Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Recursos retallats i inexistents per a joves: l’analfabetisme polític institucional

    Miquel Blanch i Soléfebrer 8, 20217 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Acte de denúncia per la mort de Hamza Iouazgui davant de la Delegació del Govern de la Generalitat a Girona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 25 de desembre vaig assistir a un acte de denúncia i de comiat, convocat per l’Espai Antiracista Salt-Girona i Girona Acull,  davant de la Delegació del Govern de la Generalitat a Girona per la mort del jove de 19 anys Hamza Iouazgui, un exmenor estranger no acompanyat que es va suïcidar. Havia nascut a Tànger i creuat amb pastera l’estret de Gibraltar. Durant l’acte es va llegir el manifest on es posa en evidència que el sistema d’acollida de la Direcció General de la Infància i l’Adolescència de la Generalitat (DGAIA) segueix destrossant vides, abocant joves al carrer, fent-los perdre l’esperança després de fer un viatge molt perillós per la seva vida; a en Hamza l’ha portat fins a la mort.

    El cas d’en Hamza no és l’únic, però és extrem, i per això posa més en evidència un sistema de protecció que molt sovint no protegeix. Molts joves han de fer un llarg recorregut per centres de menors; els informes sobre en Hamza coincidien que requeria un recurs habitacional, amb un seguiment educatiu i tractament mèdic. Patia ansietat i va quedar expulsat al carrer i havent-se de buscar la vida cercant protecció, que li prestaven amics i amigues i persones solidàries, fins que això ha estat insuficient de manera irreversible. I com es va visualitzar en l’acte, en les pancartes dutes pels i les joves “Hamza, no t’oblidarem”.

    Aquest fet denunciable em trasllada a dues reflexions entrellaçades, el centre de les quals són la part de joves més desafavorits: la primera, com en Hamza i molts altres joves majors de 16 anys que estan al carrer han quedat orfes de recursos socials, educatius i laborals. I la segona parteix d’un petit paràgraf de l’article d’en Xavier Besalú  La força del coneixement (Diari de l’Educació 8/12/2020), sobre el llibre La força del conexixment. Crònica de 40 anys de l’educació d’adults a les comarques gironines, de Mai Garcia Breton i Sebas Parra. Entomant paraules de Paulo Freire, escriu Besalú: “L’alfabetització política és un acte de coneixement crític, de desocultació d’una realitat que, en la superfície, es presenta sempre emmascarada; serveix no només per analitzar i desmitificar la realitat a la llum de les vivències personals i col·lectives i de la ciència, sinó també per passar a l’acció conscient i organitzada per tal de poder transformar-la”. Anem a desenvolupar-les.

    No penso que amb l’educació es pugui canviar tot, però sí que penso que l’educació no es pot desvincular mai dels àmbits de la política o l’economia, ni de la necessitat d’organitzar-nos socialment. Durant la Segona República es va donar una forta empenta cap al model coeducatiu, i l’educació, impulsada per les institucions, va conèixer una perspectiva innovadora arreu del país amb la integració d’alguns dels aspectes impulsats anteriorment per pedagogies renovadores com l’Escola Nova o l’Escola Moderna. Després del juliol del 1936 i fins als anys 70, el franquisme havia deixat un panorama desolador pel que fa a l’àmbit socioeducatiu. Ara bé, no em resigno a què, després dels anys 70, amb perspectives il·lusionants i transformadores, l’analfabetisme polític institucional imperi fins a l’actualitat per no saber abordar i impulsar projectes socioeducatius integrals per a joves majors de 16 anys exclosos de l’ensenyament reglat o provinents de la immigració sense papers.

    Un d’aquests recursos van ser les escoles tallers, creades des de les institucions locals i nacionals, però posteriorment suprimides per aquestes mateixes institucions. L’Escola Taller de Girona*, i segurament també altres escoles tallers, intentava relligar tres àmbits o necessitats de la realitat social: la formació professional dels i les  joves en situació d’atur, la rehabilitació del patrimoni de la ciutat tot treballant en obres i projectes d’interès comunitari, i la inserció d’aquests joves en el mercat laboral. En Cisco Miró i l’Antoni Ruiz, exdirectors i impulsors de l’Escola Taller Municipal de Girona ho resumien molt bé dient que “l’Escola Taller és un projecte educatiu inclusiu, pedagògicament i socialment innovador, generador de l’autoestima i la implicació d’alumnat i professorat, centrat en les necessitats de les persones i del seu entorn, de la seva ciutat, del seu barri i de la seva comunitat”.

