Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beau

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    Museu de pedagogia o museu d’educació?

    Martí Teixidó

    Ramon Cemeli

    Jaume Cela

    La segregació escolar perjudica la transmissió del català

    Bernat Ferrer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » “A l’escola no sabem què passa al món”

    Opinió
    “A l’escola no sabem què passa al món”

    Joan M. Gironanovembre 3, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest títol és una frase que Tonucci posa en boca d’una nena de primària.

    Hem de seguir i seguir parlant de Palestina i alhora no deixar de banda altres temes oblidats. Malgrat estan dins el currículum prescriptiu, diria que s’oblida a molts centres escolars la història i cultura del poble gitano i la memòria històrica recent del nostre país. República, cop d’estat i guerra, 40 anys de dictadura i repressió tampoc s’expliquen gaire als centres de secundària. Por, desinterès, currículum massa llarg…?

    Parlem del primer tema. He tingut ocasió de llegir una tesi doctoral que parla dels gitanos de Castelló (1). 

    Una lectura que m’ha ajudat a reflexionar. Continuem tenint infants i adolescents gitanos abandonant prematurament el sistema escolar, continuem amb una part de la població gitana en risc de marginació i exclusió social. Hi ha una història que explica que continuï aquesta situació després de sis-cents anys de presència a casa nostra.

    Juan Jarque, l’autor de la tesi, parlant de la seva comunitat ho escriu:

    Es por ello, que, a través del estudio histórico de la comunidad gitana castellonense, establecemos una línea entre el pasado y el presente para intentar comprender los sustentos, evolución y permanencia de los estereotipos y percepción social del gitano por delitos que pudieran haber cometido, todos o una parte de ellos, que han afectado históricamente a la comunidad en su conjunto e incluso es muy probable que afecte a gitanos que aún no han nacido si el antigitanismo no se remedia.

    Una història molt greu la que han patit al llarg dels segles. Potser es coneix poc que el poble gitano també va ser perseguit pels nazis, van ser assassinats prop d’un milió; es parla sempre de l’holocaust jueu però no tant que es van assassinar gitanos, discapacitats, comunistes, rodamons… I no es coneix ni es parla gaire o gens del primer intent de genocidi contra el poble gitano que al regnat de Ferran VI es va dur a terme a Espanya. S’ha anomenat Samudaripen, la Gran Batuda o Presó General dels Gitanos, va tenir lloc el 1749. He llegit un llibre que en parla (2). El recomano: explica de forma novel·lada però amb rigor històric el que va representar per al poble gitano. Per això cal entendre la seva desconfiança amb el món paio ja que ha rebut contínuament menyspreu i persecucions. Caldria, doncs, des de l’escola intentar revertir aquestes vivències, caldria un esforç per aconseguir que els infants gitanos es sentin acollits i es trobin als centres escolars tractats com tothom, sense diferències i sense tractes especials, ni paternalismes ni baixes expectatives; són les dues actituds que avui dia pateixen per part d’alguns docents. Sense oblidar que l’èxit escolar de la població gitana està condicionat a un entorn marcat per un racisme insuportable. Les primeres disposicions contra el poble gitano les van dictar els anomenats Reis Catòlics; volien uniformar el pensament i la religió de tots els seus regnes (Castella i Aragó, aleshores) per això la manera de ser i comportar-se els gitanos molestava. Avui les dretes, PP i VOX, intenten el mateix. Dada curiosa, el Flamenc es converteix en representació folklòrica espanyola en contrast amb la marginació patida pels seus autors.

    Per tal que la història i la cultura del Poble Gitano es contempli a les escoles, cal que els gitanos siguin presents a totes les àrees, projectes, treballs globalitzats... Hi ha força persones gitanes que haurien de ser estudiades a les aules. Recordem-ne algunes: Francisco Suárez, dramaturg i escriptor, José Heredia Maya, poeta, Carmen Amaya, un geni ballant, reconeguda com a catalana universal, Rosa Cortés, liderant una fugida quan la Gran Redada, Helios Gómez, anarquista a la guerra espanyola, autor de les pintures a la capella gitana de la Model, Papusza, poeta sobrevivent de l’holocaust nazi… i un llarg etcètera (3). La seva presència hauria d’estar normalitzada a les aules d’escoles i instituts. Als camps més tècnics també hi ha presència de gitanos i gitanes i sobretot hi ha una pràctica ancestral de treballs i professions que seria bo conèixer i explicar; unes habilitats que han practicat al llarg de la seva història i els ha permès sobreviure i mantenir les seves característiques culturals. El poble gitano ha estat present al llarg del temps al nostre país i a Europa, cal tenir-ho en compte a les aules.

