Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Aprenentatge servei per combatre el racisme i la xenofòbia des del lleure

    Víctor Sauramarç 21, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El mural del Club d'Esplai Pubilla Cases, a L'Hospitalet
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Dia Internacional per a l’Eliminació de la Discriminació Racial (data que recorda la matança que la policia sudafricana va perpetrar a Sharperville el 21 de març de 1960) s’ha celebrat amb molta intensitat als esplais i espais de migdia de Fundesplai. Amb el nom #MéspontsMenysmurs, fa dies que duen a terme diverses activitats, inspirades en l’aprenentatge servei, que tenen com a fil conductor la necessitat d’enderrocar els murs físics i mentals que separen les persones de diferents orígens, i a la vegada construir ponts com a símbol d’acostament.

    Així, la setmana passada i aquest cap de setmana infants i joves d’una vintena d’esplais i una cinquantena d’escoles en les quals Fundesplai gestiona el temps del migdia han estat dissenyant i dibuixant murals amb missatges antiracistes. Alguna d’aquestes creacions tindran una vida efímera, mentre que altres romandran força temps a l’espai públic. “Aquesta iniciativa lúdica i educativa pretén que infants i joves valorin positivament la diversitat, rebutgin qualsevol actitud discriminatòria, aprenguin a reconèixer estereotips i prejudicis i participin activament de la lluita contra el racisme i la xenofòbia”, comenta Susagna Escardíbul, la pedagoga de Fundesplai que coordina la campanya.

    El procés creatiu a alguna d’aquestes escoles i esplais es pot veure en aquest vídeo. La cançó que l’acompanya l’ha compost la monitora de menjador d’una escola d’educació especial de Sabadell.

     

    L’aprenentatge de l’activitat és l’educació en els valors de fraternitat, igualtat i respecte a la diferència, així com el sentiment de pertànyer a una mateixa comunitat global, mentre que el servei és el fet que al mateix temps que es treballen aquests valors s’està fent una campanya de sensibilització social, a través dels murals i dels missatges que aquests dies es comparteixen a les xarxes socials.   

    La campanya s’emmarca en el programa educatiu nuSOS, per a la ciutadania global, un programa que es va endegar el curs passat i que, segons recorda Escardíbul, “impregna tota l’acció educativa i social de l’organització: esplais, temps del migdia de les escoles, bressols, projectes joves, cases de colònies, famílies, equips, etc.”

    Jocs, contes, debats, pelis, xerrades i videoclips     

    A banda dels murals, el projecte #MéspontsMenysmurs ha comptat amb un important treball previ de debat i reflexió sobre la temàtica del racisme, a partir de jocs de revisió personal, lectura de contes, debats, visionat de pel·lícules, etc. Segons Escardíbul, “els infants han identificat molt ràpidament els murs que malmeten la convivència i també tot allò que cal per cuidar-la, i han reforçat el compromís per cultivar els ponts de l’amistat, la solidaritat i el respecte”. En alguns centres educatius, afegeix, “la barrera dels grups bombolla ha servit per inventar noves formes de comunicar-se i de vèncer les distàncies mitjançant la creació d’unes politges. Els cubs de sorra s’han convertit en contenidors que anaven desplaçant-se d’un grup a un altre amb missatges contra el racisme”. A banda, també hi ha participat l’activista i refugiada afganesa Nàdia Ghulam, que ha impartit diverses xerrades a escoles i esplais.

    Però, sense dubte, l’expressió més espectacular de la campanya han estat els videoclips que han preparat els joves de cinc esplais, cadascun dels quals han compost una cançó en col·laboració amb el grup Xiula, format per educadors socials que també són músics. Els nois i noies hi han posat la interpretació i la lletra –inspirada en vivències personals i familiars–, mentre que Xiula hi ha posat la música i el muntatge del videoclip. “Ha estat un autèntic treball de col·laboració, en el qual els professionals han respectat moltíssim les idees dels adolescents”, subratlla Escardíbul.

    Els cinc videoclips es poden veure a la pàgina de Fundesplai. Com a mostra, us deixem el del Club d’Esplai Bellvitge.  

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Antiracisme aprenentatge servei diversitat Fundesplai racisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Emocions i raons de la tecnologia mòbil a les aules
    Next Article
    Opinió
    L’esdeveniment com a possibilitat educativa
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    Fundesplai supera les 110.000 places aquest estiu i augmenta un 10% les beques

    maig 7, 2025

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    maig 2, 2025

    Opinió
    Què passa quan les cançons de casa no sonen a l’escola?

    abril 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.