Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Més de 325.000 alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) encara no disposen dels suports necessaris per aprendre i participar plenament a les escoles ordinàries en igualtat de condicions que la resta.
Així ho manifesta les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC), que destaquen que, segons dades del Departament d’Educació i Formació Professional, en deu anys el sistema ha passat del 6% al 26% d’alumnat amb NESE, i aquest curs ha començat amb 9.000 alumnes més identificats que el curs anterior.
Per això, l’aFFaC sosté que quatre anys després de finalitzar el termini màxim establert per desplegar el Decret d’Educació Inclusiva, aprovat el 20 d’octubre de 2017, el Departament d’Educació continua incomplint els compromisos adquirits.
La directora e l’aFFaC, Lidó Gasull, remarca que l’augment en la detecció d’alumnat NESE és necessari per entendre la complexitat actual de les aules perquè “només allò que es coneix es pot atendre”. Tot i això, alerta que no n’hi ha prou amb detectar i que “cal actuar” i reclama la implementació urgent del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) a tots els centres i la incorporació del personal especialitzat que garanteixi que l’alumnat amb NESE “no només estigui a l’aula, sinó que hi aprengui i es desenvolupi plenament”.
“Per atendre aquesta diversitat i garantir una escola plenament inclusiva, cal treballar de manera immediata per desplegar el decret i reforçar els perfils professionals especialitzats necessaris per donar-hi cobertura”, afegeix en un comunicat.
L’aFFaC considera que calen més vetlladors i vetlladores, mestres d’educació especial, especialistes en lectoescriptura, logopedes, educadors socials i fisioterapeutes, entre altres professionals.
L’entitat denuncia que existeix una manca estructural de personal especialitzat, clau per garantir, de manera efectiva, la inclusió educativa, mentre que en aquest curs Educació ha suprimit 103 places d’integradors socials i 25 d’educadors socials.
L’aFFaC exposa que continua en augment l’alumnat escolaritzar en centres d’educació especial perquè es deriva alummnat fora dels centres ordinaris i perquè moltes famílies no confien en el sistema, ja que les escoles “no disposen dels recursos necesaris per garantir una resposta adequada a la diversitat”.
En aquesta mateixa línia, l’aFFaC reclama fer efectiu el Decret d’Educació Inclusiva de manera urgent i optimitzar els recursos humans, materials, formatius i de suport i exigeix al Departament d’Educació que “assumeixi la seva responsabilitat de manera immediata i implementi les mesures necessàries per assegurar que la inclusió a les escoles i instituts sigui una realitat més enllà del paper”.