Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » ‘Mass’ i ‘Llegaron de noche’

    Opinió
    ‘Mass’ i ‘Llegaron de noche’

    Jaume Celaabril 8, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Mass’

    Dirigida per Fran Kranz, Mass narra una història de dolor i de reconciliació, una reconciliació imprescindible per poder continuar vivint.

    Quatre personatges principals en una habitació. Una taula, quatre cadires, un paquet de mocadors de paper, unes flors que una de les mares regala a l’altra, una creu de fusta enganxada a la paret –estem en una habitació d’una rectoria– i una finestra on es veu un filferro i un petita cinta que el vent belluga. Un detall important que ve a representar aquell patiment que sempre està present.

    Un pare i una mare. Una mare i un pare. Un  moment límit. Dos fills absents. Un va atacar els seus companys a l’institut i va morir, però abans en va matar uns quants.

    Les dues famílies necessiten explicar-se. I mirar d’entendre. Hi ha retrets,  moments molt tensos, llàgrimes… però si pensem en el motiu que els ha reunit tot és molt més contingut del que esperem.

    La reconciliació es dona quan són capaços de relatar una història protagonitzada pels fills respectius. Una història, dolorosa o no, però que il·lumina el cor dels protagonistes. No mantenen una conversa, no és un diàleg… és l’experiència de poder compartir un moment viscut, recordar alguna cosa que permet que el perdó floreixi.

    I quatre intèrprets plens de saviesa interpretativa: Jason Isaacs, Martha Plimpton –com la recordo de pel·lícules d’abans quan feia d’adolescent, amb aquells ganyota que la singularitza i que afortunadament no ha perdut– Ann Dowd i Reed Barney. Silenci i paraules i aquell no poder oblidar perquè hi ha fets que no es poden oblidar, però sent conscients que recordar també és el que ens ajuda a continuar vivint malgrat les punxes del dolor. I del perdó tan necessari.


    ‘Llegaron de noche’

    El 16 de novembre de 1989 un grup de militars va entrar a la universitat dels jesuïtes a Sant Salvador i va matar sis sacerdots i dues dones que feien la intendència. Els acusaven de ser col·laboradors de la guerrilla. L’exèrcit va intentar carregar el crim als guerrillers. Eren dies molt agitats i les víctimes, com acostuma a passar, eren les persones més necessitades que es trobaven situades al bell mig dels atacs. Però Lucía, una dona que feia neteja i que s’havia resguardat als edificis de la universitat amb la seva filla i el seu marit, ho va veure tot.

    Llegaron de noche narra aquesta història, l’intent de falsejar els fets, de carregar els crims als altres. Aquesta dona va mirar de resistir tota la pressió que va patir, fins i tot dels Estats Units, per amagar la veritat.

    Uribe dirigeix aquesta història amb una gran sobrietat, sense estridències i potser aquesta mena de fredor pot jugar en contra de la seva direcció. Hi ha emoció, és clar, però molt continguda. Com amb sordina. Juana Acosta és Lucía, aquesta dona senzilla que fuig de la violència i sense voler-ho s’enfronta al poder quan mostra el seu rostre més despòtic.

    Una mostra de cine que intenta estar al servei de la veritat objectiva dels fets.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Els significants en disputa: la importància d’amagar l’ànim de lucre
    Next Article
    Actualitat
    Els sindicats de docents avisen que “el tercer trimestre no serà tranquil”
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025

    Opinió
    Tinc dos anys i estic cansat

    juny 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}