Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Contra l’escola pública democràtica

    Jaume Carbonellfebrer 15, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Institut Joan Salvat Papasseit
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests dies en què les famílies comencen a preocupar-se per triar la millor escola pels seus fills –una possibilitat vetada als sectors culturalment i socialment més vulnerables pel fet de no disposar de criteris ni informació per fer-ho–, em venen a la ment un parell d’exemples que qüestionen aquesta creixent lògica neoliberal competitiva per vendre el millor producte i captar als millors clients.

    El primer es remunta a més d’un segle, a l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia, en la qual, entre els seus principis sagrats –passats pel laïcisme, esclar– hi havia la coeducació de sexes i classes socials, el fet de no separar els alumnes per raó del seu origen social o el seu gènere, una decisió molt revolucionària en aquells temps. Com tampoc s’hauria de separar l’alumnat atenent la seva llengua i religió. Per res.

    El segon exemple me’l va explicar el filòsof Emilio Lledó quan va estar impartint docència a Alemanya. Em venia a dir que mai es va haver de preocupar per veure on escolaritzava als seus fills, perquè l’habitual era fer-ho a l’escola pública més pròxima, on es barrejaven nens i nenes de diferent extracció social. I afegia un parell de dades gens menyspreables: gairebé totes les escoles eren públiques i la qualitat d’ensenyament entre elles era molt similar.

    Aquests dos exemples –per descomptat, podrien esmentar-se molts més, llunyans i pròxims– posen de relleu un parell de qüestions essencials. En primer lloc, la necessitat de garantir el pluralisme ideològic i social, la mescla i la convivència entre els diferents grups de la comunitat a l’interior dels centres, el millor espai i instrument de socialització democràtica i, amb massa freqüència, l’únic. Ara com ara només l’educació pública pot complir aquesta funció, encara que, com veurem més endavant, no sempre l’exerceix adequadament.

    L’altra qüestió té a veure amb la qualitat de l’ensenyament: com es garanteixen uns mínims comuns en tots els processos d’ensenyament i aprenentatge? Com s’avalua la tasca docent a l’aula, des de l’educació infantil fins a la universitat? Quin paper realitza la inspecció i les administracions educatives en el control de tot això, sense tallar el necessari marge d’autonomia dels centres educatius? I com s’intervé perquè el pluralisme i l’equitat es converteixin en drets inalienables per tot l’alumnat?

    Certament es tracta d’una tasca summament complicada i complexa, però que sota cap concepte es pot eludir. Perquè es tracta d’enriquir les relacions i vincles socials, així com de protegir el ple dret a l’educació, més enllà de la retòrica de la igualtat d’oportunitats. Entretant, s’exerceixen mil controls de tipus administratiu i burocràtic, mitjançant un embull d’artefactes tecnològic-tecnocràtics, que afecten qüestions secundàries que no condueixen a cap part. I s’oblida l’essencial.

    Intervenir perquè el pluralisme i l’equitat es converteixin en drets inalienables per tot l’alumnat és una tasca summament complicada, però no es pot eludir

    Sabut és que l’escola privada, i la privada concertada, excepte comptades excepcions, afavoreix prioritàriament l’escolarització de les classes mitjanes i altes, mitjançant una sèrie de filtres econòmics –quotes complementàries de tota mena– i mecanismes de selecció per l’assoliment de la uniformitat social, al mateix temps que actua com a dic de contenció a l’hora d’admetre alumnat de classes baixes i, sobretot, d’origen immigrant.

    Comparteixo l’opinió de César Rendueles, quan a Contra la igualdad de oportunidades, un assaig d’extraordinària lucidesa, subratlla que la resistència d’incorporar els centres concertats a la xarxa pública per part dels governs del PSOE i del PP –encara que poden establir-se analogies amb partits polítics d’altres països– no obeeix fonamentalment a raons religioses –encara que no pot minimitzar-se el pes que continuen tenint l’església catòlica i alguns ordes religiosos– sinó polítics, per reproduir en les millors condicions la distinció i l’elitisme social: “La xarxa d’ensenyament concertat constitueix un element central en el sistema de lleialtats socials que durant dècades ha vertebrat el règim polític espanyol… El sistema de concerts educatius ha estat la forma en què l’Estat ha assegurat a la classe mitjana la transmissió del seu patrimoni social i cultural”.

    Hi ha llocs en què no es pot garantir, només des del sector de l’ensenyament privat, aquesta comesa històrica de reproducció social, i llavors es disparen els processos de segregació i privatització a les escoles públiques, amb polítiques de captació d’una classe mitjana homogènia. D’aquesta manera s’implanten centres públics de diferents categories.

    Existeix una altra circumstància que dificulta la pluralitat social: els guetos urbanístics, en creixent expansió amb les polítiques de gentrificació. Què fer llavors? Barrejar alumnes diferents, fins i tot fixant unes quotes mínimes, encara que hagin d’allunyar-se una mica dels seus domicilis, per evitar els guetos i l’homogeneïtat social, o bé escolaritzar l’alumnat en el centre que li quedi més pròxim? Dubtes i dilemes que, per resoldre’ls, requereixen altres polítiques urbanístiques, socials i educatives, on la convivència entre la diversitat social i cultural fos possible en les mateixes ciutats, barris i pobles, i que es blindés amb una única xarxa d’escolarització pública.

    Es tracta, certament, d’un somni utòpic, però també és cert que es poden corregir i implementar algunes mesures d’equitat i justícia social que frenin els passos enrere que s’estan donant per consolidar els processos de segregació i els privilegis de les classes més acomodades.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ciència ciutadana a les escoles per monitorar la contaminació per olors
    Next Article
    Entrevista
    “La majoria de nens s’ha pogut adaptar bé a la pandèmia i no ha tingut repercussions negatives”
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}