El Dia Internacional per a l’Eliminació de la Discriminació Racial (data que recorda la matança que la policia sudafricana va perpetrar a Sharperville el 21 de març de 1960) s’ha celebrat amb molta intensitat als esplais i espais de migdia de Fundesplai. Amb el nom #MéspontsMenysmurs, fa dies que duen a terme diverses activitats, inspirades en l’aprenentatge servei, que tenen com a fil conductor la necessitat d’enderrocar els murs físics i mentals que separen les persones de diferents orígens, i a la vegada construir ponts com a símbol d’acostament.
Així, la setmana passada i aquest cap de setmana infants i joves d’una vintena d’esplais i una cinquantena d’escoles en les quals Fundesplai gestiona el temps del migdia han estat dissenyant i dibuixant murals amb missatges antiracistes. Alguna d’aquestes creacions tindran una vida efímera, mentre que altres romandran força temps a l’espai públic. “Aquesta iniciativa lúdica i educativa pretén que infants i joves valorin positivament la diversitat, rebutgin qualsevol actitud discriminatòria, aprenguin a reconèixer estereotips i prejudicis i participin activament de la lluita contra el racisme i la xenofòbia”, comenta Susagna Escardíbul, la pedagoga de Fundesplai que coordina la campanya.
El procés creatiu a alguna d’aquestes escoles i esplais es pot veure en aquest vídeo. La cançó que l’acompanya l’ha compost la monitora de menjador d’una escola d’educació especial de Sabadell.
L’aprenentatge de l’activitat és l’educació en els valors de fraternitat, igualtat i respecte a la diferència, així com el sentiment de pertànyer a una mateixa comunitat global, mentre que el servei és el fet que al mateix temps que es treballen aquests valors s’està fent una campanya de sensibilització social, a través dels murals i dels missatges que aquests dies es comparteixen a les xarxes socials.
La campanya s’emmarca en el programa educatiu nuSOS, per a la ciutadania global, un programa que es va endegar el curs passat i que, segons recorda Escardíbul, “impregna tota l’acció educativa i social de l’organització: esplais, temps del migdia de les escoles, bressols, projectes joves, cases de colònies, famílies, equips, etc.”
Jocs, contes, debats, pelis, xerrades i videoclips
A banda dels murals, el projecte #MéspontsMenysmurs ha comptat amb un important treball previ de debat i reflexió sobre la temàtica del racisme, a partir de jocs de revisió personal, lectura de contes, debats, visionat de pel·lícules, etc. Segons Escardíbul, “els infants han identificat molt ràpidament els murs que malmeten la convivència i també tot allò que cal per cuidar-la, i han reforçat el compromís per cultivar els ponts de l’amistat, la solidaritat i el respecte”. En alguns centres educatius, afegeix, “la barrera dels grups bombolla ha servit per inventar noves formes de comunicar-se i de vèncer les distàncies mitjançant la creació d’unes politges. Els cubs de sorra s’han convertit en contenidors que anaven desplaçant-se d’un grup a un altre amb missatges contra el racisme”. A banda, també hi ha participat l’activista i refugiada afganesa Nàdia Ghulam, que ha impartit diverses xerrades a escoles i esplais.
Però, sense dubte, l’expressió més espectacular de la campanya han estat els videoclips que han preparat els joves de cinc esplais, cadascun dels quals han compost una cançó en col·laboració amb el grup Xiula, format per educadors socials que també són músics. Els nois i noies hi han posat la interpretació i la lletra –inspirada en vivències personals i familiars–, mentre que Xiula hi ha posat la música i el muntatge del videoclip. “Ha estat un autèntic treball de col·laboració, en el qual els professionals han respectat moltíssim les idees dels adolescents”, subratlla Escardíbul.
Els cinc videoclips es poden veure a la pàgina de Fundesplai. Com a mostra, us deixem el del Club d’Esplai Bellvitge.