Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Eines per viure

    Joan Segarradesembre 28, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquests darrers anys, amb la coincidència del que alguns han definit com la suma de crisis multifactorials, estem assistint a una situació que, si ve no és desconeguda, ha agreujat algunes de les problemàtiques a les quals les professionals de la salut, de l’educació i de l’acció social han de fer front en el seu dia a dia. L’increment dels problemes de salut mental en totes les franges d’edat, l’empitjorament de les relacions interpersonals o la necessitat de millorar l’educació emocional i sexual dels infants i joves ja s’han consolidat com a temes de debat i discussió en els mitjans de comunicació, a l’esfera política i entre el conjunt de la societat.

    Davant dels reptes que tot plegat representa, fora bo recordar que, ja a finals del segle XX, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va proposar un seguit d’habilitats per a la vida o competències psicosocials perquè una persona pugui fer front a les exigències i desafiaments de la vida diària. D’aquesta manera, l’OMS volia destacar la importància d’aquestes habilitats com a part essencial del desenvolupament i el benestar dels individus, en tant que capacitats i actituds que permeten als individus abordar els reptes quotidians, mantenir relacions positives i adaptar-se als canvis.

    Amb el focus centrat en infants i joves, es va impulsar l’educació en “Habilitats per a la vida” a les escoles, fruit del reconeixement que degut als canvis culturals i d’estils de vida, eren aquests col·lectius els que més necessitaven desenvolupar eines per fer front als desafiaments o pressions de l’entorn. L’enfocament als centres educatius consisteix en el disseny de currículums integrals en els quals l’ensenyament d’aquestes habilitats formi part dels programes escolars d’educació per a una vida saludable, en combinació amb altres intervencions i mesures, orientades a la millora de les condicions de salut i benestar i les oportunitats per a l’aprenentatge.

    L’enfocament d’educació en habilitats per a la vida ha mostrat la seva eficàcia en l’abordatge educatiu de continguts vinculats, entre d’altres, al desenvolupament de l’autonomia personal i a la inclusió social, el foment de l’equitat de gènere, l’educació afectivosexual o la solució negociada de conflictes de convivència.

    Les habilitats per a la vida proposades per l’OMS l’any 1993 i actualitzades i adaptades el 2003 són les següents:

    1. La comunicació interpersonal, que inclou tant la comunicació verbal com la no verbal i l’escolta activa. Ens serveix per establir relacions basades en el respecte i el benestar mutu, que permeten el creixement personal. També la comunicació efectiva o assertiva que habilita per expressar-se de manera apropiada al context relacional i social en el qual es viu.
    2. La negociació i rebuig o com escoltar la pròpia veu per expressar amb claredat, i de la manera apropiada, el que un sent, pensa o necessita. Fer-ho en el moment adequat, de forma assertiva: sense ignorar, manipular, imposar ni agredir ningú. La solució de problemes i conflictes mitjançant la destresa per afrontar constructivament les exigències de la vida quotidiana.
    3. L’empatia, entesa com la capacitat per posar-se en el lloc d’una altra persona i des d’aquesta posició captar els seus sentiments. Connectar amb l’altra persona per escoltar i comprendre les seves necessitats. Implica ser capaç de reconèixer que la pròpia manera de pensar és una més, però no l’única ni la correcta.
    4. La col·laboració i treball en equip o la capacitat de treballar i cooperar amb els altres de forma respectuosa i essent conscient de les capacitats d’un mateix. Desenvolupar la competència per interactuar positivament amb les altres persones.
    5. L’advocació i defensa, essent capaç d’entusiasmar-se per una causa i mantenir una actitud constructiva vers el conflicte. Actuar amb flexibilitat per crear aliances amb altres persones i fer servir la capacitat d’influència i de persuasió per incidir en la millora del bé comú i generar canvi. També l’ús del pensament creatiu per buscar respostes innovadores als diversos desafiaments vitals.
    6. La gestió de la tensió i l’estrès o la capacitat per reconèixer les nostres fonts de tensió i actuar positivament per al seu control, trobar eines per eliminar-les o contrarestar-les d’una manera saludable.
    7. La gestió d’emocions i sentiments, entès com un reconeixement i gestió positiva del nostre món emocional. Aprendre a navegar pel món de les emocions i els sentiments per aconseguir una sintonia més gran amb el món afectiu propi i amb el de les altres persones.
    8. L’autoconeixement o el reconeixement de la nostra personalitat, característiques, idiosincràsia, fortaleses, febleses, aspiracions, expectatives… L’autoestima i el control intern que ens capacita per definir objectius i autoavaluar-se, construir sentit sobre nosaltres mateixos, sobre les altres persones i sobre el món en què vivim.
    9. El pensament crític que capacita per analitzar amb objectivitat experiències i informació, sense assumir passivament criteris aliens. Qüestionar-se i qüestionar per comprendre i enfortir les diversitats de pensament.
    10. I finalment, la presa de decisions, entesa com la capacitat per construir racionalment les decisions quotidianes de la nostra vida. Suposa tenir capacitat d’anàlisi en funció de les emocions, les actituds, els valors i la motivació pròpia, i tenint en compte als altres.

    Deu habilitats, deu eines per a la vida. L’apassionant aventura d’educar en les emocions! Tot un repte; complex, però imprescindible i necessari.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació emocional educació en salut empatia Gestió de conflictes pensament crític Relacions interpersonals Treball en equip
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    PISA, una mirada des de la desigualtat
    Next Article
    Opinió
    Els resultats PISA, des de la memòria
    Joan Segarra
    • X (Twitter)

    Pedagog. Consultor social expert en economia social, tercer sector i educació. Col·labora com a docent a diferents escoles i universitats. Articulista i analista. Coordinador i coautor del llibre Una mirada al Tercer Sector Social.

    Related Posts

    Reportatge
    No és país per a grasses: Ozempic i el règim del «body horror»

    juny 2, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}