    Atesa la història viscuda, a bona part de les criaturers gitanes els agrada i els importa les activitats plàstiques, musicals, manuals… Poden ser una ocasió en què se sentin importants, se sentin valorats al mateix nivell que la resta de companys i companyes. Record de mestre, després d’haver animat a una criatura gitana a explicar a tot el grup classe com es podien construir flors de paper, la seva autoestima va créixer i va ser més actiu en totes les àrees. Per altre cantó també caldria recuperar la valoració de la música i la plàstica; no són maries, són part del currículum i són importants per als aprenentatges i el creixement personal, malgrat PISA no les tingui en compte en les seves proves. Un altre motiu per desconfiar dels seus resultats.

    Que un gitano hagi arribat al doctorat, no és l’únic per sort, demostra que s’està avançant però continua la situació majoritària de marginació i abandó i fracàs escolar. No podem deixar de lluitar per la inclusió de totes les criatures; els centres gueto continuen. Hi ha petits passos per erradicar-los però manquen esforços i voluntat seriosa per revertir una situació motivada per la història viscuda i patida pels gitanos al llarg de sis segles. Un centre gueto no educa ni ensenya tot el que cal aprendre, no ajuda a créixer ni a la inclusió en la nostra societat. No afavoreix les relacions interculturals que haurien de ser una premissa de l’ensenyament per ajudar a la convivència futura de totes les persones. Diferències sí, desigualtats, no.

    No ha de ser només perquè estiguin presents al currículum, un document que ens dóna orientacions, sinó perquè el temps que vivim ens exigeix més que mai saber què passa al món i ajudar el nostre alumnat a conèixer-ho i així poder actuar, poder fer front als adoctrinaments, a les falses notícies, als interessos de les dretes, portantveus dels poderosos. Les actituds racistes, amb interessos inconfessables d’oprimir més i més a les classes treballadores, han de ser combatudes a escoles i instituts. Hem de lluitar per desfer-les perquè els poderosos inverteixen molts diners en colonitzar els cervells amb les seves ideologies.

    I no podem acabar sense una mínima referència a la memòria històrica. Avui Palestina ens ho recorda. La desbandà de Màlaga, el 1937, quan avions i vaixells de guerra van bombardejar els republicans que fugien per la costa cap a Almeria s’ha repetit a Gaza amb els avions d’Israel i USA metrallant palestins que intentaven fugir cap al sud del seu país. I la gran quantitat de republicans assassinats i enterrats a cunetes i altres llocs s’assembla als més de 680.000 (4) palestins morts i soterrats sota les runes dels edificis de Gaza.

    NO DEIXEM DE PARLAR DE PALESTINA

    A Gaza

    Vaig morir abans de viure

    vaig viure fa temps en una tomba

    ara em diuen que no és prou gran

    per contenir totes les meves morts.

    Nathalie Handal

    (1) Juan Jarque (2025) Gitanos en Castellón de la Plana: Avecindamiento forzoso, control y desigualdad (1739-1978). Universitat de Castelló

    (2) Raúl Quinto (2023) Martinete del Rey Sombra. Jekyll & Jill. Saragossa

    (3) https://www.pikaramagazine.com/2021/04/101-mujeres-gitanas-pa-construir-feminismo/

    (4) https://mientrastanto.org/249/de-otras-fuentes/nos-faltan-680-mil-almas-gaza-el-genocidio-invisibilizado/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Comunitat gitana Escola inclusiva gitano gitanos memòria històrica opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El mite de la IA intel·ligent i el repte educatiu
    Next Article
    Opinió
    Llegeixo amb els ulls
    Joan M. Girona
    • X (Twitter)

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Llegeixo amb els ulls

    novembre 3, 2025

    Opinió
    El mite de la IA intel·ligent i el repte educatiu

    octubre 31, 2025

    Opinió
    Ensenyar també és resistir 

    octubre 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}