Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Aprovada la prohibició dels mòbils a primària a Catalunya des del curs 2024-25

    Ana Basantagener 30, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Gettyimages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Govern ha aprovat les instruccions sobre l’ús dels mòbils a partir del curs 2024-25, en base a les conclusions del debat del Consell d’Educació de Catalunya, que se centren en prohibir-lo a infantil i primària, i restringir-lo a secundària i a la postobligatòria.

    Així, l’alumnat d’infantil i primària no podrà fer servir el dispositiu a l’aula, al pati, en altres espais comuns i a les extraescolars. En cas que l’estudiant porti un dispositiu mòbil personal, aquest ha d’estar apagat al llarg de la jornada escolar i desat en un lloc segur, que ha de determinar el centre.

    A l’ESO s’estableix una restricció general, excepte amb finalitat pedagògica a l’aula indicada pel docent, però també està prohibit al pati i a la resta d’espais comuns. Si l’alumne té un mòbil, l’ha d’apagar en entrar al centre i cada centra establirà on ha d’estar el mòbil durant la jornada escolar, sigui a la motxilla, a una taquilla o a una caixa a l’aula, per exemple.

    Pel que fa a l’educació postobligatòria, com Batxillerat i Formació Professional, hi ha una restricció parcial i es podrà utilitzar a l’aula, només amb finalitat pedagògica, i fora de l’aula si ho decideix el centre. S’entén que en aquesta etapa l’alumnat ha de ser responsable del seu mòbil, tenint en compte la bona convivència i respectant els drets fonamentals i la protecció de dades.

    La normativa preveu excepcions per raons de salut, sortides, activitats singulars i emergències. L’informe, elaborat per la Conselleria d’Educació, parteix de la base que “tot l’ús dels telèfons mòbils als centres ha de ser el mínim possible i que els usos permesos han d’estar justificats educativament” i assenyala que la regulació dels mòbils ha de ser compatible amb l’assoliment de la competència digital de l’alumnat.

    Autonomia de centres

    Reduir l’ús del mòbil busca evitar distraccions que poden afectar adversament el rendiment acadèmic i el neurodesenvolupament. Les instruccions volen ser un marc general comú per a tot el sistema que cada centre prendrà com a referència, per tal de “concretar el règim intern de l’ús dels telèfons mòbils en funció dels acords que es prenguin a cada centre”, afegeix Educació.

    En cas que l’alumnat no segueixi les indicacions, serà el centre qui decideixi si l’actuació és susceptible de constituir una irregularitat o una falta lleu, greu o molt greu, així com també s’haurà d’encarregar de les mesures correctores o les sancions pertinents, sense obviar que algunes actuacions poden tenir responsabilitats penals. En aquest sentit, el document elaborat per la Conselleria recorda que hi ha uns límits legals que estableixen un mínim d’edat per a l’ús de les xarxes socials i alguns continguts d’Internet.

    El departament que dirigeix Anna Simó posa èmfasi en que l’ús d’aquests dispositius en la infància i l’adolescència va més enllà del centre educatiu i afecta l’àmbit familiar i social. Així, es preveuen formes de capacitació amb les famílies tot compartint recursos perquè puguin exercir control parental.

    La consellera ha resumit en roda de premsa els principals punts de la normativa: “Hem acordat l’absència total dels telèfons mòbils a infantil i primària durant tot l’horari escolar i en el cas de secundària es podran fer servir quan estigui justificat educativament”. “Aquesta qüestió s’havia d’abordar a partir del diàleg amb l’alumnat, docents i les famílies per prendre consciència dels perills potencials i les oportunitats de l’ús dels mòbils”, ha afegit.

    Adults

    Pel que fa a la resta de la comunitat educativa, més enllà de l’alumnat, en termes generals totes les persones han d’actuar de manera “coherent” amb la normativa en relació amb l’ús del mòbil en tots els espais i en totes les franges educatives. “Tots els adults actuen com a models de referència per a infants i joves en el seu procés d’aprenentatge. Per aquest motiu, cal que tots els adults referents, tant sigui en l’àmbit educatiu com en l’entorn familiar, actuïn fent un ús exemplar dels dispositius mòbils, la qual cosa tindrà un impacte protector en els menors”, remarca el text.

    Es recomana poder promoure un debat al voltant d’aquest aspecte, ja sigui en el claustre, amb el conjunt d’agents del consell escolar, ja sigui amb la resta de persones que tenen un contacte directe amb l’alumnat durant el temps de migdia o en activitats extraescolars relacionades directament amb el centre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    digital educació digital mòbil mòbil a les aules
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Miró, la pau i l’Escola Guinardó
    Next Article
    Opinió
    Valoració de la FAPEL de les instruccions per a l’ús dels telèfons mòbils als centres educatius
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.