Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pedagogia King Kong o per què no hi ha dones candidates al ‘Nobel’ d’educació

    María Acasogener 27, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Heike Freire, creadora del moviment Pedagogía Verde
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Virginie Despestes. Autora de ‘Tría King Kong’.

    Al seu llibre autobiogràfic Teoria King Kong, Virginie Despentes afirma que el que realment l’ha fet ser masculina no és anar vestida amb pantalons i camisa, sinó no tenir por, haver-se atrevit a sortir de casa i fer determinades coses socialment prohibides o considerades poc femenines, per dur a terme els seus projectes, els seus desitjos, per organitzar-se la vida.

    Maria Montessori, creadora del ‘mètode Montessori’

    Rellegir el seu text, coincidint amb la Marxa de les Dones del passat 22 de gener en protesta per les polítiques de gènere de Donald Trump, m’han convidat a repensar per quina raó, quan s’ha convocat el Global Teacher Prize 2017 –considerat pels mitjans com el Premi Nobel d’Educació–, en un país on el 80% de les professionals de l’educació Primària són dones, un any més el nominat ha estat un home. Un home que serà visibilitzat, que anirà de programa en programa, de xerrada en xerrada… Mentrestant, milers de dones mestres que podrien estar en aquest terreny de la visibilitat romanen a casa paralitzades per la por.

    Sí, admetem que tenim por, perquè tenir por és una condició estructuralment femenina; una por que ens assetja des que som nenes, que ens manté callades, mentre que els nostres germans, els nostres nòvios i els nostres amics demanen augments de sou o es presenten a un premi dins la seva categoria professional.

    Amaia Antero. Directora d’Innovació d’Arizmendi Ikastola

    En les dones està ben vist «no fer-se notar», tapar amb una falsa modèstia absurda els nostres èxits i les nostres propostes. Una falsa modèstia que el patriarcat ens ha fet creure que és molt femenina i honrada. Proclamar, mostrar i exhibir són aspectes que la societat valora positivament en els homes, i negativament en les dones.

    Inés Sanguinetti. Ballarina i fundadora de Crear Vale la Pena

    Quan un professional jove té ambició, és un valent; quan una professional jove té aquesta mateixa ambició, és una trepa. Quan un nen exerceix el poder en el seu grup, és un líder; quan una nena exerceix aquest mateix poder, és una manaire (i aquí em ve al cap un enfadadíssim Xavier Trias dient manaire a Ada Colau quan aquesta li va prendre el lloc a l’alcaldia de Barcelona).

    Mar Romera. Coordinadora a TuInnovas d’Intel·ligència Emocional

    Por. La societat ens insta a tenir por. Por a fer el doble esforç que exigeix ​​la visibilitat; perquè ser visible suposa no només fer bé la teva feina, sinó també dedicar molta energia a que aquesta feina es vegi perquè els altres sàpiguen el que fas: tenir el teu propi blog, gestionar les xarxes socials, estar a primera fila, viatjar, sortir, entrar. Por a que ens preguntin com aconseguim ser visibles i, alhora, tenir cura dels nostres fills. Por a haver de contestar preguntes que no els fan als homes. Quantes vegades els pregunten a ells com s’ho fan per compatibilitzar feina i criança?

    Elisabet Elsworth. Professora d’Estudis de Cinema i Mitjans de Comunicació de Masses al New School for Social Research. NY

    En el sector de l’educació passa exactament el mateix que en altres sectors majoritàriament femenins a la base, però dels quals les dones anem desapareixent a mesura pugem d’escala, com passa en la gastronomia o la moda, per posar els dos primers exemples que em venen al cap. Dones com Virginie Despentes o Sheryl Sandberg (número dos de Facebook) ens insten a no quedar-nos en silenci a les taules d’administració, ni als consells de departament ni als claustres: és summament important que s’escolti la nostra veu, perquè, si no, la veu serà sempre masculina.

    Rosan Bosch. Fundadora i Directora Creativa de Rosan Bosch Studio

    Necessitem una teoria King Kong per l’educació. De la mateixa manera que Despentes desdramatitza en el seu llibre qüestions tan centrals en l’experiència femenina com la violació, la prostitució o el porno, hem de desdramatitzar i donar-li la volta al que està passant en l’educació. Necessitem deixar de queixar-nos, deixar de tenir por, aquesta por que ens obliga a quedar-nos a casa, assegudes a la cadira, veient les pedagogies passar, sent nosaltres –i no altres– les professores d’universitat, les mestres, les rectores, les directores de centre.

    Tiscar Lara. Directora de Comunicació de l’EOI

    Només quan el 50% dels professionals que fan xerrades, guanyen premis, dirigeixen centres i escriuen llibres sobre educació siguem les dones que estem al peu del canó educant podrem començar a parlar d’innovació educativa. Mentre això no passi, només podem parlar del passat.

    Lucía Miranda. Fundadora i Directora de The Cross Border Project

    No pot existir innovació sense la visibilització –als congressos, a les llibreries, als diaris– de les dones professionals de l’educació: el canvi de paradigma passa irremeiablement perquè les dones que estan dia a dia a les aules també estiguin als llocs on aquestes aules es representen. Llocs que, estranyament, continuen poblats únicament per homes.

    Rosa Liarte. Professora Titular a l’ESO

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere innovació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleQuè no voldries oblidar, si haguessis de fugir de casa teva de pressa?
    Next Article
    Actualitat
    5 anys “posant cor” a la tecnologia dins de l’aula
    María Acaso

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}