de pèrdues. De vegades aquestes pèrdues són insignificants, com perdre un llapis o un paper. Però n’hi ha d’altres que poden ser importants, com perdre un projecte, la salut o una persona estimada. El buit és un llibre que ens parla de la resiliència, o la capacitat de sobreposar-se a l’adversitat i trobar-hi un sentit.

13. imgres-3L’elefanf encadenat. Autor: Jorge Bucay Il·lustrador: Gusti Editorial Serres

Aquest conte de Jorge Bucay ens explica la història d’un nen a qui li agrada molt el circ però un dia es sorprèn quan veu l’elefant, l’animal més fort de tots, lligat a una petita estaca, resignat i que no fa res per deslliurar-se’n. Com és que actua així? El nen intenta esbrinar-ho i troba la resposta: ens acostumem a les coses quotidianes, ens vinguin imposades o no, ens tornem dòcils i molt sovint no lluitem prou per aconseguir allò que volem. El conte ens ensenya que per aconseguir una cosa hem de lluitar i intentar-ho més d’un cop. No ens hem de donar per vençuts i hem de creure en nosaltres mateixos. Moltes vegades deixem de fer coses, com l’elefantet encadenat, perquè estem convençuts que no ens en sortirem. Val la pena tornar-ho a provar, ser perseverants, per aconseguir el que realment desitgem.

endevinacomtestimo14. Endevina com t’estimo. Sam McBratney (Autor), Anita Jeram (Ilustrador) Editorial Kókinos.

Endevina com t’estimo narra la història de dues llebres, una de gran i l’altra més petita, que demostren com s’estimen. A partir de la comparació i de l’anar i tornar, les dues llebres van demostrant el que poden arribar a sentir l’una per l’altra. Però, entre les dues, descobriran que els sentiments sovint no són fàcils de mesurar.

15. El secret d’estimar. Sarah E.Burg, Editorial Robin Book

Un conte per treballar l’amor. Es tracta d’un conte sense paraules, i és que de fet, no li calen. És a través de les seves il·lustracions que descobrim una fantàstica història d’amor, els protagonistes aprenen a compartir, respectar i sobretot, estimar. Unes imatges molt cuidades, amb un fil argumental preciós.

16. Les paraules dolces. Carl Norac i Claude K. Dubois.LES PARAULES DOLCES_0001

Es un conte on un ratolí vol dir les seves paraules dolces i no troba el moment fins que al final del dia no es pot aguantar més i…. li surten de dins com una explosió!! Amb aquest conte podem treballar l’expressió dels sentiments.

17. Les petites (i les grans) emocions de la vida. Gisbert Navarro, Montse. Tandem Edicions, S.L.

Llibre de format reduït que a través de 68 pàgines, il·lustrades amb colors delicats, ens aproxima a la comprensió dels sentiments que experimentem, de les emocions que vivim: la timidesa, la por, l’alegria, l’exclusió, l’orgull, l’amistat … Un llibre que ens ensenya a viure i a comprendre’ns.

978849405552218. La Berta i les ulleres de visió empàtica. Júlia Prunés Massaguer. Omniabooks; Edición.

Un conte sobre empatia. Un bon matí, la Berta es troba una capseta amb les ulleres de visió empàtica al portal de casa seva. A la capsa hi diu que “qui se les posi hi veurà amb empatia”. L’ajuden a entendre com se sent en Pau, un amic de la classe i també al Quisso, el seu gosset. L’ajuden a resoldre un conflicte amb la seva mare, amb qui parla del desordre de la seva habitació. Tota la família i els amics de la Berta, utilitzaran aquestes ulleres fins que, un dia, s’adonen que han après a veure-hi amb empatia sense dur-les posades…

19. La increïble història del nen menjaparaules. Marlet Sunyer; Jordi Sunyer. Babulinka Books

Un llibre per aprendre a expressar les emocions. Una divertidíssima i emotiva història per a que els nens aprenguin a identificar què i com els fan sentir les diferents emocions.  Què passaria si un dia un nen es mengés la paraula alegria? I la paraula por? I si decidís no menjar-se’n cap? Aquest és el punt de partida d’aquest original àlbum il·lustrat que pretén ser una eina per aprendre a expressar les diferents emocions que sentim. Un llibre per ajudar als petits lectors a precisar, concretar i poder definir els seus sentiments i així, amb llenguatge emocional, poder transmetre i entendre què succeeix en al seu interior. Un llibre molt divertit per acompanyar-vos en el bell, intens i emotiu viatge cap a l’interior dels petits i de vosaltres mateixos

20. Paula i el seu cabell multicolor. Carmen Parets Luque 51ljN1y5McL._SX258_BO1,204,203,200_

Un conte ideal per primers lectors. Descobreix com a la Paula li canvia de color els cabells segons l’emoció que senti. Conte infantil sobre les emocions: alegria, tristesa, enuig i por. A través de les transformacions de la Paula anem donant nom a les emocions que sentim. A partir de fer-nos preguntes com: Què ens provoca aquesta emoció?, Què ens fa sentir? i Què hem de fer? anem proporcionant respostes o solucions per a cada tipus d’emoció.

Conclusió

A l’escola i a casa ens preocupem molt de la part cognitiva de l’educació, de l’adquisició de coneixements. Però cal que ens preocupem també de l’aprenentatge social i emocional. No podem educar sense tenir en compte el cor. Cal que els pares i mestres acompanyem i ajudem els infants en el seu desenvolupament emocional.

És important que els infants prenguin consciència de les pròpies emocions i siguin capaços de regular-les. Descobrir, identificar, diferenciar i gestionar les emocions és una forma d’educar els nostres alumnes, perquè es descobreixin a ells mateixos i perquè acabin convertint-se en adults autoconscients, amb una bona base emocional per afrontar-se als reptes de la vida.

Un infant que coneix i sap gestionar les seves emocions no només tindrà bons resultats acadèmics, sinó que també estarà més preparat pel món laboral. Les persones amb més intel·ligència emocional són més felices, tenen més benestar, menys ansietat i més recursos per enfrontar-se a les dificultats que es trobaran a la vida. Construir una bona educació emocional és futur!!

A què esperem per educar els infants pel seu desenvolupament integral?

Treballes l’educació emocional amb els teus fills o els teus alumnes? Recomanaries algun altre conte que pugui ser útil?

Nati Bergadà
Sobre Nati Bergadà

Mestra, psicopedadoga i formadora de mestres. Escriu al blog natibergada.cat sobre educació emocional, motivació i treball per projectes. Contacte: Página web | Twitter | Més articles