Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    Un director d'escola

    Cal ensenyar a valorar la diversitat

    Rosa Cañadell

    El 84% dels docents catalans es mostra insatisfet amb la burocràcia

    Ana Basanta

    Innovar sense sentit: la trampa del canvi educatiu

    Francesc Imbernon

    Els motius de la manifestació del 15N al sector educatiu

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Ser testimoni vàlid de l’alumne

    Opinió
    Ser testimoni vàlid de l’alumne

    Com assenyalava Violeta Núñez, seguint Herbart, més enllà dels continguts s’estableix una relació inevitable entre l’alumne i l’educador, perquè l’alumne veu en l’educador un posicionament particular davant del món i en deriva un judici imprevisible.
    Ivan Salavedra Marconovembre 17, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ser testimoni vàlid de l’alumne, un terme que desenvolupa el psicoanalista Carlos Sica a “Psicologia del nosaltres”, implica reconèixer-lo com a ésser humà que construeix la seva visió i posicionament davant del món més enllà dels assenyalaments educatius. Ho fa per anàlisi i comparació amb l’entorn i l’educador ocupa un lloc simbòlic fonamental en la seva experiència quotidiana. Aquest fet implica un compromís de l’educador, respecte a l’experiència educativa de l’alumne, que va molt més enllà de la consideració dels continguts i assenyala com s’hi fa present com a ésser humà que viu en un món equiparable al seu.

    En aquest sentit, Meirieu afirmava que l’educador és un “passador del món” per a l’alumne, entenent aquest món com el conjunt de llegats culturals que l’educador transmet en la relació educativa. Tanmateix, l’acció educativa mai és asèptica i, per a l’alumne, el món traspassat inclou tots els determinants de l’experiència educativa: els continguts culturals, l’entorn en el qual es desenvolupa l’acte educatiu, l’educador com a professional que treballa per una institució o aquest mateix educador com a ésser humà, entre altres. Així, per a l’alumne, l’educador mai serà una persona ètica i moralment neutral perquè, com afirma Paulo Freire, educar és intervenir en el seu món. No apareix davant d’ell com una persona que únicament transmet coneixements, sinó que ho fa com a exemple de conducta particular que mostra, amb més o menys coherència, uns valors propis amb els quals es relaciona amb el seu entorn.

    Amb aquest ordre de les coses, per a Arendt, l’educador és un “representant del món”, fet que assenyala la seva responsabilitat no només respecte als continguts que transmet, sinó també davant el món que traspassa a l’alumne per mitjà dels valors que expressa amb el seu comportament. Freire hi afegeix la necessitat que es comprometi activament amb la seva transformació, perquè transmetre valors implica assumir una posició davant la realitat. En aquest punt, estem d’acord que “l’educador no ho pot tot”: no està en les seves mans assegurar una experiència educativa òptima ni la possibilitat d’una Arcàdia en la qual l’alumne pugui projectar els seus aprenentatges d’una manera aproblemàtica. Tanmateix, l’educador no pot romandre indiferent davant la dificultat del compliment del mandat educatiu o del traspàs d’un món que sovint es fa present de forma contradictòria, desigual o injusta.

    L’educador ha de ser coherent entre el que diu i el que fa, com a condició ètica per a l’acte educatiu

    En aquesta línia, si Meirieu destaca la necessitat que l’educador estigui interessat pels continguts transmesos en la mesura que aquest interès també és transmès a l’alumne, des d’una lectura freireana, aquest interès esdevé un compromís amb el món que també es transmet. És aquesta actitud compromesa de l’educador la que assegura que el traspàs dels continguts no sigui mecànic i que, com advertia Freire, no es limiti a acumular dades en el record de l’alumne de forma inconnexa i poc projectable a la realitat que l’envolta. En cas contrari i d’acord amb Meirieu, cal que l’alumne pugui integrar els continguts com a part d’una “caixa d’eines” que serveixi per continuar l’exploració més enllà dels assenyalaments de l’aula, així com la seva exploració del món de forma autodeterminada. D’aquesta manera, l’educador no només el convida a llegir la realitat, alfabetitzant-lo políticament, sinó també a transformar-la de forma crítica.

    Des d’aquesta perspectiva, l’alumne pot confrontar el seu posicionament amb l’entorn i ocupar progressivament un lloc propi en la realitat que l’envolta. Tal com assenyalàvem a l’inici, l’educador apareix en aquesta confrontació com a exemple de conducta particular, amb més o menys coherència respecte a uns valors propis. Per tot això exposat, serà l’interès envers els continguts i el compromís envers el món el que permetrà que l’educador es posicioni davant de l’alumne de manera suficientment coherent perquè aquest pugui reconèixer en ell un testimoni vàlid d’aquest món: algú amb qui és vàlid confrontar-se per poder definir millor la seva identitat i el seu lloc al món.

    Amb aquesta finalitat, com defensa Freire, l’educador ha de ser coherent entre el que diu i el que fa, com a condició ètica per a l’acte educatiu, perquè d’aquesta manera l’educador no sols transmetrà el món, sinó que el problematitzarà conjuntament amb l’alumne, esdevenint més que un representant, un mediador del món. El convidarà no només a llegir la realitat, sinó també a interpretar-la de manera crítica i emancipadora dels determinants culturals de la seva època, alfabetitzant-lo políticament. Només així, l’educació pot esdevenir un acte de llibertat compartida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Està a punt d’esclatar la bombolla de la IA?
    Ivan Salavedra Marco

    Related Posts

    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    novembre 14, 2025

    Opinió
    Innovar sense sentit: la trampa del canvi educatiu

    novembre 13, 2025

    Opinió
    Cal ensenyar a valorar la diversitat

    novembre 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}