Ensenyament presenta un pla de 100 places en estudis postobligatoris per a joves amb discapacitat

Els Itineraris de Formació Específics (IFE) busquen dotar els alumnes d’una acreditació de competències professionals que els permeti inserir-se amb èxit al mercat laboral

Andrea Pérez
 
 

Grau de FP en una escola de cuina. / Foto: Jorge Macri

Grau de FP en una escola de cuina. / Foto: Jorge Macri

El Govern ha aprovat aquesta setmana la creació d’un pla experimental d’Itineraris de Formació Específics (IFE) que oferirà 100 places –repartides en vuit centres públics– en educació postobligatòria per a alumnes amb necessitats educatives especials. La implantació d’aquest pla pretén oferir una opció formativa a aquells alumnes d’entre 16 i 20 anys que no hagin obtingut el títol de graduat en educació secundària obligatòria, o que sí que el tinguin però no es puguin acollir als ensenyaments de formació professional. Així, els dos objectius principals del projecte –que s’implantarà en forma de cursos de quatre anys de duració– són, d’una banda, “facilitar la transició cap a la vida adulta” d’aquests joves i, en segon lloc, “potenciar la integració social per mitjà de la feina”, ha explicat la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz.

De moment s’ofertaran només dos itineraris, el d’Auxiliar en vendes i atenció al públic i el d’Auxiliar en cura d’animals i espais verds. La llista dels instituts que formaran part del pla es publicarà aquest setembre i l’objectiu és ampliar el projecte amb la incorporació de centres concertats que, segons ha declarat la consellera d’Ensenyament, “tenen molta experiència en això”.

Assolir l’autonomia personal de l’alumne i una acreditació de competències professionals que li permetin entrar en el mercat laboral és un procés que s’ha de fer, segons Ruiz, “des de les seves capacitats i habilitats” particulars. De fet, l’acord de Govern dóna compliment a la Llei d’Educació de Catalunya i a la Llei de Formació i Qualificació Professionals, que demana adaptar els cicles formatius en continguts i nivells per integrar les diferents capacitats i interessos dels alumnes, així com la creació de cicles de quatre anys.

Entitats i sindicats animen a ampliar el pla

La implementació d’aquest pla experimental és un primer pas cap a la resolució d’una necessitat de la qual les associacions de pares han alertat en diverses ocasions. Montse Tarridas, membre de la Plataforma Projecte DiDàctica, valora molt positivament la iniciativa i recorda que aquesta mesura representa un “canvi de mirada”, que entén que les persones amb una discapacitat intel·lectual lleu o moderada poden dur a terme feines d’auxiliar, com qualsevol persona “si li donem els recursos necessaris”, afirma Tarridas.

Tarridas explica que la implementació del pla és “molt justa” de temps i que la situació ideal seria que la mesura pogués cobrir 2.000 places en pocs anys. A més, creu que en un futur, seria desitjable que es permeti que les persones amb discapacitat intel·lectual també puguin treballar en feines de lleure i esport a persones grans o nens, ja que moltes d’elles presenten grans capacitats per a aquests perfils. No obstant això, Tarridas es mostra en aquest cas convençuda que Ensenyament “ha fet tot el possible” per accelerar el pla i que és un gran pas per a la integració social i laboral d’aquest col·lectiu.

Des de la Unió General de Treballadors (UGT), que també ha denunciat la baixa ocupació laboral d’aquests joves, aplaudeixen la iniciativa, tot i que declaren haver-la conegut a través dels mitjans de comunicació. La Secretària de Polítiques Socials, Enriqueta Duran, creu que la ràtio escollida –12 alumnes per classe– és molt adequada i demana que el pla s’implementi en la seva totalitat, tal com exigeix la llei.