Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Un total d’1.605.243 alumnes estan matriculats per al curs 2023-24 a Catalunya, xifra que suposa una davallada general de 8.440 estudiants en comparació amb l’any anterior. El descens és més acusat a infantil i primària, on la disminució és de 20.000 persones tot arribant a les 258.808 i als 447.582 aquest any, respectivament.
A partir del 6 de setembre, dia d’inici de classes a infantil, primària i ESO, 81.335 docents estaran en actiu als centres públics, el que representa un augment de 1.190 dotacions respecte al curs anterior, segons dades del Departament d’Educació presentades en roda de premsa per la consellera Anna Simó.
Aquestes 1.190 incorporacions corresponen a 190 mestres i 1.000 professors i més de la meitat aniran a Formació Professional, que comença el 12 de setembre, mentre que la resta se centra en escola inclusiva i en necessitats d’escolarització.
Per segon curs consecutiu, es redueixen les ràtios a un màxim de 20 alumnes per aula a infantil 3 i 4. En el cas d’I3, la ràtio mitjana a Catalunya serà de 18,12 alumnes.
La responsable del ram ha destacat que enguany hi ha “més recursos que mai i més mestres que mai” malgrat la disminució de la natalitat. Ha posat com a exemple que a Infantil 3 hi ha 57.923 alumnes, la xifra més baixa dels últims anys, i és que des del 2012-13 (84.110 alumnes) la davallada a I3 ha estat progressiva. Aquestes són les dades previstes pel Departament a setembre de 2023 i, si bé els números definitius es tindran a finals d’any, el marge de diferència és mínim.
En aquest sentit, Simó ha remarcat l’estabilització de 27.097 professionals de l’educació, repartits entre més de 12.000 nous funcionaris docents a través del concurs de mèrits i més de 14.000 en procés d’estabilitzar a partir del concurs extraordinari d’oposicions.
Es tracta, ha destacat la consellera, d’un procés d’estabilització “històric” del personal educatiu, tot defensant-se de les acusacions sindicals sobre la manca d’inversió en el sector, per la qual cosa han convocat una manifestació per dimecres 6 de setembre. “Soc la primera en voler revertir les retallades que van començar el 2010 i que han afectat la qualitat educativa i els drets dels docents”, ha afegit, si bé ha reconegut que la legítima reivindicació de les organitzacions sindicals en gran mesura dependrà dels escenaris pressupostaris.
Eixos educatius
Educació destinarà 80 milions a l’alumnat més vulnerable, en el marc de la lluita contra la segregació escolar, xifra que implica doblar la quantitat de fa un any. La detecció d’alumnat amb necessitats educatives derivades de situacions socioeconòmiques ha passat del 18% al 28%. Això suposa prop de 27.000 alumnes detectats amb necessitats socioeconòmiques, 6.000 més que fa un any. La seva detecció facilita, ha dit Simó, la implantació de mesures eficaces i equilibrades en els centres.
La fi de la segregació per gènere és un altre dels objectius. En l’actualitat, es mantenen dos centres que continuaran separant l’alumnat per qüestió de gènere a l’ESO, cap dels quals rebrà finançament de la Generalitat. Des de la inspecció educativa, miraran que els vuit centres que el curs passat van passar a fer educació mixta compleixin amb la normativa.
Per reforçar l’educació inclusiva, s’augmenta en 25 milions el pressupost per al sector, s’incorporen 355 nous professionals, i es posa en marxa la figura de la dinamitzadora de l’educació per tal de formar els centres i docents en l’escola inclusiva.
Per primera vegada, Educació compartirà amb els ajuntaments les dades d’abandonament escolar de l’alumnat per facilitar el seguiment i la lluita contra l’abandonament escolar prematur, una reivindicació que reclamava el món local per tal d’afavorir les segones oportunitats.
En el marc de coeducació, es posa en marxa la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional en els centres educatius i es preveu que hi hagi més de 3.400 referents. També es fusionen els protocols de violència masclista, LGTBI, assetjament, odi i discriminació en un de sol per tal de facilitar a direccions i docents la detecció de les violències. Així mateix, entra en un funcionament una nova base de dades que es diu Registre de violències contra l’alumnat (REVA).
Pel que fa a l’impuls del català als centres, està previst que s’aprovi el Decret del règim lingüístic del sistema educatiu amb l’objectiu de donar seguretat jurídica als centres i aquest any prop de 800 centres engeguen noves accions per potenciar el català entre l’alumnat i les seves famílies.
Per tal de millorar les competències bàsiques en comprensió lectora, els resultats de les quals Simó ha reconegut que no són els que voldrien, es posa en marxa un nou pla que té com a prioritat impulsar les biblioteques escolars amb un pla pilot a 50 centres amb una durada de dos cursos.
Des de la Conselleria es posa èmfasi també en el Pla de xoc per a altes temperatures, per al qual aquest estiu ha destinat cinc milions d’euros en actuacions de climatització a un centenar de centres. Des de finals del curs passat, s’han repartit més de 10.000 ventiladors i enguany està previst continuar posant proteccions solars, tendals o fonts, a més d’iniciar dos plans pilot: el ‘freecoling’ en 14 centres per engegar un sistema de renovació de l’aire a les nits, i una prova a un institut de Santa Coloma de Gramenet per avaluar un sistema de circuits d’aigua freda situats al sostre per refrescar tot l’espai.
També aquest curs arrenca la primera fase del programa de residència inicial docent Sensei per al professorat novell. Educació ha seleccionat 55 centres i 186 mentors, així com 250 persones titulades per exercir la docència i que han estat en la borsa de treball d’Educació amb una experiència inferior a tres mesos.
Vaga educativa
Mentre la consellera finalitzava la roda de premsa, desenes de representants dels sindicats Ustec·Stes, Intersindical-CSC i CGT Ensenyament es mobilitzaven a les portes de la Conselleria per reclamar millores laborals dels equips docents, just dos dies abans de l’inici de curs, jornada per a la qual han convocat una vaga en el sector. Posteriorment, han tallat la Via Augusta.
Des del sindicat majoritari, la portaveu d’Ustec, Iolanda Segura, ha reclamat “un sistema educatiu públic, català i de qualitat” i ha defensat el manteniment de la jornada de protesta el 6 de setembre per tal de “millorar l’atenció de l’alumnat i les condicions laborals”.
Si bé dimarts dia 5 hi ha convocada una mesa sectorial, els sindicats convocants sostenen que no hi ha noves propostes per part de la Conselleria que els facin fer marxa enrere i asseguren que no han vist voluntat negociadora. “No comencem el curs amb normalitat”, ha indicat Segura.
Entre les seves demandes, figura el reconeixement del deute pels estadis que han deixat de cobrar i termini de pagament, l’equiparació salarial per al professorat d’FP i la reducció de dues hores lectives per a docents de més de 55 anys.