Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    “I es pot saber què esteu fent els sindicats?”

    Dani Ocaña Gil

    Per què tants joves i en especial els nois s’inclinen cap a la dreta

    Hector Santcovsky

    Classisme pedagògic

    Guille de las Heras

    Transcendir la paraula

    Laia Pemán
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » “Un dia qualsevol en una Escola Bressol…”

    Opinió
    Un dia qualsevol en una Escola Bressol…

    Mar Pérezoctubre 20, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un dia qualsevol a una Escola Bressol que acaba de néixer. Des de vora de la porta observo com una criatura de 2-3 anys busca la seva jaqueta entre els penjadors de fora l’estança. Amb un dit va tocant les fotografies que estan col·locades a sobre dels poms, les imatges d’altres infants que mira amb curiositat.

    De cop es queda aturat, com si el seu dit s’hagués quedat enganxat a una de les fotografies. En silenci toca i observa una motxilla que intueixo que és la seva, i de cop aquell objecte li fa connectar amb la seva història personal.

    Un somriure es dibuixa a la seva carona com si estigués imaginant alguna cosa bonica, com si tenir-la a l’abast i poder tocar-la li hagués fos un moment màgic.

    L’educadora acompanya amb calma a la resta de nens i nenes que van cap al jardí, però ell no la segueix, ell espera pacient a què els seus ulls es trobin.

    Ell espera que l’educadora digui el seu nom, llavors l’ajudarà a ficar-se les mànigues i l’acompanyarà de la mà amb la resta dels infants, com cada dia perquè aquest és el seu ritual de sortida.

    A la quotidianitat res queda a l’abast de la improvisació.

    Aquesta situació quotidiana es converteix en un moment privilegiat que permet a l’infant anar adquirint aprenentatges que no poden assolir d’una altra manera. Facilitar aquestes situacions a l’Escola afavoreix el desenvolupament de l’infant, però sovint pot confondre’s amb una pèrdua de temps, ja que alguns adults esperant que aquests aprenentatges es facin d’una manera més tradicional, asseguts a una cadira, i fent fitxes o activitats.

    Pot semblar que tothom sap que els primers anys de vida són determinants per al desenvolupament de les persones i entenem que aquesta etapa sosté a la resta, però encara les professionals del 0-3 hem de justificar davant algunes famílies, la nostra feina i la que fan els infants.

    Primer de tot ens hauríem de preguntar com aprèn una criatura d’aquestes edats, i quines són les seves necessitats autèntiques. La resposta pot sorprendre perquè no necessiten fer fitxes, ni romandre assegudes a una cadira, no necessiten memoritzar lletres ni números, ni fer activitats.

    A les primeres edats, els infants han de tenir cobertes les seves necessitats bàsiques d’alimentació, higiene i son, acompanyades d’un entorn que els ofereixi nombroses vivències sensorials i motrius, i on se sentin segurs i estimats. A les Escoles Bressol atenem aquestes necessitats convertint-les en oportunitats de relació i aprenentatge, que es reflexionen i es preparen amb cura, tenint en compte tots els detalls perquè a la quotidianitat, res no queda a l’abast de la improvisació; al contrari, tot està pensat.

    El penjador a l’altura de l’infant amb la seva fotografia que l’ajuda a situar-se en els espais de l’Escola de manera segura, a reconèixer-se com a persona, a reconèixer les seves pertinences i a deixar-les i agafar-les quan les necessiti.

    El got d’aigua que està a sobre la taula al seu abast, amb una mida que li permet agafar-lo amb les mans i fer-lo arribar a la boca amb l’ajuda de l’educadora que s’asseu al seu costat.

    El canvi de bolquer que no té una hora fixada i a on l’infant participa de manera activa. Agafat a la barana aixeca un peu, l’altra i sent les paraules de l’educadora que amb calma li relata tot el que fa. Aquesta estoneta contribueix a fer que pugui interioritzar les parts del seu cos, a sentir-lo i a entendre’l.

    El matalàs que estirat al dormitori l’espera per poder descansar si vol i si ho necessita, allà a terra, a on també hi és el seu ninot o aquell el tros de roba amb el que s’abraça per dormir.

    “Sovint el que és valuós és invisible als ulls”

    És normal que les famílies vulguin veure resultats, fitxes omplertes i dibuixos per penjar a la paret, però el més valuós és invisible als ulls de qui no vol veure-ho: la concentració mentre juga i apila blocs, la coordinació que guanya en agafar el got d’aigua o la creativitat que desplega quan juga amb sorra.

    A les Escoles Bressol els colors no es poden aprendre fent una fitxa. Amb 0-3 anys el vermell s’aprèn observant una fulla que ha caigut al jardí un matí de tardor, tocant i olorant el groc de la sorra amb què s’omplen les sabates o el blau del cel que els il·lumina la cara quan s’estiren panxa enlaire, perquè sentint tot s’aprèn millor.

    Un dia qualsevol a una Escola Bressol que acaba de néixer…

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge bressol escola bressol escoles bressol infància infantil infants opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Rosalina Alcalde: “Podem abaixar la taxa d’abandonament escolar”
    Next Article
    Opinió
    (F)estadística
    Mar Pérez

    Mestra d'infantil i directora d'escola bressol. Professora associada i membre del Grup de Recerca en Desenvolupament Psicomotor de la UAB.

    Related Posts

    Opinió
    (F)estadística

    octubre 20, 2025

    Opinió
    Primera infància i l’escola bressol, al centre de l’educació i les cures

    octubre 17, 2025

    Opinió
    “I es pot saber què esteu fent els sindicats?”

    octubre 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}