Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    5 anys “posant cor” a la tecnologia dins de l’aula

    Raquel Ligerogener 27, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'escola Vedruna
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Agafeu paper i llapis i apunteu”. Cada vegada és menys habitual escoltar aquesta frase de la boca d’una mestra i encara menys habitual que aquests estris esdevinguin element indispensable dins les aules. Hi són, sí; hi segueixen tenint el seu espai, però més que no pas ells els autèntics companys de viatge dels infants a les escoles, ara, són les TIC (Tecnologies de la Informació i de la Comunicació): ordinadors, tauletes, telèfons intel·ligents…

    A l’escola Vedruna de Ripoll ja fa 5 anys que els nens comencen a familiaritzar-se amb aquest tipus de material digital: “La metodologia de treball en col·laboració amb dispositius mòbils l’hem anat implementant gradualment amb un full de ruta que ha inclòs actuacions a tots nivells: des de la formació del professorat, fins a la incorporació d’aquestes tecnologies a totes les etapes”, explica la directora pedagògica de l’escola, Joana Murgou. Les tauletes s’utilitzen des de P3, i a partir de primària els Chromebooks (semblants als ordinadors portàtils) esdevenen vitals en el desenvolupament d’una classe.

    Metodologia educativa mSchools

    Aquest interès per integrar les TIC a les aules els va portar a les jornades de co-creació Edu_Hack, obertes a tots els docents interessats en la innovació a l’aula a través de les noves tecnologies. Des de llavors, participen del programa educatiu mSchools (promogut Mobile World Capital i amb la col·laboració de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i la GSMA), que fomenta el treball a les escoles amb tecnologia i dispositius mòbils.

    “Aquesta metodologia educativa, s’adapta molt bé als objectius del centre, ja que, a part d’integrar la tecnologia a l’aula, ajuda a fer que els alumnes esdevinguin generadors de contingut i en puguin fer difusió”, apunta Montse Jiménez, docent i responsable d’Innovació de l’escola.

    Un dels projectes que els ha permès treballar aquests aspectes ha estat l’MHM, una aplicació i plataforma web de geolocalització per generar continguts: “Els alumnes han pogut fer un treball en xarxa i crear contingut, per exemple, sobre el Monestir de Santa Maria de Ripoll o treballar aspectes de la Catalunya del segle XX com l’arribada del tren al Ripollès o el desenvolupament del tèxtil”, exposa la mestra.

    Es tracta de projectes que van més enllà de l’aula i que aprofiten l’entorn, la comunitat educativa i la comunitat local, entre d’altres, per crear coneixement i afavorir l’aprenentatge. Com asseguren Murgou i Jiménez, l’escola està fent un canvi d’enfocament i cal donar-hi resposta amb iniciatives com aquesta: “Impulsem un estil educatiu basat en models pedagògics que afavoreixin l’aplicació de la tecnologia digital com a recurs d’aula, l’aprenentatge entre iguals, el treball cooperatiu, la inclusió i, sobretot, la connexió entre el que aprenen a l’escola i l’entorn”.

    Un repte per a alumnes i professors

    Les necessitats dels alumnes (nens i joves) estan mutant i per això els centres educatius viuen un canvi constant que suposa un repte, també, pels mateixos mestres. Han de “desaprendre per tornar a aprendre” i ensenyar d’una manera molt diferent de com ho havien fet fins ara. El paper del mestre, en aquest punt, és el d’acompanyant en un procés on l’alumne esdevé el protagonista, no només un receptor d’informació: “Ells ja tenen eines -els recursos digitals- que els donen el contingut. A nosaltres en toca guiar-los i acompanyar-los en la presa de decisions, en la cerca de solucions, en la projecció del que aprenen i en connectar-ho tot plegat amb la societat”, diu Jiménez.

    L’escola Vedruna de Ripoll ha adoptat la metodologia proposada per mSchools amb l’objectiu bàsic de dotar els alumnes de les competències digitals del segle XXI, potenciar les seves habilitats en l’entorn digital i despertar la vocació científico-tècnica dels alumnes. A més, és un model que permet personalitzar l’aprenentatge i fer que l’alumne s’apoderi de la seva pròpia absorció de coneixement, cosa que l’ajuda a millorar el seu rendiment acadèmic.

    Preparant els alumnes per al present i el futur

    “Les habilitats digitals i tècniques són importants per als alumnes, d’entrada, perquè estan directament vinculades a tot el que avui en dia els envolta. Són destreses que en algun moment els tocarà desenvolupar i, fins i tot, dissenyar o aplicar”, explica Murgou. Justament per donar resposta a aquesta necessitat, l’escola de Ripoll ha adaptat un altre projecte de la iniciativa mSchools. Es tracta de l’App Education, una proposta didàctica centrada en el disseny d’aplicacions i el desenvolupament de prototips que imparteixen dins l’assignatura d’informàtica els últims anys d’ESO. “A 4t d’ESO, els alumnes estan fent la matèria de Mobilitzem la informàtica, que els permet dissenyar i crear aplicacions que tinguin algun tipus de repercussió social”, explica Jiménez.

    A les aules de l’escola Vedruna de Ripoll també hi tenen espai el material de robòtica (Beebot, Lego Wedo, Mindstorm, Dash&Dot), les impressores 3D i les ulleres cartonglass. Tot plegat, i segons asseguren les docents, aquestes i altres són eines digitals que potencien aspectes com la creativitat i la resolució de problemes; augmenten les interaccions entre professor i alumne i la motivació cap a l’aprenentatge; facilita la relació entre els continguts curriculars i la realitat, i introdueixen la flexibilitat a l’aula.

    La tecnologia a les aules no és un objectiu com a tal, sinó una eina més a l’abast de mestres i alumnes que permet sumar i millorar en l’aprenentatge. Com descriu la mestra Montse Jiménez: “Es tracta de posar cor a la tecnologia. És un recurs que ens ha de servir per seguir treballant tot allò que a la vida acaba essent essencial: volem que els alumnes siguin tolerants, empàtics, autònoms i resilients. Els tocarà viure molts canvis i han d’estar preparats”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aula Informàtica mòbils mschools tecnologia tecnologies mòbils als centres educatius TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pedagogia King Kong o per què no hi ha dones candidates al ‘Nobel’ d’educació
    Next Article
    Opinió
    La coresponsabilitat adquirida: el Treball Cooperatiu com a eina de superació i canvi
    Raquel Ligero

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    La IA no llegeix els teus pensaments, però sap com gaudeixes

    abril 14, 2025

    Opinió
    Freire i la mutació dels opressors

    març 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}