Barcelona vol crear ‘escoles de noves oportunitats’ per joves que no obtenen l’ESO

L'Ajuntament de Barcelona promou un nou model de formació que reforci les competències emocionals per als joves que no obtenen el certificat de ESO

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Curs de formació professional

Barcelona pretén implantar un nou model de formació per als joves que no obtinguin el títol de l’ESO. El consistori d’Ada Colau ha plantejat treballar amb entitats socials i l’Administració educativa i laboral les que anomenaran Escoles de Noves Oportunitats. L’objectiu, segons cita l’Ajuntament de Barcelona, és aconseguir que, més enllà de la instrucció en l’ofici, els joves tinguin “una atenció i una formació més global, amb acompanyament emocional”.

Les Escoles de Noves Oportunitats pretenen “facilitar” una educació per als joves que han abandonat prematurament els seus estudis obligatoris i que es troben en situació de vulnerabilitat social i personal, sense oportunitats acadèmiques ni professionals. Aquesta proposta s’emmarca en una de les línies estratègiques de la Mesura de Govern aprovada el maig de 2016 per aconseguir que l’educació sigui un dret per a tothom.

En una primera fase de la implantació d’aquestes escoles, el consistori ha creat una taula de treball amb les entitats que gestionen els centres de formació per debatre com es pot implantar el model, un instrument “clau per avançar en l’equitat educativa i la millora de les oportunitats dels joves”, destaquen fonts municipals. Segons l’Ajuntament, el consens entre totes les persones participants és “clar en molts aspectes”, especialment en aquells que fan referència al fet que la persona ha de ser “el centre de l’acció” i que s’ha de situar en itineraris llargs on es pugui formar i treballar no només en competències professionalitzadores sinó també personals i emocionals.

Els programes de noves oportunitats són un recurs socioeducatiu que s’empara en les iniciatives nascudes fa dues dècades a França per generar igualtat d’oportunitats i oferir als joves opcions de futur. A Catalunya hi ha experiències amb la mateixa filosofia, com és el cas d’El Llindar de Cornellà, que en el seu cas s’autodenomina escola de segona oportunitat.