Ensenyament es planteja formar els mestres per detectar casos de radicalització

El protocol per prevenir la radicalització, posat en marxa a mitjans del curs passat, només preveia formació per als directors, encarregats de traslladar-lo a l'aula

Pau Rodríguez
 
 
 

Imatge d’arxiu / © Sandra Lázaro

El curs escolar, que arranca el 12 de setembre, començarà marcat pels atemptats de fa dues setmanes a Barcelona i Cambrils. “Han trasbalsat la comunitat educativa i han interpel·lat la consciència dels educadors”, ha resumit la nova consellera d’Ensenyament, Clara Ponsatí, en la roda de premsa d’inici de curs. En aquest sentit, ha avançat que el departament està preparant materials educatius per “abordar” els atemptats a les aules, i ha afegit que es plantejaran formar els mestres amb el protocol de prevenció de la radicaliztació islamista (fins ara, només ho feien els equips directius).

El protocol de prevenció, que es coneix per les sigles Proderai, es va aprovar a finals del 2016, és a dir, a la meitat del curs passat. El van elaborar conjuntament els Mossos d’Esquadra i el departament d’Ensenyament arran dels atemptats a la revista francesa Charlie Hebdo, i en les seves 80 pàgines recull quins poden ser símptomes de radicalització, com poden actuar els centres el funció del cas i quines activitats educatives es poden fer a l’aula per fomentar la convivència.

Segons Ensenyament, fins ara la formació pel que fa a aquest protocol s’havia circumscrit als equips directius de centres, tots els de la pública i la concertada. A ells els correspon participar, en representació dels instituts, a les Juntes Territorials d’Avaluació i Seguiment (JTAS), que és on es traslladen possibles casos de radicalització. En aquests grups de treball hi ha també representants de l’Administració i sobretot dels Mossos d’Esquadra.

Fins ara era responsabilitat dels equips directius, per tant, la manera com es traslladava el protocol als claustres de professors. La novetat, segons ha avançat la consellera Ponsatí, és que veuen com “una millora clara” estendre la formació també als mestres: “Hi ha demanda perquè arribem al professorat en general”, ha assegurat. En aquest sentit, han informat que la setmana vinent se celebrarà una Junta de Directors en la qual es valoraran els primers mesos d’aplicació del Proderai.

Ponsatí s’ha mostrat molt prudent a l’hora d’extreure conclusions de l’aplicació del Proderai, ja que no porta ni un curs en marxa. Així i tot, ha afirmat que es “revisarà” per introduir-hi “millores” si es considera oportú. El que es desconeix per ara és si els centres han traslladat a les Juntes algun cas de possible radicalització.

Sobre l’impacte dels atemptats sobre la comunitat educativa, Ponsatí ha arrancat la seva roda de premsa fent una crida a “valorar, reconèixer i agrair la feina que fa l’escola com a peça clau de cohesió i progrés”, i ha reivindicat la “tasca ingent” que han fet els docents per acollir i integrar els nouvinguts durant l’última dècada.