Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El Departament d’Educació ha presentat un programa de residència inicial docent a Catalunya, anomenat Sensei, que es posarà en marxa de forma pilot els pròxims dos cursos escolars.
L’objectiu del programa és acompanyar el personal docent recentment titulat a través de la mentoria. S’oferiran 100 places a secundària i 150 a primària per curs, per a la qual cosa se seleccionaran 60 centres de formació i es formaran fins a 85 mentors.
La iniciativa s’ha presentat aquest dilluns en un acte al Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona, en què han participat el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal.
“Repensar la formació del professorat”
Cambray ha destacat que “es fa necessari repensar la formació del professorat per orientar-la cap als reptes del present i del futur. Hi ha consens a escala internacional que és necessari fer-ho, i assolir aquesta voluntat col·lectiva passa, indefectiblement, necessàriament, per millorar i empoderar la formació dels nostres mestres i professorat”.
El titular d’Educació ha assegurat que aquesta transformació s’emprendrà “des del diàleg, la reflexió i els debats constructius i serens, amb tothom: mestres, sindicats, direccions, universitats, experts, famílies, entitats pedagògiques, Ajuntaments i totes les institucions del país”.
Per part seva, Nadal ha posat èmfasi en “el repte i l’obligació de treballar conjuntament” i ha subratllat que aquest projecte evidencia que “els mons educatius estan en relació permanent, en contacte permanent” i també indica “un camí a seguir”. El conseller d’Universitats ha afegit que “les facultats d’educació de les universitats catalanes estan presents en aquests projectes que mostren l’estat d’efervescència del món educatiu”.
En el marc del programa Sensei, es dissenyarà una proposta formativa adreçada a docents novells, mentors, inspecció educativa, direccions de centres i altres docents de centres de formació. La duran a terme equips de recerca de les universitats catalanes, Instituts de Ciències de l’Educació i experts del món educatiu. Alhora, es crearà un òrgan de coordinació del programa i un grup d’experts que n’avaluaran anualment el funcionament.
Horaris
Les persones que facin de mentores tindran una reducció de la càrrega lectiva de fins a un 50%, mentre que el personal docent novell tindrà una dedicació horària de 37,5 hores setmanals, que es distribuiran de forma equitativa entre la part pràctica al centre i la teòrica.
Aquestes “pràctiques d’aprenentatge”, assenyala Educació, pretenen actualitzar les competències professionals docents i millorar la formació del professorat. També volen potenciar les competències socioemocionals, comunicatives i digitals.
El projecte de desenvolupament professional docent, que és de caràcter voluntari, s’emmarca en l’Agenda 2030 de la Unió Europea, i és que diversos països europeus ja garanteixen l’acompanyament durant el primer any de docència amb programes de residència i, amb el Sensei, Catalunya es converteix en la primera comunitat de l’Estat que posa en marxa un programa de residència docent.
El programa suposa un impacte econòmic d’11 milions d’euros per als pròxims dos cursos, que seran finançats en un 95% per fons europeus.