Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    En record de l’Ana Teberobsky

    Rosa M. Bellés Guitartmaig 4, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat 30 de març sobtadament ens va deixar l’Ana Tebe (així era com li deien molts professionals de l’Educació).

    Des de finals dels anys 80, l’Ana treballava a la Facultat de Psicologia de la UB. La UB ja ho va comunicar a la seva web, però m’ha semblat necessari comunicar-ho a través del Diari d’Educació, perquè ella era molt coneguda per moltes mestres i professorat d’arreu de Catalunya i de l’Estat, atès que sempre va ser fidel al que creia: que la finalitat dels avenços en l’investigació i el coneixement psicopedagògic era d’innovar la pràctica educativa. Aquesta era la raó de les innumerables activitats de difusió i formació permanent dutes a terme a Escoles, CRP, Centros de Professores i a qualsevol indret que l’hi demanaven.

    D’ençà de la seva arribada el 1976 des de l’Argentina –aleshores en plena dictadura– a Barcelona –aleshores en plena transició democràtica– vam conèixer de primera mà la «psicogènesi de la construcció de l’escriptura i la lectura en les nenes i nens». En un inici no sempre va ser ben acollida perquè la radicalitat d’aquest nou coneixement desmuntava, entre d’altres, l’aprenentatge de la mal anomenada «lectoescriptura», centrat en les «cartilles» i en «fitxes» de moltes editorials; feia replantejar les eternes disputes entre els defensors del mètodes analític i el global; argumentava que accedir a comprendre el sistema alfabètic era independent de quina fos la llengua; diferenciava amb claredat la construcció del sistema d’escriptura, la cal·ligrafia i l’ortografia, a voltes no suficientment ben delimitades en l’ensenyament, etc.

    El coneixement de la psicogènesi primer de tot va impactar en l’educació dels pàrvuls però mancava quelcom: si els petits construïen hipòtesis pròpies de què és escriure i com s’escriu, calia crear situacions i activitats d’aprenentatge que portessin les criatures a interaccionar i socialitzar el què pensaven del sistema d’escriptura i el que feien en els intents d’apropiar-se’l.

    De manera que l’Ana va liderar l’elaboració de la proposta d’ensenyament basada en les recerques prèvies sobre psicogènesi però progressivament va anar desenvolupant-se amb la complicitat de molts professionals (mestres, professionals d’EAP i d’altres) que obrien les portes de les aules a ella i a d’altres membres del seu equip. Les intervencions més idònies per generar nous aprenentatges, fos quin fos el moment d’apropiació de l’escrit de cada  petit,  s’identificaven a mesura que s’analitzaven i es discutien conjuntament tot allò observat a l’aula de què feien i deien  els petits entre ells i entre ells i la mestra.

    Un altre puntal de l’ensenyament de l’Ana era, i és, que l’accés a l’alfabetització ha d’anar totalment del bracet amb el «llenguatge que s’escriu». Les propostes d’activitats d’aprenentatge han de ser, doncs, d’escriure allò que realment s’escriu a la vida real i que conformen els diferents tipus de text: propis noms, noms comuns del mateix camp semàntic, títols, llistes, dites, rodolins, embarbussaments, poesies, contes, cançons, notícies, definicions, textos argumentatius, expositius, descripcions, etc., etc.  No valia continuar escrivint paraules amb un mateix fonema (peu, pou, pam, pom, etc.) ni «llegir» oracions sense sentit per tal de «treballar» una determinada lletra com a «mi mamá me mima» o «ese oso soso» de les antigues «cartilles». La proposta «d’escriure allò que s’escriu» va impregnar, no només l’ensenyament del cursos dels petits, sinó que també va estendre’s els de nivells superiors, aleshores de l’EGB i després de l’educació primària i àdhuc de l’ESO.

    La petjada que l’ensenyament de l’Ana ha deixat en moltíssims professionals, centres educatius i en documents curriculars de diverses comunitats autònomes és enorme. Moltes gràcies Ana.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió pedagogia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Les desigualtats socials i educatives tripliquen l’abandonament escolar a 4t d’ESO
    Next Article
    Opinió
    Per una comunitat científica i tecnològica diversa
    Rosa M. Bellés Guitart

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    2 comentaris

    1. Margarida Falgàs Isern on juliol 30, 2023 12:16 pm

      Gràcies, Rosa Bellés pel record i homenatge a Ana Teberosky. Realment la seva recerca, juntament amb Emília Ferreiro, sobre el procés d’apropiació de l’escriptura dels infants a les primeres edats va significar un canvi real en l’enfocament de la didàctica de la llengua escrita, sobretot a infantil i cicle inicial.
      A partir d’aquí es van fer propostes sobre escriure amb sentit, des del context i la necessitat comunicativa real. A partir de la seva recerca els plantejaments de Freire i Freinet van recuperar una nova embranzida a les aules d’infantil i primària. Va revolucionar l’enfocament de la llengua escrita i la mirada crítica i observacional del procés en la formació permanent. Una renovació i transformació de la pedagogia de la llengua escrita a l’afabetització inicial.

      Reply
    2. María Àurea Pons on agost 10, 2023 11:22 pm

      Moltes gràcies, Rosa.

      La Tebe,
      un referente important a l’ Ensenyament a Barcelona.

      Trist que ens hagi deixat.

      Molts records.

      Àurea Pons.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.