Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Innovar sense sentit: la trampa del canvi educatiu

    Francesc Imbernon

    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    Un director d'escola

    Sindicats d’educació: “L’èxit de la manifestació és el primer pas d’un cicle de lluites”

    Pep Valenzuela

    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    M. Victòria Gómez Serés

    Cal ensenyar a valorar la diversitat

    Rosa Cañadell
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Coeducació a les escoles bressol: cultivar la igualtat des de la primera infància

    Opinió
    Coeducació a les escoles bressol: cultivar la igualtat des de la primera infància

    "Les criatures que creixen en entorns inclusius, respectuosos i lliures d’estereotips esdevenen persones més obertes, empàtiques i capaces de conviure en una societat diversa"
    Rosa Garcia Rouranovembre 21, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És durant els primers anys de vida quan es configuren identitats, vincles i maneres d’entendre el món. I és en aquest context que la coeducació esdevé una peça clau, no pas com una opció afegida, sinó com a principi fonamental per garantir que cada infant pugui créixer amb llibertat, respecte i igualtat d’oportunitats. Parlar de coeducació a les escoles bressol és parlar de sembrar, des de ben aviat, les llavors d’una societat més justa i inclusiva.

    La importància de començar des del principi

    Sovint es pensa que els estereotips de gènere i les desigualtats socials apareixen més tard, quan els infants ja tenen un cert domini del llenguatge i del pensament simbòlic. Tanmateix, les investigacions mostren que des dels primers mesos de vida, les criatures ja reben missatges diferenciats en funció del seu gènere, del seu origen o de les expectatives que els adults projecten sobre elles. Colors, joguines, paraules i actituds acaben configurant un univers de rols que condiciona la manera com cada infant es veu i és vist.

    L’educació en igualtat, la diversitat com a valor i la inclusió com a principi no s’improvisen: es construeixen en el dia a dia, en les petites interaccions, en els materials que s’ofereixen i en la manera com s’organitza l’entorn.

    Què vol dir coeducar a l’escola bressol?

    Significa educar des de la igualtat, però també des de la diferència. Vol dir reconèixer la pluralitat d’identitats, de formes de ser, d’expressar-se i de relacionar-se. No es tracta d’homogeneïtzar, sinó d’oferir les mateixes oportunitats perquè cada criatura pugui desplegar el seu potencial, lliure de prejudicis i limitacions.

    En la pràctica, implica revisar constantment els materials que es posen a l’abast dels infants, el llenguatge que es fa servir, les expectatives que es projecten i les interaccions que es promouen. Vol dir, per exemple, oferir nines i cotxes indistintament, permetre que tothom pugui disfressar-se de qualsevol personatge, o mostrar contes on apareguin famílies diverses. També significa donar espai a totes les emocions, sense associar-les a un gènere concret, i acompanyar cada infant en el seu procés de descobriment amb respecte i sensibilitat.

    Un llenguatge inclusiu i respectuós, una mirada que no condiciona ni etiqueta, una actitud oberta a qüestionar les pròpies creences… tot això fa que la coeducació sigui real i transformadora. Quan una educadora ofereix el mateix reconeixement a un nen que juga a fer de cuiner i a una nena que s’aventura a construir una torre, envia un missatge poderós: tots i totes poden ser allò que desitgin.

    Materials i espais que parlen

    Els espais educatius no són neutres: transmeten missatges, conviden a determinades pràctiques i limiten o potencien possibilitats. Una estança que separa nines d’una banda i cotxes de l’altra, o que decora les parets amb imatges estereotipades, reforça rols tradicionals. En canvi, un entorn pensat des de la coeducació convida a experimentar sense fronteres.

    Els contes són una eina privilegiada. Quan els infants veuen històries amb protagonistes diversos —nenes valentes, nens sensibles, famílies de moltes formes, persones amb capacitats diferents—, entenen que el món és ampli i que hi ha moltes maneres de viure i estimar. Els espais, per tant, han de ser flexibles, oberts i enriquidors.

    Una aposta de futur

    Invertir en coeducació no és només una qüestió pedagògica: és una aposta de futur. Les criatures que creixen en entorns inclusius, respectuosos i lliures d’estereotips esdevenen persones més obertes, empàtiques i capaces de conviure en una societat diversa. La igualtat no es pot ensenyar com una lliçó abstracta: s’ha de viure, sentir i practicar des del primer dia.

    Quan un infant descobreix que pot jugar, imaginar i expressar-se sense límits, quan se sent valorat tal com és, quan veu reflectida la seva realitat i la de les altres persones amb respecte, està rebent molt més que educació: està rebent dignitat.

    Coeducar és creure en la força de l’educació com a motor de canvi. És començar des de ben aviat, amb tendresa i professionalitat, a construir un futur on totes les persones tinguin les mateixes oportunitats per viure, estimar i somiar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol coeducació escola bressol Escola inclusiva escoles bressol infància opinió petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEspartac Peran a Ricard Aymerich: “Sabies tenir una mirada per a cadascun. I per això estem aquí tots dos avui”
    Rosa Garcia Roura

    Educadora infantil i membre de l'equip de Comunicació i Innovació pedagògica de Cavall de Cartró

    Related Posts

    Opinió
    Les arts al centre del sistema educatiu?

    novembre 19, 2025

    Opinió
    Ser testimoni vàlid de l’alumne

    novembre 17, 2025

    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    novembre 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}