    Si hi afegeixo el que afirmava el pedagog brasiler Paulo Freire (“les persones no es fan en el silenci, sinó en la paraula, en el treball, en l’acció i en la reflexió”) tenim el còctel ideal per vèncer l’opressió a què molts joves han estat i estan sotmesos; no accediran a l’alliberament per casualitat sinó per la praxi –acció i reflexió– de la seva recerca; pel coneixement i el reconeixement de la necessitat de lluitar per aconseguir-lo. Sols la pedagogia alliberadora que practicava l’Escola Taller de Girona era l’eina útil per construir una alternativa socialitzadora per tots aquests joves perquè intentava transformar la realitat opressora de la societat mercantilista, i perquè defensava una posició on subjectivitat i objectivitat estaven en permanent diàleg; i això és bàsic en el procés de transformació del més immediat i per inserir-se críticament en la realitat.

    Us recomano una lectura que ens ofereix Paulo Freire a la Pedagogia de l’oprimit i en concret el que fa  referència  a la pedagogia de la precarietat, fent èmfasi en què s’ha de reprendre el sentit polític de l’educació, la seva consideració com a pràctica de llibertat, i no com una mera adaptació a les dinàmiques de la precarietat dictades per l’estatus quo. El model d’escola participativa, solidària i al servei del poble va ser el motor de la motivació del conjunt dels treballadors i treballadores, alumnat i professorat de l’Escola Taller, i va fer possible que un nombre important de joves de Girona, Salt, Sarrià i altres pobles s’incorporessin a la vida social i professional en igualtat de condicions, accedint a un treball i una vida dignes.

    L’any 2008 la Generalitat de Catalunya va suspendre el programa de l’Escola Taller per raons pressupostàries, i així, reitero, va desaparèixer una eina provada i eficient de lluita contra l’atur i les seves causes, un instrument de la igualtat i de la solidaritat, al servei dels i les joves més marginats i desafavorits. Han passat 12 anys d’aquest fet i l’analfabetisme polític institucional continua, prenent paraules de Freire, “predisposat a la recepció passiva del saber, a l’adaptació submisa a l’estat de coses vigent, a les concepcions abstractes, generalitzadores, subjectives, ingènues, inamovibles… que no provoquen sinó paràlisi i acomodació”. No s’adonen que cal construir perspectives i  projectes vitals que humanitzin els i les joves, els i les docents i els i les educadores per no caure en la resignació. Es fa evident que cal revaloritzar de bell nou aquests joves com a subjectes del seu present i el seu futur, i no sols com a futura mercaderia d’un mercat laboral que cal transformar si volem avançar en termes de dignitat.

    En definitiva, ens trobem davant d’una fallida generalitzada d’un sistema educatiu i del sistema d’acollida orientat a facilitar la inserció laboral dels joves i les joves en un mercat que sobretot, i en qualsevol cas, presenta tremendes incerteses sobre el futur laboral i sobre les vides dels joves. La realitat és que ens trobem amb casos, i n’hi ha molts, com el d’en Hamza: s’expulsa els i les joves dels seus centres d’acollida o dels centres educatius sense cap perspectiva de vida, se’ls aboca al carrer sense tenir les eines necessàries adequades per la seva autonomia i molts d’ells es troben amb la dificultat d’un context racista i xenòfob com el que s’està vivint.

    Somnio que algun dia sorgeixin més projectes alliberadors com les escoles tallers i no siguin notícia més morts de joves expulsats dels sistemes d’acollida. I que l’analfabetisme polític institucional es predisposi a la recepció activa del que posaven de manifest els i les joves a la concentració del 24 D a Girona “no demanem res que no necessitem totes i a què no tinguem dret totes: pa, sostre, papers, treball i cap jove al carrer”.


    * Vaig participar com a mestre de l’escola d’adults en el projecte de l’Escola Taller Municipal de Girona (1986-2008), amb d’altres companyes mestres, fruit d’un acord de col·laboració molt exitosa. La dinàmica formativa obligava inevitablement a superar els mateixos conceptes de “teoria” i “pràctica”, de “classe” i “taller”, de manera que les matèries i els espais de treball s’interrelacionaven en un únic procés educatiu integral.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “La prioritat hauria de ser deixar de posar pedaços i definir un marc d’actuació per als pròxims 10 anys”
    Next Article
    Actualitat
    Salut vacunarà tots els docents en els pròxims tres mesos
    Miquel Blanch i Solé

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}