Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’estatut del becari: un punt de partida per posar fi a l’explotació juvenil

    Elena Àlvareznovembre 17, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa anys, concretament des que es va posar en marxa el Pla Bolònia, allà per 2007, les pràctiques universitàries s’han convertit en una manera de precaritzar encara més l’entorn laboral. Les empreses, tal com vaticinàvem les milers d’estudiants que van sortir al carrer per aquella època, tenen des d’aleshores un paper important (tot i que discret) dins del sí de la universitat.

    La voluntat per part de les empreses i les universitats que l’alumnat faci pràctiques fa que en moltes ocasions s’arribi a acords no del tot transparents ni desitjables dins de les universitats públiques, que son les que ens preocupen majoritàriament, amb unes empreses que es regeixen sota les normes del capitalisme neoliberal.

    El treball de les becàries serveix perquè les empreses, que en el seu moment van ser les úniques interessades en l’externalització de les pràctiques fora de la universitat, puguin reduir costos en la contractació de treballadores. Aquesta situació sumeix les treballadores en pràctiques en situacions injustes, precàries i d’explotació laboral normalitzada, ja que sovint assumeixen posicions estructurals en les empreses, sense rebre la tutorització adequada per part de les persones encarregades i, fins i tot, duent a terme tasques que no es corresponen a la formació i els estudis realitzats.

    Els avenços de l’Estatut del Becari

    Les pràctiques han sigut una de les grans xacres de la precarietat que patim les joves en els darrers anys. L’assumpció de les pràctiques com una forma de treball sense regulació, ha acabat per normalitzar el treball gratis. Actualment, és difícil trobar una persona jove que no hagi treballat de franc al llarg de la seva carrera universitària, a canvi d’obtenir una experiència laboral que en molts cops no es tradueix com un afegit de valor en la seva carrera professional.

    L’Estat espanyol és el segon país europeu on més habitual és la figura de la treballadora en pràctiques amb els estudis ja finalitzats. A més, encapçala el rànquing de treballadores en pràctiques pitjor pagades: el 70% rep una compensació insuficient per cobrir les despeses bàsiques, segons l’OCDE.

    Cal recordar que totes aquestes persones en pràctiques amb els estudis acabats es regien fins ara per un acord mercantil, per tant quedaven fora de l’abast de la legislació laboral, o dit d’altra manera, era l’excusa perfecta perquè les empreses (i institucions públiques) vulneressin de cop i volta tots els drets aconseguits per la classe treballadora al llarg dels anys. És justament aquest un punt clau de la nova reforma, que pretén acabar amb les pràctiques que no estiguin regulades dins dels plans d’estudis, donant una moratòria de tres anys perquè es puguin refer i que, evidentment, cap estudiant es quedi sense completar la seva formació.

    L’Estat espanyol és el segon país europeu on més habitual és la figura de la treballadora en pràctiques amb els estudis ja finalitzats; a partir de 2025 només tindran cabuda les pràctiques curriculars

    A partir de 2025 només tindran cabuda les pràctiques curriculars i, en cap cas, podran suposar una despesa per a la –ara sí– estudiant que encara no hagi completat la seva formació. Els comitès d’empresa hauran d’estar informats de les tasques que desenvolupen les estudiants, una de les reclamacions històriques que hem fet des de l’Avalot en relació amb la feina becària, per evitar així el frau que venia succeint respecte a les feines estructurals.

    També tindran dret a les vacances i caldrà respectar els descansos fixats en la legislació laboral i en els convenis d’aplicació, amb la intenció que les treballadores en pràctiques no pateixin un greuge respecte a la resta de treballadores. Igual que s’estableix també un nombre màxim de treballadores en pràctiques per tutora i per volum de treballadores, cosa que a banda de facilitar la formació, recupera l’esperit inicial de les pràctiques: facilitar la incorporació de les persones joves al món laboral.

    Un punt de partida per continuar treballant

    És evident que encara queden coses per legislar i que la nova norma no és perfecta, però el nou estatut de les persones en formació pràctica estableix, en definitiva, un seguit de garanties i drets per a la figura de les treballadores en pràctiques que pretén servir per acabar amb els fraus més agressius que actualment existeixen en el mercat laboral. Algunes de les mesures que aquest estatut posa en marxa, són reivindicacions històriques de les estudiants universitàries i reclamacions que ja fèiem durant les revoltes en contra de la implementació del Pla Bolònia. La proposta és molt interessant per establir les bases sobre les quals continuar treballant per aconseguir que les joves puguin establir el seu projecte de vida en condicions dignes i amb l’estabilitat necessària.

    Tot i això, no ens podem aturar aquí. La realitat és que qualsevol persona que faci feina a una empresa hauria de ser considerada treballadora de ple dret. És obvi que una persona que encara està estudiant la carrera i no té experiència no pot tenir les mateixes condicions salarials que una treballadora que porta exercint la professió durant molts anys, ja que tampoc pot desenvolupar les mateixes tasques ni tenir les mateixes responsabilitats, però per això els convenis col·lectius ja tenen les categories professionals, que s’estableixen segons criteris objectius.

    Si m’ho permeteu, per acabar amb una reflexió molt personal: per fi, després de les revoltes estudiantils de fa 15 anys, sento que algú ens ha escoltat. Per fi ens trobem, malgrat els vaticinis catastrofistes, en una època de recuperació de drets, iniciada amb la pujada del salari mínim i l’aprovació de la darrera reforma laboral que, com aquest acord, suposa l’inici d’un llarg camí que haurem de recórrer plegades.

    Des del sindicalisme de classe seguirem lluitant per eliminar la precarització de les persones treballadores (en pràctiques o no) i que respon a la lògica capitalista i heteropatriarcal del mercat actual.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ministeri del Mèrit
    Next Article
    Entrevista
    «Reivindicar ‘la família’ és reivindicar totes les famílies»
    Elena Àlvarez

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}