Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    Julián García Vélez

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    Les llars d’infants privades alerten que cada 15 dies tanca un centre a Catalunya

    Ana Basanta

    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beau
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La transició de l’escola a la feina: una tasca pendent amb la joventut a Espanya

    Opinió
    La transició de l’escola a la feina: una tasca pendent amb la joventut a Espanya

    Laura Herrando i Ana Caruezooctubre 28, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Amb el tancament del curs escolar i l’inici del nou, molts joves a Espanya es preparen per fer el salt a una nova etapa vital: la incorporació al món laboral. És un moment ple de possibilitats però també d’incerteses. I ara què?  

    Tot i les millores econòmiques, l’accés dels i les joves al mercat laboral continua marcat per la precarietat, el desajust i la desigualtat. En aquest context, la transició de l’escola a la feina es presenta com una oportunitat clau per reforçar els ponts entre el sistema educatiu i el mercat laboral. Espanya afronta el repte de fer aquesta transició més àgil i justa. 

    Radiografia d’una transició bloquejada  

    La transició de l’escola a la feina es presenta com una oportunitat clau per reforçar els ponts entre el sistema educatiu, el mercat laboral i l’acompanyament social. Tal com assenyala l’informe “OECD Employment Outlook 2024”, Espanya afronta el repte -compartit per molts països- de fer aquesta transició més àgil, justa i connectada amb les realitats juvenils. Encara que s’han produït avenços econòmics, encara queda camí per recórrer perquè tota persona jove pugui accedir a llocs de treball estables, qualificats i d’acord amb la seva vocació.   

    Espanya registra una de les taxes de desocupació juvenil més altes d’Europa: l’any 2024, el 27% dels joves no trobaven feina, el doble de la mitjana de l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic). A més a més, el 13,5% de joves ni estudien ni treballen. 

    Per als que sí que aconsegueixen inserir-se en el món laboral, el camí és llarg i fràgil: més de tres anys de mitjana per aconseguir la primera feina estable, generalment amb contractes temporals, parcials o poc qualificats.  

    A aquest fet s’hi afegeix un desajust entre la formació rebuda i les necessitats del mercat. Més del 35% dels joves estan sobrequalificats per al lloc que ocupen. Mentrestant, opcions amb més ocupabilitat, com la Formació Professional Dual, segueixen infrautilitzades. La situació s’agreuja per la manca d’orientació professional eficaç en etapes clau del sistema educatiu i l’escassa intermediació laboral útil: menys del 5% de les contractacions juvenils passen pels Serveis Públics d’Ocupació. Una xifra que mostra una desconnexió preocupant entre joves i oportunitats reals.  

    I, com passa sovint, les desigualtats socials i territorials amplifiquen les dificultats. Joves en contextos vulnerabilitzats tenen menys accés a experiències pràctiques, xarxes professionals o referents que els connectin amb la vocació. 

    Desbloquejar la transició   

    Facilitar una transició real entre el món acadèmic i laboral requereix repensar a fons els serveis d’orientació i intermediació. Això implica reformular l’orientació professional des de les primeres etapes educatives (ESO), dissenyar programes de transició estructurats i donar impuls a la Formació Professional (FP) Dual, connectant-la millor amb els sectors emergents i les necessitats del teixit empresarial.  

    És clau apostar per models més digitals, personalitzats i connectats amb el territori, que fomentin la col·laboració entre els sectors públic, privat i social. Una eina com WUDI, un chatbot desenvolupat pel programa ZING, que funciona a través de WhatsApp, ofereix als joves i als seus educadors accedir a orientació laboral bàsica, rebre ofertes adaptades al seu perfil i connectar amb primeres oportunitats a empreses col·laboradores del programa. Centrat a millorar l’ocupabilitat i la inserció de joves en situació de vulnerabilitat, es treballa per activar aquestes transicions bloquejades. Apostant així, per un acompanyament que posi al centre el potencial de cada jove, connectant vocació, oportunitats reals i suport constant. 

    Una generació formada, però desmotivada 

    L’horitzó és clar: si no facilitem una transició educativa-laboral més fluida, desaprofitarem el talent d’una generació jove que, tot i estar més formada que mai, s’enfronta a un futur marcat per la precarietat, el desencís i la desmotivació.  

    L’orientació no pot ser un privilegi. Ha d’estar a l’abast de tots i totes les joves, visquin on visquin, estudiïn el que estudiïn i vinguin d’on vinguin. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    atur feina Joventut laboral opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Biblioteques, una altra trinxera contra la censura
    Next Article
    Actualitat
    “Molts joves tenim dificultats per continuar estudiant”
    Laura Herrando i Ana Caruezo

    Laura Herrando Sáez: responsable d'Inserció Laboral del programa ZING. Ana Caruezo Carnero: comunicadora científica i social de la Fundació Nous Cims

    Related Posts

    Opinió
    Ramon Cemeli

    octubre 28, 2025

    Opinió
    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    octubre 27, 2025

    Opinió
    La societat i la família envers la petita infància i l’escola bressol

    octubre 24, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}