Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » AlumnesCoop aprofundeix en l’eix de la intercooperació

    Actualitat
    AlumnesCoop aprofundeix en l’eix de la intercooperació

    David Àlvarez i Elena Roviramaig 5, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Trobada d'AlumnesCoop | EscolesCoop
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 27 d’abril, el Consell Rector d’AlumnesCoop ha presentat l’informe de gestió d’aquest curs, la situació actual, les necessitats que han detectat i els objectius que vol assolir la federació. Aquest informe, l’han ratificat en votació, en Assemblea general ordinària, davant de més de 130 infants i joves, representants de 34 cooperatives d’alumnes, de les 90 federades a AlumnesCoop.

    “Funcionant de la mateixa manera com ho fan les cooperatives formades per persones adultes, és la millor manera d’aprendre a organitzar-se amb un model cooperatiu i en un entorn d’economia social i solidària”, comenta Marta Rebollar, presidenta d’EscolesCoop, la federació que el 2016 va impulsar AlumnesCoop com a rèplica del món dels adults que poden experimentar els infants i joves.

    Com a tota assemblea de cooperativa, les presidentes d’AlumnesCoop, de l’escola cooperativa Sant Gervasi, han presentat l’informe de gestió i han repassat les accions desenvolupades durant l’últim any. Destaquen el mapa en línia, que geolocalitza de cooperatives d’alumnes, i la formació per a la creació de cooperatives d’alumnes a l’aula, que han fet ja més de noranta mestres.

    Tot seguit, altres membres del Consell Rector han explicat el procés per consensuar les línies estratègiques en les set reunions que han fet fins ara i destaquen: “AlumnesCoop és una oportunitat per generar coneixement compartit, intercanviar idees i donar més visibilitat a què significa per a nosaltres ser cooperativa. Tenim l’oportunitat de funcionar com a altaveu d’aquest pensament i manera de fer i, alhora, fer créixer el nombre de cooperatives d’alumnes a tot el territori”.

    Per tal de desenvolupar aquestes idees, han mostrat els resultats de l’enquesta que varen passar a totes les cooperatives d’alumnes i el procés de com les han prioritzat.

    Finalment, tota l’assemblea ha participat d’un espai de dinàmiques que han funcionat com quatre comissions de treball independents, per les que ha passat tot l’alumnat, per torns i on s’han treballat els quatre eixos del pla estratègic que desplegaran els propers mesos:”Fer un vídeo col·lectiu”, “oferir idees per posar-les en un compte d’Instagram”, “construir projectes plegats” i “conèixer-nos més entre cooperatives”.

    Les cooperatives d’alumnes, projectes educatius de caràcter transversal

    Les escoles cooperatives foren les primeres a impulsar les cooperatives d’alumnes com a estratègia pedagògica òptima per acostar l’alumnat a la realitat de l’economia social i solidària, i fer-los viure’n l’experiència en primera persona. S’organitzen al voltant d’una activitat econòmica i en trobem de ben diverses: fer pastissos per cobrir el cost del viatge de final curs;  gestionar un hort urbà; realitzar els continguts audiovisuals de festes i esdeveniments; organitzar un servei d’atenció de la gent gran al barri; redissenyar mobiliari de l’escola o tot el pati per fer un entorn més sostenible, etc.

    Però l’important no és definir a què es dedicarà la cooperativa d’alumnes, sinó com es desenvolupa el projecte, el camí cap a l’autogestió i l’autoorganització. De manera col·lectiva, transformen la mirada per fer una economia alternativa, més justa, equitativa i amb impacte social. Són projectes vivencials i holístics, als que s’hi poden vincular tant aspectes curriculars com les competències transversals o habilitats toves: la comunicació, el lideratge, l’empatia, la negociació, la convicció…

    D’altra banda, segons Marta Rebollar, presidenta d’EscolesCoop, “les cooperatives d’alumnes serveixen per aprendre des de la pràctica i treballar l’economia social i solidària. És tot un procés d’aprenentatge quan descobreixen aspectes de caràcter organitzacional, ja que es treballa des de la constitució de la cooperativa, passant pel funcionament, la tria de l’activitat, la presa de decisions, l’avaluació, l’impacte i el retorn social”.

    Com totes les cooperatives, es basen en models que parteixen de tres eixos transformadors: la gestió democràtica i participativa, l’orientació a les necessitats humanes i el compromís amb la comunitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat Escoles cooperatives
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Per una comunitat científica i tecnològica diversa
    Next Article
    Entrevista
    “Per aprendre cal establir relacions de significat amb allò que ja sabem”
    David Àlvarez i Elena Rovira

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Reportatge
    Graduacions amb retorn social

    novembre 11, 2025

    Entrevista
    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    novembre 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.