La contaminació per olors és una queixa mediambiental recurrent tant en regions urbanes com en zones rurals. La ciència ciutadana i les disciplines STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques) poden ajudar-nos a conèixer el seu abast i a mitigar-ne els efectes. En aquest context neix OdourCollect a les escoles, un projecte educatiu per promoure el coneixement ambiental, el pensament crític i el debat comunitari entre els i les més joves. Pots rebre els continguts didàctics, digitals i gratuïts del projecte en català o en castellà a través d’aquest formulari.
La presència de males olors no suposa només una molèstia puntual per la ciutadania, sinó que també pot provocar estrès, ansietat, mal de cap i fins i tot accentuar problemes respiratoris. Addicionalment, pot ser un indicador de problemes ambientals més greus, des d’un dèficit d’higiene en processos industrials, fins a la presència de nivells excessius de contaminants químics a l’aire.
La ciència ciutadana encomana la recerca a la participació de veïns i veïnes de totes les edats, fent-los partícips de processos d’investigació de diverses maneres: reivindicant preguntes de recerca, dissenyant processos d’investigació, recollint dades científiques i interpretant-ne els resultats i/o proposant accions partint d’evidències. Aquest procés obert i inclusiu, juga un paper important en la monitorització de les olors, que són molt difícils de mesurar i que la comunitat científica per si sola no podria categoritzar des del laboratori.
OdourCollect és una eina de ciència ciutadana que va néixer amb l’afany de situar al mapa la problemàtica de la contaminació per olors en temps real, tot creant mapes d’olors mundials de forma col·laborativa i interactiva. A través d’OdourCollect a les escoles, iniciativa de Science for Change amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), són els i les estudiants els qui tenen l’oportunitat de convertir-se en investigadors/es ambientals i en impulsors/es de canvi de les seves comunitats per a poder co-dissenyar millores a nivell local que permetin mitigar l’impacte de la contaminació per olors.
“La ciència ciutadana és una eina molt poderosa a les escoles per demostrar com tots i totes ens podem convertir en científics i científiques. Es tracta no només de trencar estereotips de gènere, sinó que és una forma de participació tan profunda que al final els i les alumnes acaben convençuts que poden realitzar una aportació a la ciència vàlida, siguin quines siguin les seves capacitats i coneixements. A més, la contaminació per olors és una problemàtica real i, si els i les alumnes hi estan afectats, la seva participació es converteix encara en més valuosa i la motivació per participar neix per sí mateixa”.
Rosa Arias, directora de Science for Change i creadora d’OdourCollect
OdourCollect a les escoles
La ciència ciutadana ofereix formes innovadores per a l’educació de les disciplines STEAM, fomentant el coneixement de les ciències, les tecnologies i les matemàtiques i promovent la visió creativa i artística dins dels processos de recerca científica. Més enllà d’adquirir nous coneixements i habilitats, els i les estudiants que participen en projectes de ciència ciutadana poden identificar problemes ambientals i raonar el tipus de millores a realitzar partint d’evidències recollides amb rigor científic. Clarament alineada amb l’aprenentatge servei, la perspectiva d’OdourCollect a les escoles pretén fer partícips a joves científics/ques ciudadans/es d’una investigació al servei de la comunitat per afrontar el repte de la contaminació odorífera. Mitjançant el sensor més efectiu per monitoritzar les olors, el nas humà, l’alumnat podrà registrar la freqüència, intensitat i tipologia d’olor i enmarcar-la en un mapa d’olors col·laboratiu. Des d’aquesta perspectiva, OdourCollect a les escoles apodera l’alumnat fent-lo creador de coneixement científic fiable.
Alineada amb l’aprenentatge servei, OdourCollect a les escoles apodera l’alumnat fent-lo creador de coneixement científic fiable
El projecte facilita a professors/es i alumnes una unitat didàctica per treballar dins i fora de l’aula els recursos digitals i experimentals d’aquesta iniciativa. La guia proporciona nous coneixements sobre olors i contaminació odorífera i planteja activitats de sensorització d’olors col·lectives, a través de passejades sensorials i mapatges d’olors. A més, facilita eines per treballar en equip i debatre a l’aula sobre problemes ambientals d’actualitat. Així mateix, la iniciativa cultiva les habilitats de diàleg i qüestionament a partir de l’articulació simultània del pensament crític, creatiu i cuidadós que, tal i com definia el filòsof Mathew Lipman, són essencials per educar per pensar i per enfortir els valors democràtics d’una societat. El primer està vinculat a la lògica, l’observació i l’anàlisi. D’altra banda, la creativitat impulsa la imaginació i la capacitat de pensar en noves possibilitats per resoldre problemes. Finalment, el pensament curós, provinent de l’ètica de la cura i indispensable dins d’una comunitat, ressalta la importància de tenir en compte l’entorn que ens envolta i permet treballar l’empatia.