Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El 57% de les escoles de l’AMB presenten entorns crítics per a la salut dels infants

    Actualitat
    El 57% de les escoles de l’AMB presenten entorns crítics per a la salut dels infants

    Les primeres dades i índexs conjunts dels col·legis de la metròpoli de Barcelona retraten que cap d’ell compleix els estàndards de qualitat de l’aire, que un terç té patis insuficients i que molts no arriben a l'indicador de verd suficient, entre d’altres coses. És qüestió de crisi climàtica i salut pública. Aquest primer estudi pot ser una eina per adaptar l’entorn dels centres, cosa que té un baix cost i un alt impacte pels alumnes. De propina, pot ser motor dels necessaris canvis urbans
    Redacciósetembre 19, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Notícia publicada originalment a Catalunya Metropolitana

    La primera radiografia a escala metropolitana dels entorns escolars dels 36 municipis de l’AMB correspon a l’anàlisi de 916 dels 1.679 col·legis d’infantil, primària i especial (497 públics, 332 concertats i 87 privats), està feta amb dades públiques i una metodologia i índexs innovadors, i la principal conclusió alerta que més de la meitat de les escoles metropolitanes es troben en entorns crítics per a la salut i la seguretat dels nens i nenes. 

    Els aspectes més rellevants de les conclusions es desgranen així:

    -El 57% de les escoles analitzades tenen entorns deficients segons l’índex creat, que està basat en dades disponibles per a tots els centres i que combina indicadors de mobilitat, medi ambient, seguretat viària, vulnerabilitat climàtica i característiques dels centres.

    -Un de cada tres centres té patis insuficients (menys 1.056 metres quadrats, segons les normes de la Generalitat en vigor); la meitat de les escoles concertades i privades suspenen. Municipis com Barcelona, l’Hospitalet i Santa Coloma concentren els percentatges més elevats de dèficit d’espais de joc i lleure per a l’alumnat.

    -En 12 municipis, el 80% de les escoles tenen menys de 15 metres quadrats d’espai verd per habitant, espai indicador de dèficit d’ombra i confort: el disponible en un radi de 700 metres des de la llar, el que correspon aproximadament a 15 minuts caminat.

    -Cap escola compleix els estàndards de qualitat de l’aire de l’Organització Mundial de la Salut, i gairebé 9 de cada 10 superen el futur límit europeu de diòxid de nitrogen (NO₂) i partícules en suspensió (PM10 i PM2,5) que s’han d’assolir com a tard abans del 2030.

    -Els municipis amb més desigualtats acumulen pitjors entorns escolars. En diversos àmbits del continu urbà central —Besòs–Glòries–Eixample i l’eix litoral de Barcelona i l’Hospitalet— els centres amb pitjors entorns coincideixen amb exposició elevada a contaminació i calor, realitat que se superposa amb nivells alts de vulnerabilitat social.

    El què i el per què de l’estudi

    L’estudi Millorar els entorns escolars – Metodologia d’anàlisi i estat actual en l’àmbit metropolità de Barcelona ha estat impulsat pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ha estat desenvolupat per l’arquitecte urbanista Xavier Matilla i la geògrafa Helena Cruz, i ha estat defensat per Janet Sanz (Comuns), presidenta de la comissió executiva del PEMB i vicepresidenta de l’Àrea d’Acció Climàtica de l’AMB.

    L’assumpte es una “qüestió d’emergència climàtica i de salut pública”, va dir Sanz. Va recordar que “Barcelona va pacificar 217 entorns escolars en 4 anys i els resultats mostren que transformar aquests espais és possible i urgent”; i va lamentar que en els darrers 2 anys s’hagi aturat aquesta actuació. També va animar a treballar a escala metropolitana: “Començar per les escoles es la manera més directa i justa de guanyar aire net, seguretat i convivència als barris; no ens podem permetre retrocedir”. 

    Mantilla va reblar el clau: millorar els entorns escolars pot ser l’eficient motor que activi les necessàries reformes urbanes: “Recuperar asfalt per a ús exclusiu de vianants, crear espais segurs i jugables, o introduir millores —passos elevats, voreres passant o carrils bici i bus— són actuacions de baix cost i alt impacte que permeten millorar, de manera immediata, la seguretat i el confort climàtic de l’escola”. 

    Per primera vegada i amb dades públiques es té un estudi metropolità d’abast supramunicipal sobre els entorns escolars que beu de l’experiència de Protegim les Escoles de Barcelona i les de ciutats com París i Milà, entre altres iniciatives. És una eina que queda a disposició dels ajuntaments, que compta amb la complicitat de les conselleries d’Educació i Salut i que ja ha donat el fruit –digué Sanz- del compromís de destinar en la nova edició del Pla de Barris una línia d’ajuts per entorns escolars.

    Context i metodologia

    L’estudi proposa un nou índex sintètic de valoració (0 a 28 punts) que combina indicadors de mobilitat, medi ambient, seguretat viària, vulnerabilitat climàtica i característiques dels centres. Com més alta és la puntuació de l’indicador, pitjors són les condicions de l’entorn escolar.

    Segons això, més de la meitat de les escoles de l’AMB es troben en entorns crítics. Concretament, un 57% dels centres analitzats (528) se situen en la franja amb pitjors condicions (amb una puntuació superior a 15). D’aquests, un preocupant 13% (118 escoles) assoleixen el pitjor rang possible, amb valors entre 21 i 25 punts; i 6 escoles arriben a la puntuació màxima registrada de 25 punts sobre 28. 

    En canvi, els centres que gaudeixen d’un entorn favorable només representen el 7% (63 escoles).

    Informació relacionada:

    Presentació: 

    https://www.dropbox.com/scl/fi/pdoxjjx2j4vylifulglb3/2025-09-18_sintesi.pdf?rlkey=elkq1ankrjsnydjlg8fnubvn6&dl=0

    Estudi complet:

    https://www.dropbox.com/scl/fi/za5yhfjyytoohpmzebyiw/Millorar-EntornsEscolars-AMB_20250918.pdf?rlkey=h9z9yvij6zyvsmuxjtxgd9f0p&dl=0

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    barcelona escoles Salut Salut infantil
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    La criança en temps de precarietat i com la renda bàsica fa la diferència
    Next Article
    Opinió
    Quan hem deixat que la Universitat sigui una perpetuadora del neoliberalisme?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Divulgació sobre neurodiversitat: del discurs buit al coneixement útil

    desembre 16, 2025

    Actualitat
    Conviure amb l’autisme, una altra manera d’aprendre

    desembre 12, 2025

    Opinió
    El nombre de municipis que planifiquen l’acció educativa necessita millorar

    desembre 5, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.