Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘1917’, la força del relat

    Jaume Celagener 16, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En Sam escoltant amb els ulls tan oberts que tens por que li caiguin a terra, les orelles sense gota de cera, una concentració absoluta, sobretot quan el narrador-protagonista és el seu avi. Molts de nosaltres, com a pares, com a mestres –i ara en el meu cas com a avi–, hem experimentat aquesta comunió que lliga l’oïdor i el narrador amb un corda invisible però indestructible. Un lligam fet de paraules que perdura més enllà del silenci, més enllà del temps, que es fon amb tu, sobretot quan el narrador explica una història viscuda protagonitzada per ell mateix o per qui escolta. Paul Auster té un text preciós parlant d’aquest tema.

    Les històries bèl·liques del nen fan niu dins seu, creixen amb ell i arriba un moment que l’home Sam Mendes decideix convertir-les en una extraordinària pel·lícula. A més del guió cal afegir tot el que aquest director ha après d’altres pel·lícules. Si aneu a veure 1917, per poc aficionats que sigueu del cinema bèl·lic, pensareu en Coppola, en Malick, en Kubrick, en Higgins… recordareu Gal·lípoli i els seus dos protagonistes corrent com a bojos per fer arribar un correu a la línia que marquen les trinxeres per evitar una matança –anava a dir inútil, però totes ho son–. Pensareu amb Douglas avançant amb pas segur per les tombes-trinxeres amb el xiulet a la mà que quan se’l posi entre els llavis i bufi moriran centenars de persones o al final d’aquesta mateixa pel·lícula, de Senderos de gloria, quan la presonera surt a cantar i els ulls dels soldats s’estoven, perquè encara hi ha restes de la humanitat que anem perdent. Pensareu en l’embelliment del terror, de la destrucció, de com la llum de les explosions poden recordar-nos la bellesa dels focs de la Mercè sense fer-nos oblidar l’horror.

    Pensareu en tot això i encara en moltes més coses, perquè totes les obres humanes, s’expressin com s’expressin, estan relacionades. Homer treu el nas en aquesta narració, com el treu Stendhal o Tolstoi o Remarke o les pintures de Goya, l’expressió d’aquell déu que devora els seus fills. I també tindreu els moments de tendresa, la trobada amb una criatura al fons d’un forat per protegir-lo dels mals del món. Les criatures ja les tenen, aquestes coses, ens recorden de quina matèria estem fets tot i que ben sovint ho oblidem.

    Tota la pel·lícula està rodada en un pla seqüència que aconsegueix –aquesta és la finalitat de la tria formal– que avancem amb el parell de caporals, que siguem ells sense deixar de ser nosaltres, que acompanyem aquests dos joves que haurien d’estar ballant i petonejant-se amb les seves parelles però que ara tenen la missió d’arribar al front per impedir que els soldats surtin de les trinxeres convençuts d’una victòria definitiva quan només és una trampa.

    Per viure necessitem menjar i beure, respirar, riure i plorar, abraçar-nos i consolar-nos, estimar i que ens estimin, ensenyar i aprendre, equivocar-nos i rectificar, tenir cura dels altres, necessitem la compassió que reclamen alguns poetes… i necessitem la força dels relats, dels grans relats. Aquesta pel·lícula és això, un esplèndid relat, un viatge que comença com acaba, amb un home en repòs, però l’home del final ja no és el mateix que va iniciar la història, de la mateixa manera que Ulisses no és el mateix quan arriba a Ítaca.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Vincular X Educar: teixint xarxa comunitària a través del lleure educatiu
    Next Article
    Actualitat
    Des de la cultura, l’educació ens transforma
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}