Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
L’alumnat català de 6è de primària i 4t d’ESO aprova amb notable les proves d’avaluació d’expressió oral, si bé hi ha millors resultats en castellà que en català.
El 68,4% dels i les estudiants fan servir en català un lèxic variat i especialitzat, un percentatge que augmenta fins al 82,2% en el cas del castellà, segons ha explicat la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, en sessió parlamentària en una interpel·lació.
Si bé al voltant del 40% té un nivell notable de les dues llengües, a sisè hi ha un 3,4% de l’alumnat que no assoleix les competències en lèxic en català, enfront del 0,8% del castellà, i a quart d’ESO aquests percentatges són del 4,8% i de l’1,4%, respectivament.
D’altra banda, un 23,1% assoleix un nivell d’excel·lència en lèxic de llengua catalana, i un 35,4% en castellà. Els canvis en morfosintaxi van en la mateixa línia, amb un 28,2% en català i un 37,2% en castellà.
Les proves es van fer del 5 al 20 de maig, i hi van participar 2.110 centres i més de 66.000 alumnes de primària, i 1.062 centres i prop de 70.000 alumnes de secundària.
Niubó ha afirmat que hi ha “un domini general satisfactori, amb presència, fins i tot, de bosses d’excel·lència que ens indiquen que anem en la bona direcció”,. “Sabem que hi ha marge de millora i, per descomptat, seguirem treballant intensament. El sistema no està condemnat al derrotisme”, ha remarcat.
Les proves s’avaluen segons quatre nivells: no assoliment, assoliment satisfactori, assoliment notable i assoliment excel·lent. L’avaluació de l’expressió oral -dividida en preguntes individuals als alumnes i en interacció en parelles- ha analitzat aspectes com el lèxic, la fonètica, la morfosintaxi, la fluïdesa o la cohesió, entre d’altres, tant pel que fa a primària com a secundària.
Català
Entre les principals conclusions a primària en llengua catalana, destaquen que el 67,3% usa expressions i vocabulari variats; un 68,6% realitza oracions ben construïdes; el 71,2% vocalitza correctament i pronuncia bé els sons específics de la llengua catalana; i el 74,6% té un ritme i entonació adequada.
A secundària en llengua catalana, la majoria se situa al nivell notable en lèxic, morfosintaxi, llenguatge no verbal i cohesió. En fonètica i fluïdesa, hi ha el mateix percentatge d’alumnat amb assoliment notable i excel·lent. El 69,5% usa lèxic variat i especialitzat; un 72,8% construeix bé oracions amb força complements; el 73,9% vocalitza correctament i pronuncia bé els sons específics de la llengua catalana; i el 75,7% pot elaborar un discurs fluid amb algun o cap mot crossa.
Castellà
Perl que fa a l’avaluació oral de sisè en llengua castellana, el percentatge més gran d’alumnat en tots els nivells avaluats és de notabilitat, si bé l’excel·lència està entre el 34% i el 49% de l’alumnat, en funció de l’element. El 82,2% usa expressions i vocabulari variats; un 81% realitza oracions amb força complements; el 85,8% vocalitza bé tots els sons específics de la llengua castellana; i el 81,4% té un ritme i entonació adequada.
A l’ESO en castellà, la majoria obté un notable en lèxic, morfosintaxi, llenguatge no verbal i cohesió. En la resta d’elements, la majoria està al nivell excel·lent. El 82,2% usa lèxic adequat i variat; un 82,6% utilitza estructures gramaticals adequadament; el 87,7% vocalitza clarament i pronuncia bé els sons específics; i el 82,2% parla amb fluïdesa i de forma entenedora.