Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Innovació educativa… què és?

    Ignasi Bau Giménezdesembre 21, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Potser podríem començar per definir què entenem per innovació. El terme innovar etimològicament prové del llatí innovare, que vol dir canviar o alterar les coses introduint novetats.

    Si preguntéssim què ens suggereix la paraula innovació segurament apareixen termes com creativitat, exploració, enginy, atreviment, divergència, talent, perseverança, cooperació, iniciativa, esforç, visió, suport, experimentació, desenvolupament, passió, investigació… Aquests termes, ben usats i estructurats, ens porten a la idea de canvi i millora, perquè això és el que finalment hem de trobar: millora en el procés, millora en el temps i  millora en la rendibilitat tant del recurs humà com del recurs material.

    Hem de partir doncs d’aquesta primera idea clau: innovar és canviar!

    La gestió de la innovació i el problema del canvi a les organitzacions estan íntimament lligats. Si funciona, per què alterar res, treballar més, pensar… quantes vegades, quan preguntem el per què d’un procediment obtenim la resposta: “Doncs no ho sé… però sempre s’ha fet així”. Aquesta és la perillosa zona de confort! Ara bé, compte amb el canvi pel canvi.

    Segons Morales (2010), “la innovació es caracteritza per ser un procés: intencional i planificat; sostingut en la teoria i en la reflexió, orientat a la transformació de les pràctiques i a l’assoliment dels objectius, la qual cosa suposa la relació amb la recerca i amb l’assimilació d’una tecnologia desenvolupada, o transferida d’altres camps d’activitat”.

    El “sempre s’ha fet així” és la perillosa zona de confort; ara bé, compte amb el canvi pel canvi, la innovació ha d’estar sostinguda en la teoria i orientada a la transformació de les pràctiques

    Recordem que des de finals del s. XIX i inicis del XX a Catalunya ja s’impulsaven pedagogies actives i no fa pas massa temps, a l’octubre de 2016, a la Jornada inaugural de la Societat Catalana de Pedagogia[i], es debatia la Innovació educativa i sistema pedagògic a l’escola, amb la presència de grans referents com la Dra. Neus Sanmartí i el Dr. Martí Teixidó. Al Col·legi Oficial de Pedagogia es promou la reflexió al voltant de la Innovació Educativa des de la Vocalia de Pedagogia i Escola[ii].

    Però on ens trobem ara exactament?

    La innovació educativa ha de comportar algun ‘canvi’ que ha de provocar també un canvi a l’educand, en la seva formació. Per tant, si hi ha canvis però no hi ha cap transformació o millora, no estaríem parlant d’innovació!

    I què necessitem perquè un centre sigui innovador?
    • El que busquem en aquests moments és una innovació integral i no únicament innovar en una àrea concreta com podria ser ‘tecnologia’.
    • Hi ha una recepta màgica? Per a mi, la gestió educativa té una gran similitud amb el procés i l’execució correcta d’una recepta culinària o la interpretació d’una peça musical. Necessitem ingredients, instruments (els millors) i, sobretot, una bona combinació a l’espai i el temps, processos i procediments adequats, recurs humà (persones que sàpiguen fer un bon ús dels elements) i una correcta execució.
    • En el cas de l’educació, hem de partir de la responsabilitat i creure, de manera conjunta, en allò que es fa i una alineació a tres bandes: equip docent —equips multidisciplinaris amb la inclusió de pedagogs i psicopedagogs—, alumnes i famílies.
    Quins passos cal seguir?
    • Detectar la necessitat
    • Marcar els objectius
      • seleccionar el personal
      • formar els equips de treball
    • Usar eines d’avaluació i control
      • establir calendari per a reunions dels equips
      • revisar els resultats

    Els equips de treball han de tenir molt clars els seus camps d’actuació, que estarien dividits en:

    • Innovació curricular: revisió i organització del currículum, continguts, i enfocament de les matèries.
    • Innovació en recursos: materials curriculars, recursos educatius, TIC, etc.
    • Innovació metodològica: estratègies d’ensenyament-aprenentatge, models i pràctiques pedagògiques, treball per projectes.
    • Innovació organitzativa: distribució d’espais i temps, gestió acadèmic-administrativa, gestió de l’organització i lideratge.
    • Innovació relacional: dinamització de l’equip humà, comunitats professionals, treball en xarxa, convivència i mediació.

    Per concloure, veiem doncs que quan parlem d’innovació educativa estem parlant d’innovació integral, que ha d’abastar totes les àrees i àmbits per tal que sigui exitosa.

    Amb una base sòlida, amb compromís conjunt i unes bones estructures de treball, el camí a seguir ens ha de possibilitar el canvi tan necessari i tant desitjat en l’educació i en el món VICA en el què vivim (Volàtil, d’Incertesa, Complex i Ambigu).

    «L’única certesa és la incertesa» (Bauman, Z., 2017). Tenim el repte servit!


    [i] Jornada Inaugural curs 2016-2017 https://blogs.iec.cat/scp/2016/07/22/jornada-inaugural-curs-2016-2017/

    [ii] Vocalia de Pedagogia i Escola https://pedagogs.cat/menu3.asp?n3=19&i=ca

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Col·legi de Pedagogia Innovació educativa opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    El RALC, un ‘big data’ malaguanyat en la lluita per l’equitat?
    Next Article
    Opinió
    Morir d’èxit
    Ignasi Bau Giménez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Mercè on gener 16, 2023 9:42 pm

      Això de necessari i desitjat… es podria discutir? O és un dogma?
      A casa sempre em deien allò de… els experiments, amb gasosa. I no amb els fills dels altres.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}