Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La Generalitat blinda el model d’escola catalana davant l’ofensiva de la ultradreta

    Ana Basantajuliol 17, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació del Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius 2023-2028 | A.B.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La consellera d’Educació, Anna Simó, ha presentat el ‘Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius 2023-2028’ davant l’ascens de la dreta i la ultradreta i en previsió que continuï així després de la cita electoral del 23 de juliol, i davant els “atacs sistemàtics dels poders polític i judicial de l’Estat”.

    La mesura, ha dit Simó, vol “garantir que l’escola catalana sigui exemple d’equitat, cohesió i inclusió social, i igualtat d’oportunitats, amb la llengua catalana com a vehicular”. Amb aquest objectiu, es desplega el projecte de decret del règim lingüístic del sistema educatiu, que aquest dilluns 17 de juliol entra en tràmit d’informació pública fins al 15 de setembre. Es tracta d’un decret de Govern que, tenint en compte les aportacions que rebrà i el temps de tramitació previst, s’aprovaria l’abril del 2024.

    La titular d’Educació ha remarcat que “l’onada reaccionària de la ultradreta, i de la dreta que ha assumit els postulats de la ultradreta, va avançant indefectiblement”. Ha citat com a exemples concrets la Franja d’Aragó, el País Valencià i les Illes Balears, i ha especificat: “On tenen capacitat de governar, arraconen el català”, tot subratllant que el conflicte no respon a preocupacions pedagògiques sinó al rèdit electoral d’aquests dos partits.

    “No permetrem el retrocés dels drets lingüístics a Catalunya perquè estan intrínsecament lligats als drets socials i al model de país que volem. Hi ha un acord social ampli que des del Departament treballarem per mantenir i per enfortir”, ha afegit.

    Garanties jurídiques als centres

    El Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius 2023-2028 té deu mesures, algunes de les quals ja estan en marxa. La primera és aprovar i desplegar el projecte de decret de règim lingüístic del sistema educatiu, que vol donar garanties jurídiques als centres educatius i ha de servir per desplegar el títol II de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) del 2009. Simó ha confiat que en surti un text “robust i consensuat”.

    El projecte de decret posa èmfasi que cal elaborar, aprovar, avaluar i revisar els Projectes Lingüístics de Centre (PLC) i en què el responsable últim d’aquests PLC és el Departament, amb la consellera al capdavant. Remarca el caràcter vehicular del català, així com de l’aranès a l’Aran, i vol assegurar l’acollida personalitzada i en català de l’alumnat nouvingut.

    En aquest sentit, el text remarca el caràcter compensatori de les desigualtats d’origen que tenen els aprenentatges lingüístics, així com l’adequació del model lingüístic.

    El projecte de decret també estableix com a requeriment el nivell C2 de català per accedir a la funció pública docent a partir del curs 2025-2026. Això inclou tots els processos de nova incorporació i està previst tractar amb la mesa sindical què passa amb els docents que estan en actiu actualment.

    Més recursos d’acollida

    L’acollida de l’alumnat nouvingut esdevé un “repte” del sistema educatiu, ha indicat Simó. Per això, la segona mesura del pla de foment del català inclou incrementar els recursos d’acollida a partir del 2024, tot entenent que la llengua esdevé un factor de cohesió. Hi haurà un pla de formació de xoc dels nous tutors d’aula d’acollida i un pla pilot d’aules d’acceleració per part del Consorci d’Educació de Barcelona per a alumnes estrangers que s’incorporin a segon, tercer i quart d’ESO.

    A més, s’haurà de definir amb les escoles oficials d’idiomes (EOI) un pla d’acollida lingüística per a l’alumnat de 16 a 18 anys que arriba al llarg del curs. Ja existeix l’experiència prèvia dels cursos de català a les EOI de Drassanes i de Vall d’Hebron, a Barcelona, per a l’alumnat de batxillerat i cicles que s’hagi incorporat al sistema d’ensenyament obligatori o postobligatori de manera tardana i que no tingui prou nivell per seguir els estudis en català de manera òptima o incorporar-se al mercat de treball.

    Proves de competència oral

    El pla inclou millorar l’avaluació de la llengua oral, per a la qual cosa durant el mes de març es van fer unes proves pioneres el resultat de les quals es coneixerà al setembre.

    Millorar la competència lingüística del professorat és una altra de les mesures. Així, s’han posat 4.500 places a disposició dels docents i s’estima que hi haurà 5.000 places més el curs 2023-24 i 5.500 més per al 2024-25.

    Formació lingüística de les famílies

    Sota la premissa que incentivar la formació lingüística de les famílies és una clau d’èxit en educació, el Consorci per a la Normalització Lingüística organitzarà cursos de català per a famílies que estaran oberts al conjunt del barri.

    El Departament d’Educació i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) impulsaran una plataforma de continguts audiovisuals educatius en català que es dirà 3Cat.

    En aquesta línia, la consellera ha posat com a exemples el que fan altres plataformes a França, Espanya, Estats Units o Itàlia per incorporar el coneixement de les llengües. Així mateix, ha indicat que el 71 per cent de l’alumnat de primària i secundària fan servir YouTube per aprendre, per la qual cosa ha defensat l’existència d’aquest canal amb continguts “atractius i rigorosos”.

    Màster de professorat de secundària

    Com a setena mesura, el pla aposta per introduir nous continguts i habilitats en gestió i tractament de la diversitat lingüística al màster de professorat de secundària. Hi haurà una proposta elaborada amb el Departament de Recerca i Universitats i pels diversos agents implicats que s’espera que es pugui concretar durant el curs 2023-24.

    D’altra banda, es volen desplegar els tallers dels usos lingüístics en l’àmbit educatiu (ULAE) fins a completar la totalitat dels centres educatius de Catalunya. La primera fase inclou 877 centres en els cursos 2021-22 i 2022-23 i la segona preveu continuar amb 700 centres per curs per arribar als 3.500.

    Plans educatius d’entorn

    La penúltima mesura se centra a fer una anàlisi i una avaluació acurada dels resultats sobre competència lingüística de l’alumnat, per a la qual cosa es preveu crear un equip de seguiment i col·laborar amb el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu i les universitats catalanes.

    En últim lloc se situa continuar i reimpulsar els plans educatius d’entorn (PEE), juntament amb els ajuntaments. Es tracta d’una eina estratègica d’abordatge comunitari que vol posar el focus en població vulnerable a nivell de competències lingüístiques i que pretén passar dels 118 municipis actuals als 162 l’any 2025.

    Després de presentar aquest decàleg, Simó ha reivindicat que el model d’escola català va més enllà de l’aprenentatge del català, ja que s’oposa a separar l’alumnat per raons de llengua, vol que serveixi per cohesionar les persones nouvingudes i rebutja “les ingerències polítiques i judicials que distorsionen els centres”, en relació a les polítiques d’ultradreta i a les sentències sobre l’obligatorietat d’impartir un 25% de classes en castellà.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Anna Simó Català competència lingüística Departament d'Educació Llengua llengua catalana Política lingüística
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Crear una identitat artística pròpia
    Next Article
    Actualitat
    Francisco Ibáñez, mestre de l’humor gràfic
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    1 comentari

    1. Joan Ribes on juliol 21, 2023 10:28 am

      L’aula lectora,l’aula d’acollida i demés especificats d’immersió lingüística vehicular de la tria individual educativa sempre dirigides al progrés,accés i integració de l’alumnat al procés de concreció emancipatoria,reforçen la direcció del centre educatiu per cohesionar l’entorn comunitari i facilitar el treball de participació en la política educativa sense deflagracions i sempre identitària i de país.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}