Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’èxit de l’escola inclusiva

    Víctor Saura

    El català: la clau que iguala allò que la societat separa

    Pau Gaitán

    L’alumnat amb necessitats específiques supera el 36%

    Joan M. Girona

    Núria Cuxart Ainaud: “Jo intentaria, ja a P3, anar formant els nens en la importància de la cura”

    Carme Escales

    Sindicats docents convoquen una manifestació unitària el 15 de novembre

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Els alumnes catalans aproven amb notable les proves d’expressió oral, amb millors resultats en castellà que en català

    Actualitat
    Els alumnes catalans aproven amb notable les proves d’expressió oral, amb millors resultats en castellà que en català

    A 4rt d'ESO un 4,8% no assoleix les competències en lèxic en llengua catalana, enfront de l'1,4 en castellà
    Ana Basantaoctubre 7, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Proves orals de competències bàsiques | Generalitat
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’alumnat català de 6è de primària i 4t d’ESO aprova amb notable les proves d’avaluació d’expressió oral, si bé hi ha millors resultats en castellà que en català.

    El 68,4% dels i les estudiants fan servir en català un lèxic variat i especialitzat, un percentatge que augmenta fins al 82,2% en el cas del castellà, segons ha explicat la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, en sessió parlamentària en una interpel·lació.

    Si bé al voltant del 40% té un nivell notable de les dues llengües, a sisè hi ha un 3,4% de l’alumnat que no assoleix les competències en lèxic en català, enfront del 0,8% del castellà, i a quart d’ESO aquests percentatges són del 4,8% i de l’1,4%, respectivament.

    D’altra banda, un 23,1% assoleix un nivell d’excel·lència en lèxic de llengua catalana, i un 35,4% en castellà. Els canvis en morfosintaxi van en la mateixa línia, amb un 28,2% en català i un 37,2% en castellà.

    Les proves es van fer del 5 al 20 de maig, i hi van participar 2.110 centres i més de 66.000 alumnes de primària, i 1.062 centres i prop de 70.000 alumnes de secundària.

    Niubó ha afirmat que hi ha “un domini general satisfactori, amb presència, fins i tot, de bosses d’excel·lència que ens indiquen que anem en la bona direcció”,. “Sabem que hi ha marge de millora i, per descomptat, seguirem treballant intensament. El sistema no està condemnat al derrotisme”, ha remarcat.

    Les proves s’avaluen segons quatre nivells: no assoliment, assoliment satisfactori, assoliment notable i assoliment excel·lent. L’avaluació de l’expressió oral -dividida en preguntes individuals als alumnes i en interacció en parelles- ha analitzat aspectes com el lèxic, la fonètica, la morfosintaxi, la fluïdesa o la cohesió, entre d’altres, tant pel que fa a primària com a secundària.

    Català

    Entre les principals conclusions a primària en llengua catalana, destaquen que el 67,3% usa expressions i vocabulari variats; un 68,6% realitza oracions ben construïdes; el 71,2% vocalitza correctament i pronuncia bé els sons específics de la llengua catalana; i el 74,6% té un ritme i entonació adequada.

    A secundària en llengua catalana, la majoria se situa al nivell notable en lèxic, morfosintaxi, llenguatge no verbal i cohesió. En fonètica i fluïdesa, hi ha el mateix percentatge d’alumnat amb assoliment notable i excel·lent. El 69,5% usa lèxic variat i especialitzat; un 72,8% construeix bé oracions amb força complements; el 73,9% vocalitza correctament i pronuncia bé els sons específics de la llengua catalana; i el 75,7% pot elaborar un discurs fluid amb algun o cap mot crossa.

    Castellà

    Perl que fa a l’avaluació oral de sisè en llengua castellana, el percentatge més gran d’alumnat en tots els nivells avaluats és de notabilitat, si bé l’excel·lència està entre el 34% i el 49% de l’alumnat, en funció de l’element. El 82,2% usa expressions i vocabulari variats; un 81% realitza oracions amb força complements; el 85,8% vocalitza bé tots els sons específics de la llengua castellana; i el 81,4% té un ritme i entonació adequada.

    A l’ESO en castellà, la majoria obté un notable en lèxic, morfosintaxi, llenguatge no verbal i cohesió. En la resta d’elements, la majoria està al nivell excel·lent. El 82,2% usa lèxic adequat i variat; un 82,6% utilitza estructures gramaticals adequadament; el 87,7% vocalitza clarament i pronuncia bé els sons específics; i el 82,2% parla amb fluïdesa i de forma entenedora.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    competències bàsiques Llengua llengua castellana llengua catalana proves de competències bàsiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El professorat català, el més estressat, segons TALIS
    Next Article
    Opinió
    Les xarxes socials són un perill o una oportunitat?
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    L’alumnat amb necessitats específiques supera el 36%

    octubre 6, 2025

    Opinió
    El català: la clau que iguala allò que la societat separa

    setembre 29, 2025

    Actualitat
    7 propostes per millorar la comprensió lectora

    setembre 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}