Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’FP, l’opció per als mals estudiants?

    Mireia Areny Bayómaig 29, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un dels estigmes que pateix actualment l’FP és la interiorització, que arrosseguem tots, des de la societat en general  fins moltes vegades els docents de secundària o la mateixa FP, que aquesta és allà on cal derivar aquells alumnes que no van pel camí  acadèmic desitjat. Aquests prejudicis són un magre favor per a l’estudiant, per als sectors als quals van dirigits els estudis professionals i, també, per a nosaltres, els docents de l’FP. Perquè, a la cap i al fi, ja estigmatitzem només començar: què en podem esperar, d’un estudiant que hem derivat a una via secundària perquè no era capaç  de circular per la principal? O trenquem aquestes inèrcies o no arribarem, ni els estudiants ni l’FP, a visibilitzar tota la capacitat dels respectius potencials.

    Les causes que poden portar a no tenir un rendiment acadèmic òptim poden ser múltiples, i normalment són multifactorials i interactuen entre elles. Analitzem-les. Bàsicament, es podrien agrupar en dos grans blocs: les conductuals o les exclusivament acadèmiques. En el primer cas, la conducta no idònia no acostuma a venir determinada pel lloc on l’alumne és, sinó que depassa l’àmbit educatiu, de tal manera que sigui on sigui del sistema educatiu, el problema persisteix. Podem arribar, a través d’uns estudis professionals, a reconduir la conducta d’un estudiant? En algun cas, pot ser sí, que aquests estudis es poden convertir en una eina on canalitzar la desubicació pel que fa al seu entorn. Benvingut sigui, doncs. En aquest cas, tothom hi guanya. Però no ens enganyem: en un context així, cal més mà esquerra que grans coneixements tècnics per part del docent.

    Quant als mals estudiants acadèmics, que ho són perquè presenten un grau elevat d’al·lèrgia a la cadira que els comporta una desmotivació crònica, i que els duu a moure’s només davant d’allò que els interessa, si aconsegueixen trobar l’especialitat de l’FP que encaixa amb les seves habilitats i perspectives, poden adreçar el seu futur. Tots hem tingut, a secundària, alumnes brillants amb currículums prou millorables.

    La realitat és, però, que el motiu principal pel qual els alumnes acaben a l’FP és més fugir del que no volen que no pas acostar-se al que volen. En general, l’adolescent no acostuma a haver fet una reflexió profunda del que vol, ni acostuma a tenir massa clar què és el que li interessa, però sap què és el que no vol. I el que no vol l’alumne d’FP és passar-se hores interminables llegint i aprofundint sobre qüestions que el deixen, sent generosos, més aviat indiferent. Si això ho cataloguem com a evidència de ser mal estudiant, aleshores l’FP sí que és una solució per als mals estudiants.

    Quan un adolescent no es vol interessar perquè allò que no el remou, no hi ha performance docent que el desperti

    Des d’aquest punt de vista, doncs, també tenim pendent, com a societat, deixar d’etiquetar, i no veure el fet de ser mal estudiant com una cosa forçosament negativa. Es tracta de persones amb interessos diferents a aquells que han estat establerts com els correctes, i són tan lícits i tan necessaris com els dels bons estudiants.

    En definitiva, es tracta de garantir que cada alumne sigui allà on pot fer eclosionar el seu potencial, que, afortunadament, no és el mateix per a tothom.

    El nostre sistema d’ensenyament obligatori està molt centrat en la “cadira”. Es diu molt que els docents hem de motivar els alumnes, però nosaltres sabem molt bé que el nostre poder de seducció és limitat. Quan un adolescent no es vol interessar perquè allò que no el remou, no hi ha performance docent que el desperti. I aquí és on entra en joc l’FP, que també és una bona sortida per als estudiants poc interessats en qüestions metafísiques i que prefereixen interactuar amb altres persones.

    En canvi, quan un mal estudiant ho és per problemes conductuals normalment derivats de situacions familiars, socials, d’una manca d’estructura de referència sòlida que marqui límits, l’FP no és cap solució màgica. El que fem és, simplement, traslladar el problema: traiem del mig els “mals” estudiants perquè els altres puguin tirar endavant.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Torrego: “Hauria d’haver-hi una coordinació de convivència, amb un cert alliberament horari”
    Next Article
    Anàlisi
    Catalunya s’ensorra en comprensió lectora
    Mireia Areny Bayó

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025

    1 comentari

    1. Jordi on juliol 13, 2023 11:42 pm

      Què és això de que els adolescents no saben el que volen?
      En què es basa per afirmar-ho? Segur que en cap estudi científic.
      Sembla que l’autora de l’article tingui uns 132 anys d’edat i sobretot de prejudicis. I un munt d’idees anacròniques barnissades per pedagogs de curta volada i polítics neoliberals.
      NO APORTA ABSOLUTAMENT RES.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.