Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Posem-nos les piles amb la salut mental

    Mar Fontova Gasolgener 30, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sabem de primera mà que estan incrementant els casos de patologies de salut mental en adolescents i joves. Unes xifres alarmants i molt preocupants que han posat damunt la taula la urgència d’atendre aquesta realitat, assistint i ficant recursos per acompanyar les necessitats actuals a més d’oferir eines de prevenció com l’educació emocional.

    Com a dades més recents tenim la macroenquesta que ha publicat la Generalitat de Catalunya, segons la qual el 8,8% d’adolescents catalans expressen que tenen ganes de morir-se o que prop del 12% arrossega seqüeles mentals importants arran de la pandèmia. I això que són dades de ja fa dies, sabent que estan incrementant els casos, l’actualitat ha de ser més desoladora encara.

    Tots els agents implicats ja estan treballant per abordar aquesta situació complicada. Tot i la urgència, cal tenir molt clar que a més de posar el focus en què es pot fer també cal posar-lo en com ho farem perquè sigui realment transformador.

    Estem parlant dels nostres fills i filles i, en cas que posem només el focus en què infants i joves tenen una dificultat o problema, potser estem obviant que nosaltres també, ja que som les persones responsables de la societat i del medi que els hi estem proporcionant.

    La millora del benestar emocional dels infants i joves passa per la millora emocional dels adults que els acompanyen.

    Els nens i nenes aprenen a gestionar el seu món intern tenint com a referent el de les persones adultes més properes del seu entorn. Aquestes són les que influiran en la creació de la seva estructura interna, els seus patrons, les seves creences i l’aprenentatge de la seva gestió emocional.

    Després de dotze anys d’experiència com entitat acompanyant als centres educatius  en l’àmbit de l’educació emocional, hem comprovat que la millora del benestar emocional dels infants i joves passa per la millora emocional dels adults que els acompanyen.

    La revolució i el canvi l’hem de liderar nosaltres; les famílies, mestres, educadors i com no, tota la societat responsable del món que tenim. I pot semblar difícil o potser aclaparador, però si som conscients del benefici individual, familiar, i col·lectiu que ens pot proporcionar ben segur tenim una motivació. Per seguir en el procés de conèixer-nos més, d’entendre’ns i comprendre’ns per ser més conscients de com gestionar el nostre món intern i poder així ser realment un referent. En definitiva, responsabilitzar-nos de prendre consciència de cuidar el nostre cos físic, mental i emocional per nodrir-nos com a éssers.

    Jo sola no puc canviar el món, però si puc mirar-me a mi i saber si puc fer alguna cosa diferent

    Les eines de prevenció, com les competències emocionals i les habilitats socials i per a la vida no han de ser només per als infants i joves, sinó també per les persones adultes. Podem fer-nos les preguntes; què puc fer jo? Portant la mirada cap a endins: Què em passa a mi? Com gestiono les meves emocions? Quins patrons inconscients estic repetint? Què faig davant d’un conflicte? Com em parlo? Com parlo als altres? Com accepto les diferències? Què em desperta a mi l’actitud de l’infant?

    Jo sola no puc canviar el món, però si puc mirar-me a mi i saber si puc fer alguna cosa diferent. En cas que tots i totes continuem fent el mateix, resolent els conflictes de la mateixa manera, gestionant igual les emocions, donant missatges que minven l’autoestima, repetint patrons conscient i inconscient que no acompanyen als nens i nenes a desenvolupar les seves capacitats, serà més difícil que aquests adults i adultes del futur facin alguna cosa diferent.

    Com a societat, en l’àmbit de benestar emocional, queda molt camí per recórrer, però tenint en compte que ara tot va molt de pressa pot ser que no estigui tan lluny com creiem.

    Sabem que podem tenir una societat que sigui realment inclusiva, amb respecte, on es pugui potenciar les capacitats de tothom i on es fomenti el benestar físic, emocional i mental. Per tenir una societat amb més salut i que sigui capaç de generar més pau, més inclusivitat i més equitat.

    Adjuntem un curtmetratge que acompanya la nostra reflexió amb la voluntat de generar debat entorn l’educació emocional en l’educació a la família, als centres i a la societat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Autoestima educació emocional opinió salut mental
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Un terç de les places de llars d’infants privades de dos anys queden buides
    Next Article
    Actualitat
    Programa pilot de residència docent a Catalunya
    Mar Fontova Gasol

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025

    2 comentaris

    1. Lin on gener 31, 2023 12:04 pm

      Totalmente de acuerdo…. Gracias por la labor que hacéis

      Reply
    2. Jordi Alonso on febrer 15, 2023 4:09 pm

      El psicòleg, educador i periodista, Jaume Funes escrivia recentment un article al diari ARA on ens recorda la importància de la salut mental d’infants i adolescents ha de ser tan sols recordar que, quan la salut mental s’altera, no cal cercar indicadors de risc sinó descobrir les injustícies i abandons que la societat adulta no hauria d’haver comès abans. Ens hem de prohibir, diu Funes, pensar en termes de prevenció, en els problemes que poden arribar a tenir, i reflexionar sobre com garantir el present adequat.

      El primer dret, afirma Funes, sempre ha estat el dret d’importar a algú, que es pot adquirir pel fet de ser un infant desitjat o construir-se progressivament considerant l’infant una persona que vinculem a la nostra vida adulta. En qualsevol cas, si aquest «algú» no hi és, haurem de preveure com facilitar altres vides adultes que, vinculant-se, els facin sentir que el seu món és segur. No posem psicòlegs allà on el que falta és un tutor vital proper.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.