Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per una comunitat científica i tecnològica diversa

    Núria Soto Salvadormaig 5, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Artem Podrez
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tothom té clar que els infants han d’aprendre ciència a les escoles, i n’aprenen. Aprenen les lleis del moviment i la composició molecular de diferents substàncies, i des de ja fa uns anys, també aprenen a fer ciència. Molts centres educatius i cooperatives especialitzades en educació com la nostra tenen clar que per aprendre ciència, cal fer ciència, i promouen la participació de l’alumnat en projectes i activitats que els ensenyin a pensar d’una manera científica, observant el seu entorn i fent-se les preguntes adequades per entendre millor com funciona. Però, n’hi ha prou amb això? No hauríem d’oferir-los també la possibilitat de comprendre bé què són la ciència i la tecnologia?

    Des d’Eduxarxa ens sembla molt important aquesta qüestió. Creiem que tothom que aprèn una disciplina hauria d’aturar-se primer a intentar definir-la i a reflexionar sobre el seu origen i la seva evolució històrica. Per què? Doncs perquè el context en què es desenvolupen les interpretacions i coneixements sobre el món que genera una disciplina influencia enormement aquestes interpretacions i coneixements, de manera que és important conèixer-lo i veure si respon al que considerem que és l’essència d’aquella disciplina. I més en el cas de la ciència i la tecnologia, que són dues de les activitats humanes que més han contribuït a construir coneixement en la societat en què vivim.

    D’on sorgeix el coneixement científic i tecnològic a la nostra societat?

    Si contemplem la ciència i la tecnologia com a disciplines que ens permeten explicar-nos els fets que observem al nostre entorn i buscar solucions per millorar el nostre dia a dia, tal com veiem que ha passat al llarg de la història, de seguida ens adonarem que ambdues disciplines compleixen el seu objectiu d’una manera incompleta. Tant la ciència com la tecnologia han estat i estan encara en mans d’un sector privilegiat de la població, i això comporta un biaix que produeix discriminacions en molts col·lectius. Un bon exemple d’això és el dels símptomes de l’atac de cor, que són diferents en una dona que en un home, cosa que no es va saber fins als anys vuitanta del segle passat.

    Per aquest motiu pensem que és fonamental que els i les estudiants de ciència i tecnologia de les nostres aules puguin treballar sobre la visió que tenen d’aquestes disciplines des d’una perspectiva més social, i estem col·laborant i posant en marxa diversos projectes per implicar l’alumnat en la correcció d’aquests biaixos i en la construcció d’una comunitat cientificotecnològica més diversa.

    Promovem la creació d’un coneixement més ampli, universal i inclusiu

    Una d’aquestes iniciatives és el Temple Project, un dels projectes guanyadors de la Convocatòria d’Ajuts Joan Oró 2022-2023 promoguda per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Inspirades en la figura de la Temple Grandin, que va construir una màquina de fer abraçades per calmar les persones autistes, hem creat un recurs educatiu disponible de manera totalment gratuïta per tots els centres educatius de secundària de Catalunya, que permet acostar-se a la ciència i a la tecnologia des d’aquesta nova perspectiva més àmplia.

    El material didàctic consta de 4 càpsules educatives formades per un vídeo divulgatiu i una proposta d’activitat d’aula. Els vídeos del projecte treballen diferents conceptes al voltant d’aquesta visió de la ciència i la tecnologia, com per exemple la diversitat de mirades i solucions amb què podem abordar un mateix problema, o la dimensió històrica de la construcció del coneixement científic, destacant el fet que aquest sempre avança de manera acumulativa i evolutiva. Les activitats d’aula plantegen a l’alumnat diversos reptes, propostes d’experimentació i resolució de problemes del seu entorn des d’una perspectiva inclusiva. La idea és que els i les alumnes treballin en casos pràctics i en equip per tal de fomentar la cooperació i millorar l’autopercepció en relació amb les seves capacitats científiques i tecnològiques.

    El projecte busca fomentar vocacions científiques i tecnològiques a partir del trencament d’estereotips relacionats amb característiques identitàries (gènere, identitat sexual, ètnia, diversitat funcional, etc.). Volem que els i les estudiants que hi participin adquireixin una mirada crítica davant del coneixement científic i tecnològic, que passin a veure la ciència i la tecnologia com a béns al servei de les persones i s’impliquin en la creació de solucions més universals, que responguin a les necessitats de totes.

    Qualsevol docent interessat/da pot descarregar el material didàctic de manera gratuïta i sense compromís al web del projecte: https://eduxarxa.coop/temple-project/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    En record de l’Ana Teberobsky
    Next Article
    Actualitat
    AlumnesCoop aprofundeix en l’eix de la intercooperació
    Núria Soto Salvador

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.