Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’educació STEAM: una fórmula innovadora d’aprendre i ensenyar

    Anna Fornt Baldrichoctubre 6, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Vivim un ritme frenètic amb noves tendències i una rapidesa a vegades difícil de seguir. Els nens i nenes que conformen la generació de nadius digitals s’adapten a aquests canvis fàcilment. Han crescut en un entorn de canvi constant. I doncs, han après a fer-ho donat que el seguit de situacions que els han acompanyat en el seu creixement els han fet ser així. Per a ells un centre escolar tradicional està completament obsolet, és un entorn carregós on se’ls fa inviable aprendre.

    Si es manté un mateix format, les metodologies d’aprenentatge queden obsoletes. Per tal de connectar amb els i les alumnes, s’ha d’estar al dia de les necessitats de les persones de les generacions més joves. En cas contrari, es fa impossible que es concentrin i que els interessi el que han vingut a aprendre. Doncs cal que ens adaptem i actualitzem al frenetisme que caracteritza l’evolució de la societat. Les escoles ja no són aquell centre tradicional on els nens i nenes estudiaven asseguts tot el dia, repetint de memòria continguts en una mateixa aula interior. Fa temps que venen anys de canvi. Un gir de 180 graus que presenta un entorn líquid, entenent la societat moderna que ens envolta.

    El model STEAM és un clar exemple de l’actual aposta educativa. Ciències, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques formen un enfocament pedagògic holístic que uneix totes aquestes disciplines per despertar aptituds en els estudiants, descuidades a l’educació tradicional. La capacitat de dialogar, de resoldre conflictes, de prendre decisions, el treball en equip o el pensament crític, són eines i habilitats que es poden aplicar a cadascuna de les matèries mencionades i que són totalment necessàries per al futur.

    Podem parlar d’un canvi en les metodologies i els projectes educatius dels centres. Cada vegada se centren més en aspectes com el desenvolupament cognitiu, l’experimentació, la recerca o la col·laboració. L’alumne esdevé el protagonista. Els rols principals dels centres educatius són els alumnes, els professors i l’entorn físic. Per garantir una educació innovadora i de qualitat, aquests tres pilars han de seguir les característiques següents: comptar amb una gran capacitat d’adaptació i, alhora, ser innovadors, disruptius i creatius.

    Com afecta l’espai en l’aprenentatge?

    Les metodologies pedagògiques més innovadores requereixen d’entorns educatius amb una alta capacitat de transformació per poder-se adaptar a les diferents activitats com: el treball per projectes, la gamificació, els desdoblaments, etc. La disposició dels elements, la selecció de l’equipament o els materials estan pensats estratègicament per optimitzar l’educació dels alumnes.

    Per fer possible una adaptació global de les escoles, el clima educatiu ha de contribuir al canvi, amb un centre que afavoreixi la transformació pedagògica en tots els sentits. Realment l’entorn és una peça clau en la forma i la qualitat d’aprendre i ensenyar. Ajuda a fer possible el canvi pedagògic al complet. És el clic necessari per sentir-se immers en un entorn que propicia aquesta fórmula pedagògica, tant pels alumnes com pel personal docent. El disseny dels espais d’aprenentatge té un efecte directe en l’educació dels estudiants, influeix en com se senten les persones i contribueix a millorar el benestar, la concentració i la motivació.

    El clima educatiu ha de contribuir al canvi, amb un centre que afavoreixi la transformació pedagògica en tots els sentits; el disseny dels espais d’aprenentatge té un efecte directe en l’educació dels estudiants

    Els centres educatius s’organitzen en diferents àrees segons les necessitats de treball de cada sessió. L’escola contempla cada disciplina dins d’aquestes àrees, en funció de l’enfocament que es dona a cada matèria en cada moment. Àrees creatives per desenvolupar la seva imaginació, amb un ambient de joc simbòlic. Entorns per desenvolupar també la seva personalitat, l’empatia i les habilitats socials. Altres adaptats per estimular les aptituds de concentració, la lectura i el treball individual. Nous espais educatius que contribueixen a promoure allò que busquen impulsar aquests projectes educatius tan inclusius, innovadors i eficients.  L’entorn educatiu ha d’acompanyar aquest canvi cap a un ambient pedagògic adaptat a les necessitats de cada moment.

    Així doncs, els espais flexibles, connectats, multifuncionals i versàtils enriqueixen l’experiència d’aprenentatge dels nens i nenes, amb un ambient encoratjador tant pels alumnes com per l’equip docent i el personal del centre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Arquitectura dels centres espais educatius opinió STEAM
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Enric Canet (Casal dels Infants): «El nano que ve de Bangladesh i arriba a l’escola ha de saber que el seu bagatge és important»
    Next Article
    Opinió
    Aprenentatge en l’alta capacitat intel·lectual
    Anna Fornt Baldrich

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Mireia G G on octubre 7, 2022 8:24 am

      On queda l’escola lenta…? Realment hem de fer seguir als nostres nens i nenes el ritme frenètic de la societat?
      On queda l’augment presupostari per fer realitat a k’escola pública aquestes adaptacions a uns entorns “flexibles, connectats, multifuncionals i versàtils”?
      On queda la dotació de més professionals formats, o per formar, per fer realitat l’escola inclusiva…
      Diguem-nos -digueu-nos- paraules boniques, sí. Però no ens quedem només que en paraules.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}