Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els deures com a pretext per reinventar l’escola

    Jaume Carbonellnovembre 7, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els deures són una prolongació o repetició del que es fa a l’escola perquè no hi ha hagut temps d’acabar les tasques acadèmiques / CC by Steven Saus (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més o menys deures? Cal prohibir-los, tal com es fa en diversos països i demanen alguns col·lectius? Segueixen tenint avui en dia algun sentit? De què parlem quan parlem de deures? S’entén sempre el mateix o això depèn de la concepció educativa, del model d’escola i de les maneres d’ensenyar i aprendre? Al voltant d’aquests i altres interrogants discorre el llibre Cal fer deures? Mares i pares que ajuden a aprendre (Eumo, 2015). El seu autor, Jaume Funes (Calataiud, 1947), és un prestigiós psicòleg, educador i periodista amb moltes hores de vol observant, escoltant, conversant, acompanyant i intervenint a prop de la infància i l’adolescència: al carrer i a les institucions. Pocs com ell han sabut ficar-se en la pell dels adolescents per trobar les raons de la seva desconnexió de l’escola i, en conseqüència, d’una de les rutines més tedioses i discutides com són els deures.

    Cal agrair-li a Funes la seva prosa àgil i directa –trufada de vivències dels diversos actors educatius– que no defuig la precisió conceptual però sí l’academicisme. La seva tesi queda perfectament sintetitzada en l’últim paràgraf del llibre: “D’acord. Sí. Han de fer deures si no són deures, si l’escola que els posa és diferent, si no impedeixen jugar o sortir, si són la continuació d’un desig de saber que ha nascut a l’escola, si estudien a casa i fan els deures a l’escola, si no tenen fitxes, si poden utilitzar el mòbil, si l’escola ha explicat als pares el que estan aprenent, si… Em temo que pocs deures que en l’actualitat fem pares i fills reuneixen aquestes característiques”.

    En efecte, el model dominant segueix sent el tradicional de tota la vida. L’autor ho il·lustra amb algunes seqüències extretes de la seva experiència d’avi: “A la fitxa de la meva néta calia diferenciar els diftongs. A quin nen de 5è de Primària li interessa quins diftongs són ascendents i quins descendents?”. Es tracta d’una prolongació o repetició del que es fa a l’escola, perquè no hi ha hagut temps d’acabar les tasques acadèmiques o perquè es pensa que picant una vegada i una altra l’alumnat acabarà aprenent més. Res més lluny de la realitat: els deures no incideixen en la millora del rendiment de l’alumnat com han assenyalat nombrosos informes i investigacions. És més, sovint, provoquen avorriment, desmotivació, desconnexió i rebuig escolar. I, en efecte, els pares estan farts.

    L’escola desfasada del segle passat alimenta algunes falses creences pedagògiques i socials encara avui molt arrelades -però també contestades- com el que la imposició de deures constitueixen un segell de qualitat del centre o que l’augment de l’horari escolar i la càrrega de treball a casa suposen una millora de l’ensenyament. La qualitat no té a veure amb la quantitat d’hores, coneixements i activitats que tenen lloc al llarg de la jornada sinó amb el sentit i la rellevància que adquireix l’aprenentatge. La pregunta principal que els educadors i les educadores es fan avui dia no és el que s’ensenya, sinó com s’ensenya i, sobretot, com aprenen els alumnes i les alumnes. Encara que també es podria afegir un matís a manera d’objecció a aquesta afirmació tan contundent: també adquireix rellevància el què s’ensenya, els continguts que se seleccionen del currículum -perquè n’hi ha de bàsics i imprescindibles i també abunden els prescindibles i manifestament inútils- que, òbviament, mai no poden separar de les habilitats, competències i valors.

    Sosté Funes, d’altra banda, que els deures són una important font de desigualtat, com ho són les activitats extraescolars perquè, a diferència de l’escola, ni l’ajuda familiar està sempre garantida ni l’oferta d’educació no formal és accessible a tota la infància i adolescència. La classe social, el nivell adquisitiu i el capital cultural són condicionants que el dificulten tal com han mostrat nombrosos estudis. Tothom gaudeix avui a Espanya del dret a l’escolarització però no necessàriament del dret a la plena educació: perquè l’aprenentatge i la formació s’adquireix cada dia més fora de l’escola, en els àmbits familiar i comunitari, i a Internet i les xarxes socials. En aquests escenaris les oportunitats educatives són molt desiguals. Aquesta és sens dubte una de les grans assignatures pendents de present-futur: transitar de la inclusió escolar a la inclusió cultural i social.

    Cal subratllar que en aquesta obra no s’esmenti mai el terme prohibició en referir-se als deures, ja que el relat transcendeix la simple dicotomia per endinsar-se en la complexitat d’unes escoles en construcció que es van reinventant cada dia de manera reflexiva i col·lectiva, comptant amb les mirades i complicitats de tots els agents educatius. Per això s’aposta per fer les coses d’una altra manera i preparar el que aprendrem demà: “Els deures poden arribar a servir quan provenen d’acords dels equips educatius perquè l’alumnat llegeixi, investigui i comparteixi, tractant que la seva experiència a casa serveixi perquè els seus aprenentatges de classe passin a ser més significatius”. Però s’afegeix una precisió que figura ja en el subtítol de l’obra: “Volem ajudar-los a aprendre”, que no a fer els deures a l’ús convencional. Aquí està la clau.

    Què poden fer en concret els pares i mares? En primer lloc, observar, escoltar i interessar-se pel que els seus fills fan a l’escola, estar en contacte amb el professorat, participar en diverses activitats del centre per estrènyer la relació família-escola, interessar-se pel projecte educatiu i per aquestes altres formes d’aprendre que es basen, sobretot, en provocar l’interès i la curiositat cap al coneixement. Una cosa que s’aconsegueix quan aquest s’acosta a la realitat quotidiana i connecta amb les experiències vitals d’una infància i adolescència que sap apreciar el valor i la utilitat -que no el mer utilitarisme- d’un aprenentatge amb sentit que, al mateix temps, els fa més competents i més feliços. Dos propòsits que a les escoles innovadores formen una parella indissociable. Com ho són el joc i l’aprenentatge. Quant saber pot arribar a proporcionar el joc!

    La de coses que es poden aprendre a casa i amb la família: amb els contes i altres relats, amb les visites a la biblioteca, amb documentals i sèries televisives compartides, amb els videojocs i les xarxes socials, amb les preguntes i consultes entorn d’un projecte de treball, a la cuina, en el camí a l’escola o al passeig pel camp i la ciutat. Perquè qualsevol edifici, qualsevol paisatge, conformen un ampli i ric contenidor de paraules, números, imatges, conceptes, pensaments, dilemes, conflictes, sentiments, fantasies i històries. Tot escenari i ocasió és propícia per desenvolupar habilitats bàsiques com la comparació, el càlcul, el raonament, la comprensió o la creativitat. Encara que això requereix, òbviament, temps i disponibilitat per exercir relaxadament de mares i pares, cosa que no ho afavoreix actualment la complicada conciliació laboral i familiar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ajuda desigualtat Deures formal infància opinió social
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què són les analítiques d’aprenentatge i per què poden revolucionar el món educatiu
    Next Article
    Actualitat
    “Haver patit abusos sexuals de nena m’afecta en molts més aspectes dels que pensava”
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}