Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Manifest a favor de l’educació presencial: “Els qui exigeixen tancar les escoles ignoren els costos socials”

    Actualitat
    Manifest a favor de l’educació presencial: “Els qui exigeixen tancar les escoles ignoren els costos socials”

    Redacciógener 11, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Posicionament a favor de l’educació presencial en temps de pandèmia”. Així es titula un manifest (obert a adhesions) que ja circula per les xarxes i que signen prop d’un centenar de professors/es universitaris, la major part vinculats al món de l’educació, possiblement com a rèplica a la carta que divuit experts de l’àmbit de la salut van publicar a començaments de mes en la qual demanaven als Departaments de Salut i Educació que les escoles no obrissin de moment com a mesura per frenar la propagació del virus.

    Entre els signants hi ha algun dels promotors del manifest a favor de l’obertura dels centres presentat al setembre, com la investigadora de la UAB Sheila González Motos, cara visible del Col·lectiu Tornem a les Escoles, o la directora de recerca de la Fundació Bofill, Mònica Nadal, a més d’un bon nombre de catedràtics i professors de Pedagogia, Sociologia, Psicologia o Ciència Política, com Xavier Bonal, Francesc Imbernon, Quim Brugué, Jordi Collet, Miquel Àngel Essomba, Francesc Pedró, Marina Subirats, Aina Tarabini, entre altres.

    El manifest apel·la a l’evidència científica per sostenir diverses idees que també han anat repetint els responsables dels departaments d’Educació i Salut en els darrers dies, com el fet que les escoles contribueixen a controlar la pandèmia o que la transmissió en infants és baixa. Però més enllà de les raons mèdiques, on es posa sobretot l’accent és en les socials, ja que, segons recorden, “l’impacte del tancament escolar no és ja hipotètic sinó que ha produït una pèrdua d’aprenentatge generalitzada i un increment de la desigualtat educativa (…) Les dades són clares: infants i joves han experimentat una reducció del seu ritme d’aprenentatge a causa del tancament escolar i aquest ha estat especialment greu entre l’alumnat d’entorns més desafavorits”.

    En aquest sentit, afegeix l’escrit, “sorprèn que, en absència d’una evidència contundent (no hi ha evidència que la nova soca del virus sigui més contagiosa entre els infants i joves) i ignorant els costos socials de l’absència d’escolar, algunes veus exigeixin un nou tancament de les escoles”. “Cal assegurar l’escola presencial durant tota l’etapa obligatòria i, en la mesura del possible, també en els estudis postobligatoris i universitaris. Per fer-ho, calen recursos, voluntat política i la participació de tota la comunitat educativa des de la implicació i la responsabilitat compartida”, conclou el manifest.

    Col·legi de Pedagogia: “L’escola presencial és un servei essencial”

    També el Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya ha fet públic avui una valoració sobre el darrer any, en la qual es felicita les escoles per la feina feta  i “s’encoratja” a l’administració a mantenir-les obertes com a espais segurs, ja que “l’escola presencial és un servei essencial i necessari”.

    “Davant la premissa de la necessitat de l’ensenyament presencial en totes les etapes del Sistema Educatiu obligatori –diu l’escrit–, s’ha d’organitzar la resta de curs des de l’experiència d’aquest primer trimestre, del que s’apunten algunes reflexions:

    • Revisió de l’organització dels grups estables, segons l’impacte acadèmic i social del primer trimestre.
    • Decisió a nivell de centre de reestructuració del nombre d’alumnes de cada grup. Vista l’experiència d’aquest primer tram de curs, la pregunta a formular és: Com es dóna resposta a la necessitat d’una formació competencial i de qualitat del nostre alumnat?
    • Grups confinats: necessitat de garantir totes les eines de recolzament tecnològic i emocional, per tal de superar de la millor forma possible les situacions d’aïllament social.
    • Atenció personalitzada, pels alumnes més sensibles a nivell curricular, per tal d’adequar l’avançament i així mitigar els possibles confinaments i la no assistència a l’escola de març a setembre de 2020.
    • Buscar fórmules creatives, per tal de compensar la possible reformulació de classes d’especialitat, com a conseqüència del pla d’organització COVID de Centre.
    • Necessitat de compromís pedagògic/psicopedagògic, que d’una banda permeti posar en valor el protagonisme de l’alumnat i la seva acceptació; i que d’altra, vetlli per la cerca de respostes a les necessitats insospitades.
    • Voluntat de connectar amb la realitat única i irrepetible que és l’escola, afrontant necessitats imprevistes, desenvolupant activitats d’aprenentatge innovadores i creatives en un marc educatiu que abraci continguts significatius.
    • Analitzar i fer seguiment de l’impacte acadèmic (competències) i emocional de la situació.”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ambivalències a l’escola en temps de covid19
    Next Article
    Opinió
    El sistema educatiu sempre serà important, però necessita inversió
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Reportatge
    “We are English” o com aprendre anglès fent de youtuber des d’una escola de Nou Barris

    novembre 19, 2025

    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    novembre 14, 2025

    Opinió
    L’èxit de l’escola inclusiva

    setembre 30, 2025

    1 comentari

    1. Florenci B. on gener 12, 2021 8:04 am

      Tot això està bé, però envieu-ho també als ministeris d’educació d’Alemanya i del Regne Unit, entre molts d’altres que SI han tancat escoles, a veure que els diuen. Que jo sàpiga, les escoles són obertes a Catalunya. No sé quins interessos particulars, per no dir “familiars” hi deu haver darrera aquesta carta preventiva… Ah! Hi signen mestres i professors o només teòrics de l’ensenyament que investiguen i escriuen taaaan bé? L’educació abans que la salut? Aquí ho deixo.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.