Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’aprenentatge del pensament crític com a base per a una vida independent

    Antonio Cara Rivasabril 20, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    SoyMaker-Iluminaelplaneta
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquestes habilitats no són només útils per a la presa de decisions individuals, sinó que també són fonamentals per al benestar social i per al funcionament eficaç de les societats modernes. Les persones que són capaces de pensar de manera crítica i lògica estan millor preparades per entendre els problemes socials i per aportar solucions efectives. També són més propenses a avaluar la informació i a rebutjar afirmacions infundades o manipulades, la qual cosa és particularment important en la societat actual, on la desinformació i la propaganda són més comuns que mai.

    Una de les maneres més efectives d’ensenyar aquestes habilitats als nens i nenes és a través de l’educació. L’ensenyament de les habilitats de pensament independent a les escoles pot ajudar als més joves a desenvolupar una mentalitat objectiva, racional i lògica. Els alumnes poden aprendre a analitzar la informació i a avaluar la seva veracitat, cosa que els ajudarà a prendre decisions informades i a prendre el control de les seves vides.

    En aquest context, la digitalització està jugant un paper essencial, ja que està canviant la forma en què els estudiants aprenen i desenvolupen habilitats a través de noves eines i metodologies. Un clar exemple d’aquestes son els NOOCs d’aprenentatge de Vicens Vives, cursos online i accessibles des d’una plataforma digital que s’enfoquen a l’aprenentatge actiu, pragmàtic i reflexiu. Es tracta d’una eina, connectada amb el currículum LOMLOE, que Vicens Vives posa a disposició de docents i alumnat des de Primària  fins a Batxillerat per construir estructures de pensament i així adquirir cada vegada major autonomia. Entre els temes que tracten destaca la sostenibilitat, la Intel·ligència Artificial, els valors humans i la varietat i riquesa del nostre patrimoni cultural.

    I és que els NOOCs són una eina versàtil i eficaç per als estudiants, professionals i educadors que busquen aprofundir en temes específics i desenvolupar habilitats concretes. Alguns dels seus beneficis son la flexibilitat que els dona per adaptar el seu aprenentatge als seus horaris i interessos personals, i la seva capacitat de personalització, ja que poden ajustar-se a les necessitats i interessos dels estudiants, així com per ajudar a desenvolupar habilitats específiques en funció dels objectius d’aprenentatge.

    Tot i això, és important destacar que en els models formatius del futur, el factor humà serà més important que mai. Les tecnologies avancen a un ritme accelerat i estan transformant la manera en què aprenem i ens desenvolupem professionalment, però els models formatius basats únicament en tecnologia no són suficients per garantir una educació completa i eficaç.

    Els humans som més que màquines que processen informació. Tenim emocions, intuïcions, inquietuds i necessitats socials que no poden ser satisfetes únicament per la tecnologia. En els models formatius del futur, és important que els formadors i mentors es centrin en el desenvolupament integral de les persones, incloent-hi la seva salut mental i benestar emocional.

    En conclusió, el futur de l’educació ha de basar-se en una combinació adequada entre la tecnologia i el factor humà. La tecnologia pot ser una eina valuosa, però sense la guia i la intervenció humana adequada, el procés d’aprenentatge serà mai complet.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió tecnologia i factor humà
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Prendre consciència dels biaixos per prendre millors decisions
    Next Article
    Entrevista
    Eva Ibeas: “Fer educació sexual no avança el començament de les relacions”
    Antonio Cara Rivas

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}